Der Klinikarzt 2007; 36(6): 316-322
DOI: 10.1055/s-2007-984703
GI-Erkrankungen

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Methode und Wertigkeit der Doppelballon-Enteroskopie-Breites Einsatzspektrum

Double-balloon enteroscopy: method and value -Wide range of applicationsMichael Anzinger1 , Jutta Gospos1 , Markus Dollkopf1 , Wolfgang Schmitt1
  • 1Klinik für Gastroenterologie und Hepatologie, Klinikum Neuperlach, Städtisches Klinikum München GmbH(Chefarzt: Prof. Dr. W. Schmitt)
Further Information

Publication History

Publication Date:
28 June 2007 (online)

Die neue endoskopische Technik der Doppelballon-Enteroskopie (DBE) bzw. Push-and-Pull-Enteroskopie (PPE) hat sich in den fünf Jahren nach ihrer Einführung in Japan als sichere Methode in der Dünndarmdiagnostik etabliert. Ihr größter Vorteil im Vergleich zur Kapselendoskopie, mit der erstmals der gesamte Dünndarm endoskopisch dargestellt werden konnte, ist die gleichzeitig bestehende Möglichkeit, neben der Bildgebung auch therapeutische Maßnahmen (z. B. Abtragung von Polypen, Blutstillung) einzuleiten. Insbesondere, wenn therapeutische Implikationen zu erwarten sind, scheint die Doppelballon-Enteroskopie das Verfahren der Wahl zu sein. In Zukunft wird daher die intraoperative Endoskopie auf wenige Einzelfälle zu beschränken sein.

Summary

In the five years since it was first introduced in Japan, the new endoscopic technique of double-balloon enteroscopy (DBE), or push-and-pull enteroscopy (PPE), has become established as a reliable and safe diagnostic technique for use in the small bowel. Its greatest advantage over capsule endoscopy - which for the first time made possible the inspection of the entire small bowel - is the fact that it permits not only visualization but also such therapeutic measures as polypectomy and haemostasis. In particular when a need for therapeutic measures is to be expected, double-balloon enteroscopy would appear to be the procedure of first choice. As a consequence, intra-operative endoscopy will be limited to a small number of individual cases in future.

Literatur

  • 1 Ell C, May A, Nachbar L. et al. . Push-and-pull enteroscopy in the small bowel using the double-balloon technique: results of a prospective European multicenter study.  Endoscopy. 2005;  37 613-616
  • 2 Hadithi M, Heine GD, Jacobs MA. et al. . A prospective study comparing video capsule endoscopy in patients with obscure gastrointestinal bleeding.  Am J Gastroenterol. 2005;  101 52-57
  • 3 Heldwein W, Dollhopf M, Rosch T. et al. . The Munich Polypectomy Study (MUPS): Prospective analysis of complications and risk factors in 4000 colonic snare polypectomies.  Endoscopy. 2005;  37 1116-1122
  • 4 May A, Nachbar L, Ell C.. Double-balloon enteroscopy (push-and-pull enteroscopy) of the small bowel: feasibility and diagnostic and therapeutic yield in patients with suspected small bowel disease.  Gastrointest Endosc. 2005;  62 62-70
  • 5 Möschler O, May A, Müller MK, Ell C.. Ergebnisse des deutschlandweiten Registers für die Doppelballonenteroskopie. 61. Jahrestagung der DGVS. 2006
  • 6 Yamamoto H, Kita H, Sunada K. et al. . Clinical outcomes of double-balloon endoscopy for the diagnosis and treatment of small-intestinal diseases.  Clin Gastroenterol Hepatol. 2004;  2 1010-1016
  • 7 Yamamoto H, Sekine Y, Sato Y. et al. . Total enteroscopy with a nonsurgical steerable double-balloon method.  Gastrointest Endosc. 2001;  53 216-220

Autor

Michael Anzinger

Klinik für Gastroenterologie und Hepatologie

Internist - GastroenterologeKlinikum Neuperlach Städtisches Klinikum München GmbH

Oskar-Maria-Graf-Ring 51

81737 München

Email: m.anzinger@kh-neuperlach.de

Korrespondenz

Prof. Dr. Wolfgang Schmitt

Klinik für Gastroenterologie und Hepatologie

Gastroenterologe Klinikum Neuperlach Städtisches Klinikum München GmbH

Oskar-Maria-Graf-Ring 51

81737 München

Email: prof.w.schmitt@extern.lrz-muenchen.de