Klin Monbl Augenheilkd 2008; 225(9): 818-824
DOI: 10.1055/s-2008-1027638
Klinische Studie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Bevacizumab intravitreal zur Behandlung okkulter und minimal klassischer choroidaler Neovaskularisation (CNV) bei AMD

Intravitreal Injection of Bevacizumab for Exsudative AMD with Occult or Minimal Classic Choroidal Neovascularisation (CNV)M. Maier1 , N. Feucht1 , K. Haas1 , B. Fiore1 , C. Winkler von Mohrenfels1 , A. Clos1 , C. Lohmann1
  • 1Augenklinik, Klinikum rechts der Isar der TU München
Further Information

Publication History

Eingegangen: 28.11.2007

Angenommen: 16.6.2008

Publication Date:
29 August 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die systemische Gabe der Anti-VEGF-Therapie mit Bevacizumab zeigte bei der Behandlung der exsudativen, altersabhängigen Makuladegeneration in der SANA-Studie einen Therapieeffekt. Die intravitreale Verabreichung von Bevacizumab hat den Vorteil, dass mit geringen Dosen eine hohe Konzentration im Auge erreicht werden kann. Klinische Studien zeigten einen therapeutischen Effekt. Patienten und Methoden: In einer klinischen Studie erfolgte bei 93 Patienten mit okkulter oder minimal klassischer, choroidaler Neovaskularisation in einem Abstand von 8 Wochen eine intravitreale Eingabe von Bevacizumab (1,25 mg). Vor und jeweils 1, 3 und 6 Monate nach der Behandlung wurden Visuskontrollen, eine Messung des Augeninnendrucks, eine Fluoreszenzangiografie und eine OCT-Untersuchung durchgeführt. Jeweils einen Tag und eine Woche nach der intravitrealen Eingabe erfolgte eine Spaltlampenuntersuchung, eine funduskopische Untersuchung und eine Messung des Augeninnendrucks. Ergebnisse: Bevacizumab wurde gut vertragen und im Beobachtungszeitraum traten keinerlei Komplikationen auf. Einen Monat nach intravitrealer Eingabe war der mittlere Visus nicht signifikant verändert (0,26 vor, und 0,28 ein Monat nach Behandlung). Nach jeweils 3 und 6 Monaten zeigte sich der Visus mit 0,26 bzw. 0,27 stabil im Vergleich zum Ausgangwert. Bei einem Großteil der Patienten (75 %) zeigte sich in der Angiografie ein Rückgang der Leckage. Im OCT fanden wir eine signifikante Reduktion der zentralen Netzhautdicke (OCT: 323 µm Ausgangswert, 260 µm nach 1 Monat, 290 µm nach 3 Monaten, 275 µm nach 6 Monaten). Schlussfolgerung: Die intravitreale Applikation von Bevacizumab war sicher und wurde gut vertragen. Bei der Behandlung okkulter und minimal klassicher, choroidaler Neovaskularisationen stellt sie eine Therapieoption dar. Jeweils einen Monat nach intravitrealer Eingabe konnten der Mittelwert der Visuskontrolle, Leckagen in der Angiografie und die zentrale Netzhautdicke am stärksten gebessert werden. Ausgehend von unseren Ergebnissen könnten monatliche Eingaben den therapeutischen Effekt erhöhen.

Abstract

Purpose: Systemic anti-VEGF therapy with bevacizumab was effective in neovascular AMD in the SANA study. Intravitreal bevacizumab has the advantage that a high concentration can be achieved in the eye with a low dose. First clinical studies showed a good therapeutic effect. Methods: In a clinical study 93 patients with occult or minimal classic CNV due to neovascular AMD were treated with intravitreal injections of Bevacizumab (1.25 mg). Before, 1, 3 and 6 months after treatment visual acuity, intraocular pressure measurement, angiography and OCT examination were performed. After one day and after one week an eye examination was done and the intraocular pressure was measured. Results: Bevacizumab was well tolerated and we had no complications. Mean visual acuity was 20 / 80 at baseline. Visual acuity was stabilised but not significantly improved after 1, 3 and 6 months (20 / 80). 70 (75 %) patients showed reduced leakage in fluorescein angiography after 6 month. In OCT retinal thickness was reduced significantly after 1, 3 and 6 months (OCT: mean 323 µm at baseline, 260 µm after 1, 290 µm after 3 and 275 µm after 6 months). Conclusions: Intravitreal therapy with bevacizumab was safe and well tolerated. It is a therapeutic option in treating occult choroidal neovascularisations and minimal classic CNV. Six months after intravitreal administration of bevacizumab mean visual acuity was stabilised. Retinal thickness and leakage were more reduced after 1 month than after 3 and 6 months. According to our results, a monthly injection schedule could give more favourable results.

Literatur

  • 1 Aiello L P, Brucker A J, Chang S. et al . Evolving guidelines for intravitreous injections.  Retina. 2004;  24 S3-S19
  • 2 Aisenbrey S, Ziemssen F, Völker M. et al . Intravitreal bevacizumab (Avastin) for occult choroidal neovascularization in age-related macular degeneration.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2007;  245 (7) 941-948, Epub 2006 Dec 21
  • 3 Augustin A J, Schmidt-Erfurth U. Verteporfin therapy combined with intravitreal triamcinolone in all types of choroidal neovascularization due to age-related macular degeneration.  Ophthalmology. 2006;  113 14-22
  • 4 Avery R L, Pieramici D J, Rabena M D. et al . Intravitreal bevacizumab (Avastin) for neovascular age-related macular degeneration.  Ophthalmology. 2006;  113 363-372
  • 5 Bernatchez P N, Rollin S, Soker S. et al . Relative effects of VEGF-A and VEGF-C on endothelial cell proliferation, migration and PAF synthesis: Role of neuropilin-1.  J Cell Biochem. 2002;  85 629-639
  • 6 Brown D M, Kaiser P K, Michels M. ANCHOR Study Group . Ranibizumab versus verteporfin for neovascular age-related macular degeneration.  N Engl J Med. 2006;  355 (14) 1432-1444
  • 7 Chen Y, Wiesmann C, Fuh G. et al . Selection and analysis of an optimized anti-VEGF antibody: crystal structure of an affinity-matured Fab in complex with antigen.  J Mol Biol. 1999;  293 685-881
  • 8 Dhalla M S, Shah G K, Blinder K J. et al . Combined photodynamic therapy with verteporfin and intravitreal bevazicumab for choroidal neovascularization in age-related macular degeneration.  Retina. 2006;  26 (9) 988-993
  • 9 Emerson M V, Lauer A K, Flaxel C J. et al . Intravitreal bevacizumab (Avastin) treatment of neovascular age-related macular degeneration.  Retina. 2007;  27 (4) 439-444
  • 10 Gamulescu M A, Framme C, Sachs H. RPE-rip after intravitreal bevacizumab (Avastin) treatment for vascularised PED secondary to AMD.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2007;  245 (7) 1037-1040, Epub 2007 Feb 21
  • 11 Goff M J, Johnson R N, McDonald H R. et al . Intravitreal bevacizumab for previously treated choroidal neovascularization from age-related macular degeneration.  Retina. 2007;  27 (4) 432-438
  • 12 Goldstein M, Heilweil G, Barak A. et al . Retinal pigment epithelial tear following photodynamic therapy for choroidal neovascularization secondary to AMD.  Eye. 2005;  19 (12) 1315-1324
  • 13 Gragoudas E S, Adamis A P, Cunningham E T. et al . Pegaptanib for neovascular age-related macular degeneration.  N Engl J Med. 2004;  351 (27) 2805-2816
  • 14 Hahn Jr R, Sacu S, Michels S. et al . Intravitreal bevacizumab versus verteporfin and intravitreal triamcinolone acetonide in patients with neovascular age-related macula degeneration.  Ophthalmologe. 2007;  104 (7) 588-593
  • 15 Ishida S, Usui T, Yamashiro K. et al . VEGF164-mediated inflammation is required for pathological, but not physiological, ischemia-induced retinal neovascularization.  J Exp Med. 2003;  198 483-489
  • 16 Jaissle G B, Szurman P, Bartz-Schmidt K U. Recommendation for implementation of intravitreal injections- statement of the German Retina Society, the German Society of Ophthalmology (DOG) and the German professional Association of Ophthalmologists (BVA).  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2005;  222 390-395
  • 17 Kook D, Wolf A, Neubauer A S. et al . Retinal pigment epithelial tears after intravitreal injection of bevacizumab for AMD: Frequency and progress.  Ophthalmologe. 2007;  Epub ahead of print
  • 18 Ladewig M S, Ziemssen F, Jaissle G. et al . Intravitreal bevacizumab for neovascular age-related macular degeneration.  Ophthalmologe. 2006;  103 (6) 463-470
  • 19 Michels S, Rosenfeld P J, Puliafito C A. et al . Systemic bevacizumab (Avastin) therapy for neovascular age-related macular degeneration: twelve-week results of an uncontrolled open-label clinical study.  Ophthalmology. 2005;  112 1035-1047
  • 20 Michels S, Rosenfeld P J. Therapie der neovaskulären altersbedingten Makuladegeneration mit Ranibizumab/Lucentis.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2005;  222 (6) 480-484
  • 21 Moshfeghi A A, Rosenfeld P J, Puliafito C A. et al . Systemic bevacizumab (Avastin) therapy for neovascular age-related macular degeneration: twenty-four-week results of an uncontrolled open-label clinical study.  Ophthalmology. 2006;  113 (11) 2002.e1-12, Epub 2006 Oct 5
  • 22 Rosenfeld P J, Moshfeghi A A, Puliafito C A. Optical coherence tomography findings after an intravitreal injection of bevacizumab (Avastin) for neovascular age-related macular degeneration.  Ophthalmic Surg Lasers Imaging. 2005;  36 331-335
  • 23 Rosenfeld P J, Brown D M, Heier J S. et al . Ranibizumab for neovascular age-related macular degeneration.  N Engl J Med. 2006;  355 (14) 1419-1431
  • 24 Rosenfeld P J, Rich R M, Lalwani G A. Ranibizumab: Phase III clinical trial results.  Ophthalmol Clin North Am. 2006;  19 (3) 361-372
  • 25 Schmidt-Erfurth U, Laqua H, Schlotzer-Schrehard U. et al . Histopathological changes following photodynamic therapy in human eyes.  Arch Ophthalmol. 2002;  120 835-844
  • 26 Schmidt-Erfurth U, Schlotzer-Schrehard U, Cursiefen C. et al . Influence of photodynamic therapy on expression of vascular endothelial growth factor (VEGF), VEGF receptor 3, and pigment epithelium-derived factor.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 2003;  44 4473-4480
  • 27 Shahar J, Avery R L, Heilweil G. et al . Electrophysiologic and retinal penetration studies following intravitreal injection of bevacizumab (Avastin).  Retina. 2006;  26 262-269
  • 28 Spaide R F, Laud K, Fine H F. et al . Intravitreal bevazicumab treatment of choroidal neovascularization secondary to age-related macular degeneration.  Retina. 2006;  26 383-390
  • 29 Takeda A, Hata Y, Shiose S. et al . Suppression of experimental choroidal neovascularization utilizing KDR selective receptor tyrosine kinase inhibitor.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2003;  241 765-772
  • 30 TAP Treatment of Age-Related Macular Degeneration with Photodynamic Therapy (TAP) Study Group . Photodynamic therapy of subfoveal choroidal neovascularization in age-related macular degeneration with verteporfin: two year results of 2 randomized clinical trials-TAP Report 2.  Arch Ophthalmol. 2002;  119 198-207
  • 31 Thakker G D, Hajjar D P, Muller W A. et al . The role of phospatidylinositol 3-kinase in vascular endothelial growth factor signaling.  J Biol Chem. 1999;  274 10002-10007
  • 32 Chakravarthy U, Adamis A P, Cunningham E T. et al . Year 2 efficacy results of 2 randomized controlled clinical trials of pegaptanib for neovascular age-related macular degeneration.  Ophthalmology. 2006;  113 (9) 1508.e1-25, Epub 2006 Jul 7
  • 33 Weinberger A W, Thiel Jr M, Mohammadi B. et al . Retinal pigment epithelium tears after intravitreal bevacizumab in pigment epithelium detachment.  Am J Ophthalmol. 2007;  144 (2) 294-296

Dr. Mathias M. Maier

Augenklinik der TUM, Klinikum Rechts der Isar

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