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DOI: 10.1055/s-2007-965520
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Outcome of Delivery in 381 Teenagers: A Matched Pair Study
Geburtsmodus bei 381 Jugendlichen - eine FallkontrollstudiePublication History
received 2.5.2007
revised 29.5.2007
accepted 14.6.2007
Publication Date:
19 September 2007 (online)
![](https://www.thieme-connect.de/media/gebfra/200709/lookinside/thumbnails/10.1055-s-2007-965520-1.jpg)
Abstract
Purpose: The influence of young maternal age on delivery mode is discussed controversially. Material and Methods: In a case-control study, we identified 381 women < 18 years at the time of delivery and matched them with the next consecutive parturients > 18 years of age. The rates of vaginal instrumental delivery and caesarean section were defined as primary outcomes. Pregnancy complications and delivery characteristics were defined as secondary outcomes. Results: Cases significantly more often had a spontaneous vaginal delivery compared to controls (78 [298/381] vs. 61 % [231/381], respectively; p < 0.001). Cases had a lower rate of caesarean section (16 [62/381] vs. 31 % [120/381]; p < 0.001). No difference was observed when comparing the rates of vaginal instrumental delivery (5 [20/381] vs. 8 % [30/381]; p = 0.2). Cases had a shorter mean duration of pregnancy (38.4 [SD 3.5] weeks of gestation vs. 39.0 [SD 2.6] weeks of gestation, p = 0.01), less significant maternal morbidity (1 vs. 6 %, p < 0.001), and delivered more often < 37 weeks gestation (15 vs. 9 %, p = 0.03) and < 34 weeks gestation (9 vs. 4 %, p = 0.02). Conclusion: Our data suggest that women < 18 years have a lower rate of caesarean section compared to older women, possibly due to a higher rate of preterm delivery.
Zusammenfassung
Fragestellung: Der Einfluss des maternalen Alters auf den Geburtsmodus wird kontroversiell diskutiert. In einer Fallkontrollstudie haben wir den Anteil an vaginal operativen Entbindungen und Schnittentbindungen bei Frauen < 18 Jahren zum Zeitpunkt der Entbindung ausgewertet. Material und Methodik: Es wurden retrospektiv 381 Entbindungen von Müttern < 18 Jahre zum Zeitpunkt der Entbindung analysiert und diese mit der Entbindung der darauf folgenden nächsten Gebärenden > 18 Jahre verglichen. Primärer Endpunkt war der Anteil an vaginal operativen Entbindungen und Schnittentbindungen. Schwangerschaftskomplikationen und weitere Umstände der Entbindung dienten als sekundäre Endpunkte. Ergebnisse: Frauen < 18 Jahre hatten signifikant öfter spontane vaginale Geburten (78 [298/381] vs. 61 % [231/381]; p < 0,001) und wiesen eine niedrigere Sectiorate auf (16 [62/381] vs. 31 % [120/381]; p < 0,001). Es gab keinen Unterschied beim Anteil an vaginal operativen Entbindungen (5 [62/381] vs. 8 % [30/381; p = 0,2]). Frauen < 18 Jahre hatten eine kürzere durchschnittliche Schwangerschaftsdauer (38,4 [SD 3,5] vs. 39,0 [SD 3,5] Schwangerschaftswochen, p = 0,01), seltener schwerwiegende maternale Erkrankungen (1 vs. 6 %, p < 0,001) und häufiger Frühgeburten vor der 37. Schwangerschaftswoche (15 vs. 9 %, p = 0,03) und vor der 34. Schwangerschaftswoche (9 vs. 4 %, p = 0,02). Bei weiteren sekundären Endpunkten gab es keine signifikanten Unterschiede. Schlussfolgerung: Unsere Daten zeigen, dass Frauen < 18 Jahre verglichen mit älteren Frauen eine geringere Sectiorate haben, was möglicherweise mit dem höheren Anteil an Frühgeburten in Zusammenhang steht.
Key words
teenage pregnancy - caesarean section - age - instrumental delivery
Schlüsselwörter
Teenager - Schwangerschaft - Alter - Schnittentbindung
References
- 1 Zhang B, Chan A. Teenage pregnancy in South Australia, 1986 - 1988. Aust N Z J Obstet Gynaecol. 1991; 31 291-298
- 2 Bacci A, Manhica G M, Machungo F, Bugalho A, Cuttini M. Outcome of teenage pregnancy in Maputo, Mozambique. Int J Gynaecol Obstet. 1993; 40 19-23
- 3 Fraser A M, Brockert J E, Ward R H. Association of young maternal age with adverse reproductive outcomes. N Engl J Med. 1995; 332 1113-1117
- 4 Gortzak-Uzan L, Hallak M, Press F, Katz M, Shoham-Vardi I. Teenage pregnancy: risk factors for adverse perinatal outcome. J Matern Fetal Med. 2001; 10 393-397
- 5 Konje J C, Palmer A, Watson A, Hay D M, Imrie A, Ewings P. Early teenage pregnancies in Hull. Br J Obstet Gynaecol. 1992; 99 969-973
- 6 Moerman M L. Growth of the birth canal in adolescent girls. Am J Obstet Gynecol. 1982; 143 528-532
- 7 Lao T T, Ho L F. Obstetric outcome of teenage pregnancies. Hum Reprod. 1998; 13 3228-3232
- 8 Ziadeh S. Obstetric outcome of teenage pregnancies in North Jordan. Arch Gynecol Obstet. 2001; 265 26-29
- 9 Haines C J, Rogers M S, Leung D H. Neonatal outcome and its relationship with maternal age. Aust N Z J Obstet Gynaecol. 1991; 31 209-212
- 10 Orvos H, Nyirati I, Hajdu J, Pal A, Nyari T, Kovacs L. Is adolescent pregnancy associated with adverse perinatal outcome?. J Perinat Med. 1999; 27 199-203
- 11 Fraser A M, Brockert J E, Ward R H. Association of young maternal age with adverse reproductive outcomes. N Engl J Med. 1995; 332 1113-1117
- 12 Smith G C, Pell J P. Teenage pregnancy and risk of adverse perinatal outcomes associated with first and second births: population based retrospective cohort study. BMJ. 2001; 323 476
- 13 Shapiro S S, Wilk M B. An analysis of variance test for normality (complete samples). Biometrika. 1965; 52 591-611
- 14 van Enk W J, Gorissen W H, van Enk A. Teenage pregnancy and ethnicity in The Netherlands: frequency and obstetric outcome. Eur J Contracept Reprod Health Care. 2000; 5 77-84
Clemens B. Tempfer
Department of Gynecologic Endocrinology and Reproductive Medicine
University of Vienna School of Medicine
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1090 Vienna
Austria
Email: clemens.tempfer@meduniwien.ac.at