Zusammenfassung
Ziel: Mesenchymale Stammzellen (MSC) sind eine viel versprechende Zellquelle für die zelluläre
Kardiomyoplastie. Wir haben kürzlich eine neue spezifische Methode, basierend auf
der Aptamer-Technik, zur Isolation von MSC beschrieben. Die so isolierten Zellen stehen
unmittelbar nach der Isolation „frisch” zur Transplantation zur Verfügung. In der
vorliegenden Arbeit wird die Detektion mittels MRT von frisch isolierten und hiernach
intrakoronar und intramyokardial transplantierten MSC evaluiert. Hierbei wird erstmals
der Einsatz einer kombinierten Aptamer-basierten Isolations- und Markierungstechnik
für Zellen beschrieben. Material und Methoden: Knochenmark (KM) wurde von gesunden Schweinen entnommen, die Tiere wurden getötet
und das Herz in ein Ex-vivo-Perfusionsmodell überführt. Während der kalten Ischämiezeit
wurden die MSC aus dem KM mittels MSC-spezifischen Aptameren, an die Dynabeads® gekoppelt
waren, innerhalb von 2 h immunomagnetisch isoliert. Zur histologischen Identifikation
wurden die Zellen zusätzlich mit PKH26 angefärbt. Ca. 3 × 106 frisch Aptamer-isolierte Zellen wurden in den Ramus interventricularis anterior (RIVA),
5 × 105 Zellen wurden direkt intramyokardial, nachdem ein Defekt im bewussten Areal gesetzt
wurde (Kryo-Narbe), appliziert. 3 × 106 der Aptamer-isolierten Zellen wurden einer weiteren Charakterisierung (FACS sowie
Differenzierungsprozeduren) zugeführt. 20 h nach stattgehabter Zell-Transplantation
erfolgten MRT-Untersuchungen des Herzens mittels eines klinisch eingesetzten 3,0-T-Ganzkörper-Scanners
(Magnetom Trio, Siemens, Deutschland). Im Anschluss wurden histologische Untersuchungen
durchgeführt. Ergebnisse: Durchschnittlich wurden 7 × 106 Zellen aus 120 ml KM isoliert. Die Zellen wurden in Kultur genommen und zeigten MSC-typische
Eigenschaften. In der MRT konnten reproduzierbare Suszeptibilitätsartefakte von überraschend
exzellenter Qualität im RIVA-Perfusionsareal sowie in der Kryo-Narbe generiert werden.
Die histologischen Untersuchungen der Biopsien zeigten PKH26-positive Zellen in den
Bereichen, die in der MRT positiv waren, wohingegen in den Kontrollbiopsien (negativ
in der MRT) keine Zellen nachweisbar waren. Schlussfolgerung: Die immunomagnetische Isolation von MSC mittels an spezifische Aptamere gekoppelte
Magnetpartikel ist einfach durchführbar, effektiv und kombiniert spezifische Zellseperations-
und Markierungstechniken im Sinne einer „One stop shop”-Strategie.
Abstract
Purpose: Mesenchymal stem cells (MSC) seem to be a promising cell source for cellular cardiomyoplasty.
We recently developed a new aptamer-based specific selection of MSC to provide “ready
to transplant” cells directly after isolation. We evaluated MRI tracking of newly
isolated and freshly transplanted MSC in the heart using one short ex vivo selection
step combining specific aptamer-based isolation and labeling of the cells. Materials and Methods: Bone marrow (BM) was collected from healthy pigs. The animals were euthanized and
the heart was placed in a perfusion model. During cold ischemia, immunomagnetic isolation
of MSC from the BM by MSC-specific aptamers labeled with Dynabeads® was performed
within 2 h. For histological identification the cells were additionally stained with
PKH26. Approx. 3 × 106 of the freshly aptamer-isolated cells were injected into the ramus interventricularis
anterior (RIVA) and 5 × 105 cells were injected directly into myocardial tissue after damaging the respective
area by freezing (cryo-scar). 3 × 106 of the aptamer-isolated cells were kept for further characterization (FACS and differentiation
assays). 20 h after cell transplantation, MRI of the heart using a clinical 3.0 Tesla
whole body scanner (Magnetom Trio, Siemens, Germany) was performed followed by histological
examinations. Results: The average yield of sorted cells from 120 ml BM was 7 × 106 cells. The cells were cultured and showed MSC-like properties. MRI showed reproducible
artifacts within the RIVA-perfusion area and the cryo-scar with surprisingly excellent
quality. The histological examination of the biopsies showed PKH26-positive cells
within the areas which were positive in the MRI in contrast to the control biopsies.
Conclusion: Immunomagnetic separation of MSC by specific aptamers linked to magnetic particles
is feasible, effective and combines a specific separation and labeling technique to
a “one stop shop” strategy.
Key words
cardiomyoplasty - aptamer - mesenchymal Stem Cells - MRI - tracking
References
1
Schachinger V, Erbs S, Elsasser A. et al .
Intracoronary bone marrow-derived progenitor cells in acute myocardial infarction.
N Engl J Med.
2006;
355
1210-1221
2
Seeger F H, Tonn T, Krzossok N. et al .
Cell isolation procedures matter: a comparison of different isolation protocols of
bone marrow mononuclear cells used for cell therapy in patients with acute myocardial
infarction.
Eur Heart J.
2007;
28
766-772
3
Pittenger M F, Martin B J.
Mesenchymal stem cells and their potential as cardiac therapeutics.
Circ Res.
2004;
95
9-20
4
Fukuda K, Yuasa S.
Stem cells as a source of regenerative cardiomyocytes.
Circ Res.
2006;
98
1002-1013
5
Nagaya N, Kangawa K, Itoh T. et al .
Transplantation of mesenchymal stem cells improves cardiac function in a rat model
of dilated cardiomyopathy.
Circulation.
2005;
112
1128-1135
6
Miyahara Y, Nagaya N, Kataoka M. et al .
Monolayered mesenchymal stem cells repair scarred myocardium after myocardial infarction.
Nat Med.
2006;
12
459-465
7
Hill J M, Dick A J, Raman V K. et al .
Serial cardiac magnetic resonance imaging of injected mesenchymal stem cells.
Circulation.
2003;
108
1009-1014
8
Bulte J W, Douglas T, Witwer B. et al .
Magnetodendrimers allow endosomal magnetic labeling and in vivo tracking of stem cells.
Nat Biotechnol.
2001;
19
1141-1147
9
Daldrup-Link H E, Rudelius M, Piontek G. et al .
Migration of iron oxide-labeled human hematopoietic progenitor cells in a mouse model:
in vivo monitoring with 1.5-T MR imaging equipment.
Radiology.
2005;
234
197-205
10
Ittrich H, Lange C, Dahnke H. et al .
Labeling of mesenchymal stem cells with different superparamagnetic particles of iron
oxide and detectability with MRI at 3T.
Fortschr Röntgenstr.
2005;
177
1151-1163
11
Jendelova P, Herynek V, Urdzikova L. et al .
Magnetic resonance tracking of human CD 34 + progenitor cells separated by means of
immunomagnetic selection and transplanted into injured rat brain.
Cell Transplant.
2005;
14
173-182
12
Schäfer R, Dominici M, Müller I. et al .
Progress in characterization, preparation and clinical applications of non-hematopoietic
stem cells, 29 - 30 September 2006, Tübingen, Germany.
Cytotherapy.
2007 (epub 7 May 2007);
13
Guo K T, Schäfer R, Paul A. et al .
A new technique for the isolation and surface immobilization of mesenchymal stem cells
from whole bone marrow using high- specific DNA-aptamers.
Stem Cells.
2006;
24
2220-2231
14
Tuerk C, Gold L.
Systematic evolution of ligands by exponential enrichment: RNA ligands to bacteriophage
T 4 DNA polymerase.
Science.
1990;
249
505-510
15
Ji J F, He B P, Dheen S T. et al .
Interactions of chemokines and chemokine receptors mediate the migration of mesenchymal
stem cells to the impaired site in the brain after hypoglossal nerve injury.
Stem Cells.
2004;
22
415-427
16
Grimm J, Wunder A.
Current state of molecular imaging research.
Fortschr Röntgenstr.
2005;
17
Kettering M, Winter J, Zeisberger M. et al .
Magnetically based enhancement of nanoparticle uptake in tumor cells: combination
of magnetically induced cell labeling and magnetic heating.
Fortschr Röntgenstr.
2006;
178
1255-1260
18
Böhm I, Traber F, Block W. et al .
Molecular imaging of apoptosis and necrosis - basic principles of cell biology and
use in oncology.
Fortschr Röntgenstr.
2006;
178
263-271
19
Dick A J, Guttman M A, Raman V K. et al .
Magnetic resonance fluoroscopy allows targeted delivery of mesenchymal stem cells
to infarct borders in Swine.
Circulation.
2003;
108
2899-2904
20
Kraitchman D L, Heldman A W, Atalar E. et al .
In vivo magnetic resonance imaging of mesenchymal stem cells in myocardial infarction.
Circulation.
2003;
107
2290-2293
21
Jiang W, Ma A, Wang T. et al .
Intravenous transplantation of mesenchymal stem cells improves cardiac performance
after acute myocardial ischemia in female rats.
Transpl Int.
2006;
19
570-580
22
Hattan N, Kawaguchi H, Ando K. et al .
Purified cardiomyocytes from bone marrow mesenchymal stem cells produce stable intracardiac
grafts in mice.
Cardiovasc Res.
2005;
65
334-344
23
Dai W, Hale S L, Martin B J. et al .
Allogeneic mesenchymal stem cell transplantation in postinfarcted rat myocardium:
short- and long-term effects.
Circulation.
2005;
112
214-223
24
Gnecchi M, He H, Noiseux N. et al .
Evidence supporting paracrine hypothesis for Akt-modified mesenchymal stem cell-mediated
cardiac protection and functional improvement.
FASEB J.
2006;
20
661-669
25
Rüster B, Gottig S, Ludwig R J. et al .
Mesenchymal stem cells display coordinated rolling and adhesion behavior on endothelial
cells.
Blood.
2006;
108
3938-3944
26
Colter D C, Sekiya I, Prockop D J.
Identification of a subpopulation of rapidly self-renewing and multipotential adult
stem cells in colonies of human marrow stromal cells.
Proc Natl Acad Sci U S A.
2001;
98
7841-7845
Dr. H. P. Wendel
Abt. für Thorax-, Herz- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Tübingen
Calwerstr. 7 / 1
72076 Tübingen
Phone: ++ 49/70 71/2 98 66 05
Fax: ++ 49/70 71/29 53 69
Email: hp.wendel@uni-tuebingen.de