Geburtshilfe Frauenheilkd 2007; 67(6): 639-643
DOI: 10.1055/s-2007-965286
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Chemosensitivitätstestungen beim Kollumkarzinom

Chemosensitive Testing of Cervical CancerW. Husstedt1 , R. Jenz1 , O. Bauer †1 , K. Diedrich1
  • 1Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Lübeck
Further Information

Publication History

eingereicht 11.9.2006

akzeptiert 5.1.2007

Publication Date:
04 July 2007 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Die kombinierte, simultane Radiochemotherapie gilt heute als Standard bei der Behandlung des Zervixkarzinoms. In diesem Zusammenhang wurde mittels Chemosensitivitätstestung untersucht, ob Zellen primärer Karzinome und Rezidive unterschiedliche Wachstumshemmung zeigen. Patientinnen und Methoden: Bei 12 primären Plattenepithelkarzinomen der Zervix und 4 Rezidiven wurden Chemosensitivitätstestungen mit den Zytostatika Cisplatin, Carboplatin, 5-Fluorouracil und Ifosfamid durchgeführt. Ergebnisse: Abgesehen von Ifosfamid zeigten alle Präparate in den gewählten Konzentrationen von 200, 100, 50 und 25 % eine konzentrationsabhängige Wachstumshemmung. Cisplatin hatte die stärkste Wirkung. Primäre Karzinome waren chemosensitiver als Rezidive. Gewebeproben von Raucherinnen zeigten sich gegenüber den getesteten Zytostatika resistenter als die der Nichtraucherinnen. Gut differenzierte Tumorzellen zeigten eine höhere Hemmwirkung auf die getesteten Zytostatika als entdifferenzierte. Gewebeproben von Patientinnen mit Diabetes mellitus waren chemosensitiver als die von nicht Erkrankten. Schlussfolgerungen: Durch Chemosensitivitätstestungen lässt sich die Wirkung von Zytostatika beim Plattenepithelkarzinom der Cervix uteri in vitro gut reproduzieren. Im Einzelfall könnte hierdurch die Therapie individualisiert werden. Gleichfalls könnten neue Zytostatika oder Kombinationen schneller getestet werden.

Abstract

Objective: Today, combined simultaneous radio-chemotherapy is considered the standard treatment for cervical cancer. In this context chemosensitive testing was used to study whether the cells from primary cancer and from recurrences have a different growth inhibition. Patients and Methods: Chemosensitive testing was carried out in 12 primary squamous-cell carcinoma of the cervix and 4 recurrences, using the cytostatic drugs cisplatin, carboplatin, 5-fluorouracil and ifosfamide. Results: Apart from ifosfamide all preparations showed a concentration-dependent growth inhibition in the selected concentrations of 200, 100, 50 and 25 %. Cisplatin showed the strongest effect. Primary cancers were more chemosensitive than relapses. Tissue specimens from smokers were more resistant to the tested cytostatic drugs compared to cells from nonsmokers. Well-differentiated tumor cells showed a higher inhibition to the tested cytostatic drugs than undifferentiated cells. Tissue specimens of patients with diabetes mellitus were more chemosensitive than those of healthy women. Conclusions: Chemosensitive testing of cytostatic drugs can be evaluated effectively in squamous-cell carcinoma of the uterine cervix. In individual cases this could contribute to an individualization of therapy. Furthermore, this will allow new cytostatic drugs or combinations to be tested more quickly.

Literatur

  • 1 Andreotti P E, Linder D, HartmannDM, Cree I A, Pazzagli M, Bruckner H W. TCA‐100 Tumor Chemosensitivity Assay: Differences in sensitivity between cultured tumor cell lines and clinical studies.  J Biolumin Chemilumin. 1994;  9 373-378
  • 2 Böcker W, Denk H, Heitz P U. Pathologie. München; Urban & Schwarzenberg 1997 6 162 180-181 47 958-959
  • 3 Cramer E M, Hünseler M GM, Schäfer R, Cree I A, Warm M, Kurbacher C M, Mallmann P. Heterogenität der Ex Vivo Chemosensitivität nativer Endometriumkarzinome.  Arch Gynecol Obstet. 2004;  270 46
  • 4 Cree I A, Pazzagli M, Mini E, Mazzei T, Hunter E MM, Sutherland L A, Pinzani P, Gerli A, Andreotti P E. Methotrexate chemosensitivity by ATP luminescence in human leukaemia cell linesand in breast cancer primary cultures: Comparison of the TCA‐100 assay with a clonogenic assay.  Anti-Cancer Drugs. 1995;  6 398-404
  • 5 Dachs G U, Tozer G M. Hypoxia modulated gene expression: angiogenesis, metastasis and therapeutic exploitation.  Eur J Cancer. 2000;  36 1649-1660
  • 6 Dunst J. Radiochemotherapie.  Focus MUL. 2005;  22 201-204
  • 7 Guiliano A R, Sedjo R L, Roi D J, Harri R, Baldivi S, Papenfuss M R, Abrahamsen M, Inserra P. Clearance of onkogenetic human papillomavirus (HPV) infection: Effekt of smoking (United States).  Cancer causes and control. 2002;  13 839-846
  • 8 Greenberg E R, Vessey M, Mc Pherson K, Yeates D. Cigarette smoking and cancer of the uterine cervix.  Br J Cancer. 1985;  51 139-141
  • 9 Hennig E M, Nesland J M, Di Lonardo A, Venuti A. Multiple primary cancers and HPV invection: are they related?.  J Exp Clin Cancer Res. 1999;  18 53-54
  • 10 Husstedt W, Jenz R, Bauer O, Diedrich K. Gibt es in der Chemosensibilitätstestung des Kollumkarzinoms Unterschiede zwischen Primärtumor und Rezidiv. 117.  Tagung der Norddeutschen Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe. 2001;  61 157
  • 11 Köchli O R, Perras J P, Sevin B U. ATP-cell viability assay methodology in both fresh gynecologic tumors and cell lines. Köchli OR, Sevin BU, Haller U Chemosensitivity testing in gynecologic malignancies and breast cancer. Contrib Gynecol Obstet 1994 19: 108-121
  • 12 Kurbacher C M, Grecu O M, Stier U, Gilster T J, Janat M M, Untch M, Konecny G, Bruckner H W, Cree I A. ATP chemosensitivity testing in ovarian and breast cancer: early clinical.  Recent Results Cancer Res. 2003;  161 221-230
  • 13 Lavey R S, Liu P Y, Greer B E. Robinson WR 3rd . Recombinant human erythropoetin as an adjunct to radiation therapy and Cisplatin for stage IIB‐IVA carcinoma of the cervix.  Gynecol Oncol. 2005;  97 980
  • 14 Le Buanec H, D'Anna R, Lachgar A, Zagury J F, Bernard J, Ittele D, d'Alessio P, Hallez S, Giannoulli C, Burny A, Bizzini B, Gallo R Z, Zagury D. HPV‐16 E7 but not E6 nocogenic protein triggers both cellular immunosuppression and angiogenic processes.  Biomed Pharmacother. 1999;  53 424-431
  • 15 Löning M, Altgassen C, Friedrich M. Zervixkarzinom. Friedrich M, Felberbaum R, Tauchert S, Diedrich K Manual Gynäkologische Onkologie. Heidelberg; Springer 2005: 35-54
  • 16 Lorvidhaya V, Tonusin A, Changwiwit W, Chitapanarux I, Srisomboon J, Wanwilairat S, Chawapun N, Sukthomya V. High-dose-rate afterloading brachytherapy in carcinoma of the cervix: an experience of 1992 patients.  Int J Radiat Oncol Biol Phys. 2000;  46 1185-1191
  • 17 Mercer S J, Somers S S, Knight L A, Whitehouse P A, Sharma S, Di Nicolantonio F, Glaysher S, Toh S, Cree I A. Portsmouth Upper GI Cancer Multi-Disciplinary Team . Heterogeneity of chemosensitivity of esophageal and gastric carcinoma.  Anticancer Drugs. 2003;  14 397-403
  • 18 Morris M, Eifel P J, Jiandong L, Grigsby P W, Levenback C, Stevens R E, Rotman M, Gershanson D M, Mutch D G. Pelvic radiation with concurrent chemotherapy compared with pelvic and paraaortic radiation for high-risk cervical cancer.  N Engl J Med. 1999;  340 1137-1143
  • 19 Mutschler E, Schäfer-Korting M. Arzneimittelwirkungen. 7. Aufl. Stuttgart; Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH 1997: 748-750
  • 20 Rock C L, Michael C W, Reynolds R K, Ruffin M T. Prevention of cervix cancer.  Crit Rev Oncol Hematol. 2000;  33 169-185
  • 21 Rose P G, Bundy B N, Watkins E B, Thigpen J T, Deppe G, Maimann M A, Clarke-Pearson D L, Insalaco S. Concurrent cisplatin-based radiotherapy and chemotherapy for locally advanced cervical cancer.  N Engl J Med. 1999;  340 1144-1153
  • 22 Schmidt-Matthiesen H, Bastert G, Wallwiener D. Gynäkologische Onkologie. Diagnostik, Therapie und Nachsorge auf der Basis der AGO-Leitlinie. 7. Aufl. Stuttgart; Schattauer 2002: 222
  • 23 Sevin B U, Perras J P, Averette H E, Donato D, Penalver M. Chemosensitivity testing in ovarian cancer.  Cancer. 1993;  71 1613-1620
  • 24 Sharma S, Neale M H, Di Nicolantonio F, Knight L A, Whitehouse P A, Mercer S J, Higgins B R, Lamont A, Osborne R, Hindley A C, Kurbacher C M, Cree I A. Outcome of ATP-based tumor chemosensitivity assay directed chemotherapy in heavily pre-treated recurrent ovarian carcinoma.  BMC Cancer. 2003;  3 19
  • 25 Ugurel S, Tilgen W, Reinhold U. Chemosensitivity testing in malignant melanoma.  Recent Results Cancer Res. 2003;  161 81-92
  • 26 Untch M, Ditsch N, Langer E, Kurbacher C, Crohns C, Konecny G, Kahlert S, Bauerfeind I, Hepp H. Chemosensitivity testing in gynecologic oncology - dream or reality?.  (Review) Recent Results Cancer Res. 2003;  161 146-158
  • 27 Untch M, Sevin B U. Evaluation of new drugs and combinations in gynecologic tumors and cancer cell lines with the ATP-cell viability assay. Köchli OR, Sevin BU, Haller U Chemosensitivity testing in gynecologic malignancies and breast cancer. Contrib Gynecol Obstet 1994 19: 145-155
  • 28 Vaupel P, Kelleher D K. Tumor Hypoxia: Pathophysiology, Clinical Significance and Therapeutic Perspectives. Stuttgart; Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft 1999
  • 29 Wagner T. Ifosfamide.  Clin Pharmacokinet. 1994;  26 439-456
  • 30 Whitehouse P A, Knight L A, Di Nicolantonio F, Mercer S J, Sharma S, Cree I A. Portsmouth Colorectal Cancer Multidisciplinary Team . Hetrogeneity of chemosensitivity of colorectal adenocarcinoma determined by a modified ex vivo ATP-tumor chemosensitivity assay (ATP‐TCA).  Anticancer Drugs. 2003;  14 369-375

Prof. Dr. W. Husstedt

Universitätsklinikum Schleswig-Holstein
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe

Ratzeburger Allee 160

23538 Lübeck

Email: Wolfdietrich.Husstedt@web.de