Der Klinikarzt 2007; 36(7): 403-406
DOI: 10.1055/s-2007-985351
In diesem Monat

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Therapie des kardiometabolischen Syndroms - Mehr als die Optimierung einzelner Risikofaktoren

Therapy of the cardiometabolic syndrome - There is more to it than optimization of individual risk factorsStephan Jacob1
  • 1Forum für Vaskuläre Medizin, Villingen-Schwenningen
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 July 2007 (online)

Das kardiometabolische Syndrom ist mit einer erheblich erhöhten vaskulären Gefährdung assoziiert, daher ist ein intensives Risikomanagement erforderlich - auch aufgrund der Konsequenzen für die Gesundheit der Patienten und der Kosten für die Gesellschaft. Selbstverständlich muss aufgrund der Kausalzusammenhänge eine dauerhafte Änderung der Lebensgewohnheiten die Basis der Therapie sein. Darüber hinaus sollten die einzelnen Risikofaktoren differenziert mit Medikamenten behandelt werden, die möglichst auch günstig auf die anderen Facetten des Syndroms wirken. Im Zentrum des kardiometabolischen Syndroms steht die (intraabdominelle) Adipositas. Daher sind Medikamente, die die Gewichtsreduktion unterstützen, von Vorteil: Sie verbessern damit, aber auch durch ihre direkten Effekte, die kardiometabolischen Risikofaktoren. Leider werden solche Substanzen, die in Deutschland nicht erstattungsfähig sind, vielen Patienten vorenthalten. Die Komplikationen bzw. Auswirkungen der Adipositas dagegen können von Seiten der Kasse „problemlos” mit Antihypertensiva, Lipidsenkern und Antidiabetika behandelt werden.

The cardiometaboliic syndrome is associated with a considerably enhanced risk which requires intensive risk management - also in view of the consequences for patients' health and of the cost involved for the community. It goes without saying that a permanent change of daily habits is mandatory on account of the causal links between these and the associated symptoms. In addition, the individual symptoms must be differentially treated with the appropriate medicaments which should preferably also exercise a favourable effect on the other aspects of the syndrome. That is why such preparations that promote weight reduction are particularly useful, since they help to improve the cardiometabolic risk factors besides their other beneficial effects. Unfortunately such preparations - the cost of which the German statutory insurance bodies do not refund - are being withheld from many patients, whereas these insurance bodies pay „without batting an eyelid” for the ensuing cost of the inevitable adiposity and other complications which must be treated with antihypertensives, antilipemics and antidiabetics.

Literatur

1 National Cholesterol Education Program - Adult Treatment Panel

2 PROspective pioglitAzone Clinical Trial In makroVascular Events

3 Diabetes REduction Assessment with ramipril and rosiglitazone Medication

4 A Diabetes Outcome Progresson Trial

5 Diabetes Prevention Study

6 Rosiglitazone Evaluated for Cardiac Outcomes and Regulation of glycaemia in Diabetes

Korrespondenz

Prof. Dr. Stephan Jacob

Forum für Vaskuläre Medizin

Brombeerweg 6

78048 Villingen-Schwenningen

Email: prof.dr.jacob@praxis-jacob-vs.de