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DOI: 10.1055/s-2007-981671
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Delayed Postoperative Hyponatremia Followed by Acute Renal Failure in a Patient with an ACTH-secreting Microadenoma of the Pituitary
Späte postoperative Hyponatriämie gefolgt von akutem Nierenversagen bei einer Patientin mit ACTH-sezernierendem Mikroadenom der HypophysePublication History
Publication Date:
30 July 2007 (online)
Abstract
The selective transsphenoidal adenomectomy of an ACTH-secreting microadenoma was followed by clinically symptomatic delayed hyponatremia in an otherwise healthy patient. During mild fluid restriction for the treatment of the hyponatremia, acute renal failure occurred. The renal failure was resolved by treatment with furosemide. Fluid restriction is considered a standard therapeutic approach for the treatment of this probably SIADH-induced hyponatremia. Until now, acute renal failure has not been reported under these circumstances. This unique case demonstrates the need of close monitoring of patients with delayed hyponatremia following pituitary surgery.
Zusammenfassung
Nach der selektiven transsphenoidalen Adenomektomie eines ACTH-sezernierenden Mikroadenoms der Hypophyse trat bei einer ansonsten gesunden Patientin eine klinisch manifeste späte Hyponatriämie auf. Während der zur Behandlung der Hyponatriämie eingeleiteten milden Flüssigkeitszufuhrbeschränkung kam es zum akuten Nierenversagen. Das Nierenversagen wurde mit Furosemid erfolgreich behandelt. Die Flüssigkeitseinfuhrbeschränkung ist eine Standardtherapie dieser aller Wahrscheinlichkeit nach SIADH-bedingten Hyponatriämie. Ein akutes Nierenversagen ist unter diesen Bedingungen noch nicht beschrieben worden. Dieser Fall veranschaulicht die Notwendigkeit der engmaschigen Überwachung von Patienten mit später Hyponatriämie nach Operationen im Bereich der Hypophyse.
Key words
pituitary adenoma - hyponatremia - SIADH - acute renal failure
Schlüsselwörter
Hypophysenadenom - Hyponatriämie - SIADH - akutes Nierenversagen
References
- 1 Cole CD, Gottfried ON, Liu JK, Couldwell WT. Hyponatremia in the neurosurgical patient: diagnosis and management. Neurosurg Focus. 2004; 15 E9
- 2 Janicic N, Verbalis JG. Evaluation and management of hypo-osmolality in hospitalized patients. Endocrinol Metab Clin North Am. 2003; 32 459-481
- 3 Kelly DF, Laws ER, Fossett D. Delayed hyponatremia after transsphenoidal surgery for pituitary adenoma. Journal of Neurosurgery. 1995; 83 363-367
- 4 Laws ER. Delayed hyponatremia after transsphenoidal surgery. Letter to the editor. Journal of Neurosurgery. 1996; 85 991
- 5 Olson BR, Gumowski J, Rubino D, Aldfield E. Pathophysiology of hyponatremia after transsphenoidal pituitary surgery. Journal of Neurosurgery. 1997; 87 499-507
-
6 Reeves WB, Bichet DG, Andreoli TE.
The posterior pituitary and water metabolism. In: Wilson JD, Forster DW, Kronenberg HM, Larsen PR, eds. Williams Textbook of Endocrinology 9ed . Philadelphia: W.B. Saunders Company 1998: 311-356 - 7 Sane T, Rantakarik, Foranen A, Tähtelä R, Välimäki M, Pelkonen R. Hyponatremia after transsphenoidal surgery for pituitary tumors. Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism. 1995; 79 1395-1398
Correspondence
Dr. R. A. Kristof
Department of Neurosurgery
University of Bonn
Sigmund-Freud-Str. 25
53105 Bonn
Germany
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