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DOI: 10.1055/s-2007-970827
Effekte einer Ernährungstherapie auf Körperzusammensetzung und -funktion
Effects of Nutritional Therapy on Body Composition and FunctionPublication History
Publication Date:
09 May 2007 (online)
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Zusammenfassung
Krankheitsbedingte Mangelernährung ist ein häufig auftretendes Problem und mit einer erhöhten Morbidität und Mortalität verbunden. Mangelernährung geht nicht nur mit einer Verminderung der Körpermasse, sondern vor allem mit einer veränderten Körperzusammensetzung und einer verminderten Muskelfunktion einher, die wiederum mit der Prognose assoziiert sind. Die vorliegende Arbeit gibt einen Überblick über Veränderungen der Körperzusammensetzung, die mit einer Zu- oder Abnahme von Körpergewicht verbunden sind, und beschäftigt sich mit den Effekten von oraler Ernährungstherapie auf die Körperzusammensetzung und -funktion bei krankheitsbedingter Mangelernährung, postoperativem Gewichtsverlust und im Alter. Anhand der untersuchten Arbeiten konnte gezeigt werden, dass eine orale Ernährungstherapie die fettfreie Masse und die Körperzellmasse bei mangelernährten Patienten mit benignen Erkrankungen bzw. bei postoperativem Gewichtsverlust erhöht und zu einer rascheren Rekompensation von Mangelernährung und Funktionsverlusten führt. Auch bei älteren Personen sind positive Effekte auf die Körperzusammensetzung und -funktion möglich. Zusammenfassend ist festzustellen, dass Ernährungstherapien sich nicht nur auf das Körpergewicht und die Körperzusammensetzung auswirken, sondern auch die Muskelfunktion und Lebensqualität als patientenrelevante Parameter verbessern können.
Abstract
Disease-related malnutrition is a common problem and is associated with a higher morbidity and mortality. Malnutrition results in an altered body composition and in impaired muscle function. This work gives an overview on changes of body composition that are associated with weight gain or loss as well as an overview on studies that investigate the effects of oral nutritional therapy on body composition and function in disease-related malnutrition, postoperative weight loss and in the elderly. The studies show that oral nutritional therapy improves fat free mass and body cell mass in malnourished patients with benign disease or postoperative weight loss. In the elderly positive effects on body composition and function are also possible. Moreover, oral nutritional therapy also leads to an improvement of muscle function and quality of life which are patient relevant outcome measures.
Schlüsselwörter
Mangelernährung - Ernährungstherapie - Körperzusammensetzung - Muskelfunktion
Key words
malnutrition - nutritional therapy - body composition - muscle function
Literatur
- 1 Heymsfield S B, Stevens V, Noel R, McManus C, Smith J, Nixon D. Biochemical composition of muscle in normal and semistarved human subjects: relevance to anthropometric measurements. Am J Clin Nutr. 1982; 36 131-142
- 2 Waterlow J C, Golden M, Picou D. The measurement of rastes of protein turnover, synthesis, and breakdown in man and the effects of nutritional status and surgical injury. Am J Clin Nutr. 1977; 30 1333-1339
- 3 Fortinsky R H, Covinsky K E, Palmer R M, Landefeld C S. Effects of functional status changes before and during hospitalization on nursing home admission of older adults. J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 1999; 54 521-526
- 4 Rantanen T, Avlund K, Suominen H, Schroll M, Frandin K, Pertti E. Muscle strength as a predictor of onset of ADL dependence in people aged 75 years. Aging Clin Exp Res. 2002; 4 10-15
- 5 Humphreys J, Maza P de la, Hirsch S, Barrera G, Gattas V, Bunout D. Muscle strength as a predictor of loss of functional status in hospitalized patients. Nutrition. 2002; 18 616-620
- 6 Klidjian A M, Foster K J, Kammerling R M, Cooper A, Karran S J. Relation of anthropometric and dynamometric variables to serious postoperative complications. Br Med J. 1980; 281 899-901
- 7 Windsor J A, Hill G L. Grip strength: a measure of the proportion of protein loss in surgical patients. Br J Surg. 1988; 75 880-882
- 8 Webb A R, Newman L A, Taylor M, Keogh J B. Hand grip dynamometry as a predictor of postoperative complications reappraisal using age standardized grip strengths. JPEN J Parenter Enteral Nutr. 1989; 13 30-33
- 9 Newman A B, Kupelian V, Visser M. et al . Strength, but not muscle mass, is associated with mortality in the health, aging and body composition study cohort. J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2006; 61 72-77
- 10 Milne A C, Avenell A, Potter J. Meta-analysis: protein and energy supplementation in older people. Ann Intern Med. 2006; 144 37-48
- 11 Milne A C, Potter J, Avenell A. Protein and energy supplementation in elderly people at risk from malnutrition. Cochrane Database Syst Rev. 2005; , CD003288
- 12 Akner G, Cederholm T. Treatment of protein-energy malnutrition in chronic nonmalignant disorders. Am J Clin Nutr. 2001; 74 6-24
- 13 Fuller N J, Jebb S A, Laskey M A, Coward W A, Elia M. Four-component model for the assessment of body composition in humans: comparison with alternative methods, and evaluation of the density and hydration of fat-free mass. Clin Sci (Lond). 1992; 82 687-693
- 14 Bosy-Westphal A, Kromeyer-Hausschild K, Pirlich M, Schlattmann A, Scholz G H, Muller M J. Körperzusammensetzung - Was kann man wie und mit welchem Wert in der Praxis messen?. Aktuel Ernaehr Med. 2006; 31 189-195
- 15 Kotler D P, Tierney A R, Wang J, Pierson Jr R N. Magnitude of body-cell-mass depletion and the timing of death from wasting in AIDS. Am J Clin Nutr. 1989; 50 444-447
- 16 Selberg O, Bottcher J, Tusch G, Pichlmayr R, Henkel E, Muller M J. Identification of high- and low-risk patients before liver transplantation: a prospective cohort study of nutritional and metabolic parameters in 150 patients. Hepatology. 1997; 25 652-657
- 17 Süttmann U, Müller M J, Ockenga J. et al . Malnutrition and immune dysfunction in patients infected with human-immunodeficiency virus. Klin Wochenschr. 1991; 26 162
- 18 Moriguti J C, Das S K, Saltzman E. et al . Effects of a 6-week hypocaloric diet on changes in body composition, hunger, and subsequent weight regain in healthy young and older adults. J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2000; 55 B580-B587
- 19 Newman A B, Lee J S, Visser M. et al . Weight change and the conservation of lean mass in old age: the Health, Aging and Body Composition Study. Am J Clin Nutr. 2005; 82 872-878
- 20 Norman K, Schutz T, Kemps M, Josef L H, Lochs H, Pirlich M. The Subjective Global Assessment reliably identifies malnutrition-related muscle dysfunction. Clin Nutr. 2005; 24 143-150
- 21 Lennmarken C, Larsson J. Skeletal muscle function and energy metabolites in malnourished surgical patients. Acta Chir Scand. 1986; 152 169-173
- 22 Lopes J, Russell D M, Whitwell J, Jeejeebhoy K N. Skeletal muscle function in malnutrition. Am J Clin Nutr. 1982; 36 602-610
- 23 Russell D M, Leiter L A, Whitwell J, Marliss E B, Jeejeebhoy K N. Skeletal muscle function during hypocaloric diets and fasting: a comparison with standard nutritional assessment parameters. Am J Clin Nutr. 1983; 37 133-138
- 24 Lenmarken C, Sandstedt S, Schenck H V, Larsson J. The effect of starvation on skeletal muscle function in man. Clin Nutr. 1986; 5 99-103
- 25 Russell D M, Prendergast P J, Darby P L, Garfinkel P E, Whitewell J, Jeejeebhoy K N. A comparison between muscle function and body composition in anorexia nervosa: the effect of refeeding. Am J Clin Nutr. 1983; 38 229-237
- 26 Bourdel-Marchasson I, Joseph P A, Dehail P. et al . Functional and metabolic early changes in calf muscle occurring during nutritional repletion in malnourished elderly patients. Am J Clin Nutr. 2001; 73 832-838
- 27 Jensen M B, Hessov I. Dietary supplementation at home improves the regain of lean body mass after surgery. Nutrition. 1997; 13 422-430
- 28 Beattie A H, Prach A T, Baxter J P, Pennington C R. A randomised controlled trial evaluating the use of enteral nutritional supplements postoperatively in malnourished surgical patients. Gut. 2000; 46 813-818
- 29 McWhirter J P, Pennington C R. Incidence and recognition of malnutrition in hospital. BMJ. 1994; 308 945-948
- 30 Paton N I, Chua Y K, Earnest A, Chee C B. Randomized controlled trial of nutritional supplementation in patients with newly diagnosed tuberculosis and wasting. Am J Clin Nutr. 2004; 80 460-465
- 31 Hübsch S, Volkert D, Oster P, Schlierf G. Möglichkeiten und Grenzen der Anwendung flüssiger Nährstoffkonzentrate in der Therapie der Mangelernährung geriatrischer Patienten. Aktuel Ernaehr Med. 1994; 19 109-114
- 32 Volkert D, Hubsch S, Oster P, Schlierf G. Nutritional support and functional status in undernourished geriatric patients during hospitalization and 6-month follow-up. Aging (Milano). 1996; 8 386-395
- 33 Price R, Daly F, Pennington C R, McMurdo M E. Nutritional supplementation of very old people at hospital discharge increases muscle strength: a randomised controlled trial. Gerontology. 2005; 51 179-185
- 34 Edington J, Barnes R, Bryan F. et al . A prospective randomised controlled trial of nutritional supplementation in malnourished elderly in the community: clinical and health economic outcomes. Clin Nutr. 2004; 23 195-204
PD Dr. med. Matthias Pirlich
Medizinische Klinik und Poliklinik, Charité - Universitätsmedizin Berlin
Charitéplatz 1
10117 Berlin
Phone: + 49-30-450-514062
Fax: + 49-30-450-514901
Email: matthias.pirlich@charite.de