Zusammenfassung
Der Rettungsdienst wird gerufen zu einem Bauarbeiter mit stark blutender Halsverletzung
durch einen Trennschleifer. Der Patient liegt im Dachgeschoß eines Rohbaus, das nur
über Gerüstleitern erreichbar ist. Die Arbeitsdiagnose lautet hämorrhagischer Schock.
Die Feuerwehr wird hinzugezogen zur Abrettung des Verletzten mit der Drehleiter. In
der Klinik wird die Durchtrennung von A. carotis und V. jugularis festgestellt. Die
Anamnese ergibt eine Alkoholerkrankung mit Depression; ein Suizidversuch als Verletzungsursache
ist wahrscheinlich. Der Bericht diskutiert die Notwendigkeit geschickter Zusammenführung
von medizinischer und technischer Rettung, die Vorgehensweise bei hämorrhagischem
Schock und das Phänomen paradoxer Bradykardien trotz Hypovolämie.
Abstract
EMS is called to a construction worker with serious cutting injuries of the neck from
an angle grinder. The patient was found on the upper floor of a construction building
accessible only through a scaffolding with narrow ladders. Primary examination reveals
severe hemorrhagic shock. The Fire Department is called for evacuation of the patient
with a turntable ladder. Further examination in the hospital shows complete dissection
of the left carotide artery and the left internal jugular vein. The history reveals
alcohol abuse and depression. Attempted suicide appears to be the most likely cause
of the injury. The case report further discusses proper coordination of medical and
technical measures in rescue operations, recommended treatment of hemorrhagic shock,
and the unusual finding of paradoxical bradycardia despite volume depletion.
Schlüsselwörter:
Gefäßverletzung - Hämorrhagischer Schock - paradoxe Bradykardie - technische Rettung
Key words:
Blood vessel injury - hemorrhagic shock - paradoxical bradycardia - rescue operation