Z Gastroenterol 2009; 47(4): 357-360
DOI: 10.1055/s-2008-1027656
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Russell Body Gastritis Associated with Helicobacter pylori Infection in an HIV-Positive Patient: Case Report and Review of the Literature

Russell-Körperchen-Gastritis bei einer Helicobacter-pylori-(Campylobacter-pylori-)Infektion in einem HIV-positiven Patienten: Fallbericht und LiteraturübersichtS. Licci1 , P. Sette2 , F. Del Nonno1 , S. Ciarletti3 , A. Antinori2 , L. Morelli4
  • 1Department of Pathology, “L. Spallanzani”, IRCCS, Rome, Italy
  • 2III Division of Infectious Diseases, “L. Spallanzani”, IRCCS, Rome, Italy
  • 3Endoscopy Service, National Institute for Infectious Diseases, “L. Spallanzani”, IRCCS, Rome, Italy
  • 4Department of Pathology, “S. Chiara” Hospital, Trento, Italy
Further Information

Publication History

manuscript received: 11.4.2008

manuscript accepted: 24.6.2008

Publication Date:
08 April 2009 (online)

Zusammenfassung

1998 beschrieben Tazawa und Tstutsumi zum ersten Mal einen Fall einer Helicobacter-pylori-assoziierten (HP-assoziierten) Gastritis, charakterisiert durch ein auffälliges Plasmazellen-Infiltrat mit Russell-Körperchen (fälschlich oft als Russel-[Krukenberg]-Körperchen bezeichnet) und prägten hierfür die Bezeichnung Russell-Körperchen-Gastritis. Wir unternahmen eine Endoskopie des oberen Gastrointestinaltrakts bei einem 59-jährigen HIV-Patienten, der über wiederkehrende epigastrische Schmerzen geklagt hatte und stellten lediglich im Magen eine Hyperämie im Antrum fest. Histologisch ergab sich eine moderate Drüsenatrophie verbunden mit einer Ausdehnung der Lamina propria mucosae verursacht durch eine Infiltration monomorpher Zellen mit eosinophilen Zytoplasma-Einschlüssen und exzentrischen Kernen, die eine gewisse Ähnlichkeit mit Plasmazellen aufwiesen. Es wurde eine Helicobacter-pylori-verwandte Russell-Körperchen-Gastritis diagnostiziert nach Ausschluss eines neoplastischen Vorgangs mittels histochemischer und immunohistochemischer Färbeverfahren und molekularer Untersuchungen. Eine Übersicht über alle in der englischsprachigen Literatur aufgeführten Fälle von Russell-Körperchen-Gastritis wird dargestellt mit dem Ziel, die klinischen, endoskopischen und mikroskopischen Besonderheiten dieser histopathologischen Entität und deren möglicher krankheitserregender Mechanismen aufzuzeigen.

Abstract

In 1998 Tazawa and Tsutsumi described for the first time a case of Helicobacter pylori (HP)-related gastritis characterized by the presence of a conspicuous plasma cell infiltrate with Russell bodies, and coined the term Russell body gastritis (RBG). A 59-year-old HIV-positive man complaining of recurrent epigastric pain underwent an upper gastrointestinal endoscopy revealing in the stomach only hyperemia in the antral portion. Histology showed a moderate glandular atrophy associated with an expansion of the lamina propria due to an infiltration of monomorphous cells with eosinophilic cytoplasm inclusions and eccentric nuclei, somewhat resembling plasma cells. A diagnosis of HP-related RBG was made, after excluding, by means of histochemical, immunohistochemical stainings and molecular studies, a neoplastic process. A review of all cases of RBG previously described in the English literature is reported in order to examine the clinical, endoscopic and microscopic features of this histopathological entity and the possible pathogenetic mechanisms.

References

  • 1 Ernst P B, Crowe S E, Reyes V E. How does Helicobacter pylori cause mucosal damage? The inflammatory response.  Gastroenterology. 1997;  113 S35-S42
  • 2 Tazawa K, Tsutsumi Y. Localized accumulation of Russell body-containing plasma cells in gastric mucosa with Helicobacter pylori infection: ‘Russell body gastritis’.  Pathol Int. 1998;  48 242-244
  • 3 Erbersdobler A, Petri S, Lock G. Russell body gastritis: an unusual, tumor-like lesion of the gastric mucosa.  Arch Pathol Lab Med. 2004;  128 915-917
  • 4 Ensari A, Savas B, Okcu Heper A. et al . An unusual presentation of Helicobacter pylori infection: so-called “Russell body gastritis”.  Virchows Arch. 2005;  446 463-466
  • 5 Paik S, Kim S H, Kim J H. et al . Russell body gastritis associated with Helicobacter pylori infection: a case report.  J Clin Pathol. 2006;  59 1316-1319
  • 6 Wolkersdoerfer G W, Haase M, Morgner A. et al . Monoclonal gammopathy of undetermined significance and Russell body formation in Helicobacter pylori gastritis.  Helicobacter. 2006;  11 506-510
  • 7 Drut R, Olenchuk A B. Images in pathology. Russell body gastritis in an HIV-positive patient.  Int J Surg Pathol. 2006;  14 141-142
  • 8 Pizzolitto S, Camilot D, Demaglio G. et al . Russell body gastritis: Expanding the spectrum of Helicobacter pylori-related diseases?.  Pathol Res Pract. 2007;  203 457-460
  • 9 Theriault C, Galoin S, Valmary S. et al . PCR analysis of immunoglobulin heavy chain (IgH) and TcR-gamma chain gene rearrangements in the diagnosis of lymphoproliferative disorders: Results of a study of 525 cases.  Mod Pathol. 2000;  13 1269-1279
  • 10 Stewart C J, Spagnolo D V. Crystalline plasma cell inclusions in Helicobacter-associated gastritis.  J Clin Pathol. 2006;  59 851-814
  • 11 Russell W. An address on a characteristic organism of cancer.  Br Med J. 1890;  2 1356-1360
  • 12 Hsu S M, Hsu P L, McMillan P N. et al . Russell bodies: a light and electron microscopic immunoperoxidase study.  Am J Clin Pathol. 1982;  77 26-31
  • 13 Malik A A, Ganti A K, Potti A. et al . Role of Helicobacter pylori infection in the incidence and clinical course of monoclonal gammopathy of undetermined significance.  Am J Gastroenterol. 2002;  97 1371-1374
  • 14 Saxena A, Moshynska O, Kanthan R. et al . Distinct B-cell clonal bands in Helicobacter pylori gastritis with lymphoid hyperplasia.  J Pathol. 2000;  190 47-54

Dr. Stefano Licci

Department of Pathology, National Institute for Infectious Diseases, “L. Spallanzani”, IRCCS

Via Portuense, 292

00149 Roma

Italy

Phone: ++ 39/06/55 17 02 77

Fax: ++ 39/06/55 17 04 30

Email: stefano.licci@hotmail.it