Cent Eur Neurosurg 2007; 68(2): 73-78
DOI: 10.1055/s-2007-977740
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Efficacy of Gamma-Knife Surgery for Treating Meningiomas that Involve the Superior Sagittal Sinus

Effektivität der Radiochirurgie mit dem Gamma-Knife bei der Behandlung von Meningeomen mit Befall des Sinus sagittalis superiorM. N. Pamir 1 , 2 , S. Peker 3 , T. Kilic 4 , M. Sengoz 5
  • 1Department of Neurosurgery, Marmara University School of Medicine, Altunizade, Istanbul, Turkey
  • 2Department of Neurosurgery, Aeibadem Health Group Kozyatagi Hospital, Inonu Cad. Okur Sok., Istanbul, Turkey
  • 3Department of Neurosurgery, Acibadem Health Group Kozyatagi Hospital, Inonu Cad. Okur Sok., Kozyatagi, Istanbul, Turkey
  • 4Department of Neurosurgery, Marmara University, Altunizade, Istanbul, Turkey
  • 5Radiation Oncology, Acibadem Health Group Kozyatagi Hospital, Inonu Cad. Okur sk, Istanbul, Turkey
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Publication Date:
06 July 2007 (online)

Abstract

Background: Meningiomas involving the superior sagittal sinus (SSS) are among the most challenging tumors to treat. Authors of some recent series have advocated total removal with SSS reconstruction. However gamma-knife surgery is a reasonable choice for these tumors.

Patients: This study focused on 43 cases of meningioma invading the SSS that were treated with gamma-knife therapy. Twenty-eight patients had undergone previous resection. The follow-up period after radiosurgery ranged from 24 to 86 months (median, 46 months). The median marginal dose was 15 Gy.

Results: During follow-up, 22 (51%) tumors decreased in size, 16 (37%) remained unchanged, and 5 (12%) expanded. The overall rate of tumor control with radiosurgery was 89%.

Conclusion: When a small meningioma involves the SSS and the sinus is patent, the first-line treatment should be radiosurgery. If the tumor is large and the sinus is patent, we recommend gross total resection with no removal of SSS. If postoperative or follow-up MR imaging demonstrates residual tumor or recurrence, gamma-knife surgery should be performed. If a large meningioma has completely obliterated the SSS, our policy is to remove the tumor and all sinus tissue without reconstructing the SSS.

Zusammenfassung

Hintergrund: Meningeome mit Befall des Sinus sagittalis superior (SSS) gehören zu den größten Herausforderungen bei zu behandelnden Tumoren. Die Autoren einiger kürzlich publizierter Serien haben die radikale Exzision mit Rekonstruktion des SSS vorgeschlagen. Radiochirurgie mit dem Gamma-Knife stellt eine vernünftige Alternative für diese Tumoren dar.

Patienten: Diese Untersuchung basiert auf 43 Patienten mit Meningeomen, die den SSS invadiert hatten und mit dem Gamma-Knife therapiert wurden. 28 Patienten hatten vorher einen operativen Eingriff. Die Nachuntersuchungszeit nach der radiochirurgischen Behandlung schwankte zwischen 24 und 86 Monaten (Median 46 Monate). Die mediane Randdosis war 15 Gy.

Ergebnisse: Während der Nachuntersuchungszeit verringerten sich 22 Tumore (51%) in ihrer Größe, 16 (37%) blieben in der Größe unverändert und 5 (12%) vergrößerten sich. Damit konnte bei 88% der Fälle eine Kontrolle des Tumorwachstums mit radiochirurgischer Therapie erreicht werden.

Schlussfolgerung: Bei kleinen Meningeomen mit Befall des SSS und offenem Sinus sollte die Methode der ersten Wahl die Radiochirurgie sein. Wenn der Tumor groß ist und der Sinus offen, empfehlen wir die totale Tumorentfernung mit Belassung des SSS. Wenn nachfolgende MRT-Untersuchungen Resttumor oder auch ein Rezidiv nachweisen, sollte Radiochirurgie mit dem Gamma-Knife durchgeführt werden. Wenn ein großes Meningeom den SSS komplett verschlossen hat, ist unsere Strategie die Totalentfernung des Tumors mit dem befallenden Sinusabschnitt ohne Rekonstruktion des SSS.

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Correspondence

Dr. S. Peker

Neurosurgery

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