Mit Insektiziden behandelte Moskitonetze („insecticide-treated mosquito nets”, ITN)
haben in den letzten Jahren eine hohe Bedeutung bei der Bekämpfung der Malaria erfahren.
Die Anwendung dieser Intervention bei Kindern afrikanischer Endemiegebiete ist mit
einem 50 %igen Schutz gegen Erkrankung und einem 20 %igen Schutz gegen letale Verläufe
assoziiert. In einer gemeindebasierten Kohortenstudie im ländlichen Burkina Faso konnte
darüber hinaus gezeigt werden, dass die Prävention der Malaria mit ITNs nachhaltig
ist. In der gleichen Studienregion wird zurzeit geprüft, ob eine kostenlose Verteilung
von mit Insektiziden behandelten Moskitonetzen über staatliche Gesundheitsstationen
oder der subventionierte Verkauf über private Anbieter der bessere Weg ist, um die
Risikogruppen zu erreichen.
Insecticide-treated mosquito nets (ITN) have received high attention in malaria control
in recent years. In young children of endemic areas in Africa, this intervention has
been demonstrated to have an efficacy of 50 % and 20 % against morbidity and mortality
respectively. A community-based cohort study in rural Burkina Faso has furthermore
shown, that the effects of the ITNs are sustainable over time. This study was followed
by an ongoing trial which investigates the comparative efficacy of free ITN distribution
through governmental health centres and an ITN social marketing system in the same
area of Burkina Faso.
Key words
insecticide-treated mosquito net - malaria - Africa
Literatur
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Frey C, Traoré C, Allegri M De. et al. .
Compliance of young children with ITN protection in rural Burkina Faso.
Malar J.
2006;
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Greenwood BM, Bojang K, Whitty JM, Targett GA.
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1487-1498
- 3 Lengeler C. Insecticide treated bed nets and curtains for preventing malaria. Cochrane
Database Syst Rev 2004
- 4
Müller O, Jahn A.
Expanding insecticide-treated mosquito net coverage in Africa: tradeoffs between public
and commercial strategies.
Trop Med Int Health.
2003;
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853-856
- 5
Müller O, Traoré C, Kouyaté B. et al. .
Effects of insecticide-treated bed net protection during early infancy in an African
area of intense malaria transmission: randomized controlled trial.
Bull World Health Organ.
2006;
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120-126
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Müller O.
History and state of global malaria control.
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Korrespondenz
PD Dr. med. Olaf Müller
Abteilung Tropenhygiene und Öffentliches Gesundheitswesen
Universitätsklinikum Heidelberg
Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
Im Neuenheimer Feld 324
69120 Heidelberg
eMail: Olaf.Mueller@urz.uni-heidelberg.de