RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2008-1027707
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Stenting der Arteria carotis interna über den transbrachialen Zugang
Carotid Artery Stenting via Transbrachial ApproachPublikationsverlauf
eingereicht: 30.5.2008
angenommen: 15.7.2008
Publikationsdatum:
14. Oktober 2008 (online)

Zusammenfassung
Ziel: Der transbrachiale Zugangsweg als Alternative zum transfemoralen Vorgehen zur Stentangioplastie der Arteria carotis interna (CAS) ist bisher kaum in der Literatur beschrieben. Die Untersuchung der in unserem Institut vorgenommenen transbrachialen Stentangioplastien aus den vergangenen 5 Jahren soll Ergebnisse und Komplikationsrate dieses Verfahrens aufzeigen. Material und Methoden: Im Zeitraum von Januar 2003 bis April 2008 wurden in unserem Institut insgesamt 299 Stents in die Arteria carotis interna (ACI) implantiert. Bei 12 / 299 Patienten (4 % – 11 männlich, 1 weiblich) erfolgte die Behandlung über den transbrachialen Zugang. Das durchschnittliche Alter dieser Patienten betrug 67,4 Jahre (± 9,53). Der durchschnittliche Stenosegrad der behandelten Karotisstenose wurde dopplersonografisch mit 81,5 % (± 10,66) und angiografisch mit 75,9 % (± 19,15) nach NASCET ermittelt. In 9 der 12 Fälle (75 %) waren die Patienten symptomatisch bezüglich der zu behandelnden Stenose, dreimal lagen asymptomatische Stenosen vor. Ergebnisse: Der transbrachiale Zugangsweg wurde in 8 Fällen wegen hochgradiger Stenosen der Becken-Bein-Arterien sowie in 4 Fällen wegen ungünstiger anatomischer Verhältnisse im Aortenbogen gewählt. Es konnten 11 / 12 CAS (92 %) erfolgreich durchgeführt werden. Die Palpation und die Punktion der Arteria brachialis gestaltete sich geringfügig schwieriger als bei dem klassischen femoro-iliakalen Zugangsweg. Lokale Komplikationen an der Punktionsstelle zeigten sich postinterventionell bei keinem der 12 Fälle. In 3 von 11 (27 %) Fällen verblieb eine geringe Reststenose an der A.carotis von durchschnittlich 24 % (± 7,78). Schlussfolgerung: Der transbrachiale Zugang für die Stentangioplastie der ACI muss insgesamt nur selten anstelle des transfemoralen Zugangs genutzt werden. Insbesondere bei Leistenarterien- oder Aortenbogenproblemen bietet er sich jedoch als elegante und komplikationsarme Alternative an.
Abstract
Purpose: The transbrachial approach as an alternative access site for carotid artery stenting (CAS) has mainly been published as case reports. This paper evaluates transbrachial CAS at our institute for the past 5 years and refers to the complications and results of this method. Materials and Methods: From January 2003 to April 2008, we performed 299 CAS of which 12 (4 %, 11 male, 1 female) were performed with a transbrachial approach. The average age of these patients was 67.4 years (± 9.75). The average degree of stenosis of the treated carotid artery was assessed by Doppler ultrasound (81.5 % ± 10.66) and digital subtraction angiography (DSA) using the NASCET criteria (75.9 % ± 9.75). 9 / 12 patients (75 %) were treated because of symptomatic stenosis. Results: The transbrachial approach was performed in 8 patients because of high-grade stenosis of the femoral and/or iliac arteries. 4 patients showed severe elongation of the aortic arch. 11 of 12 (92 %) of the transbrachial CAS were performed successfully. The approach was judged to be only slightly more challenging than puncture of the femoral artery. No minor or major complications occurred at the access site. 3 of 11 patients (27 %) showed residual stenosis after CAS of 24 % (± 7.78). Conclusion: The transbrachial approach for CAS is rarely required compared to the transfemoral approach. Especially in cases of femoral or iliac artery stenosis and severe elongated and calcified aortic arches, it is an elegant alternative approach with rare complications.
Key words
angiography - stents - carotid arteries - interventional procedures - angioplasty
Literatur
- 1
Grollman J H, Marcus Jr R.
Transbrachial arteriography: techniques and complications.
Cardiovasc Intervent Radiol.
1988;
11
32-35
MissingFormLabel
- 2
Morin M E, Willens B A, Kuss P A.
Carotid artery: percutaneous transbrachial selective arteriography with a 4-F catheter.
Radiology.
1989;
171
868-870
MissingFormLabel
- 3
Tomac B, Hebrang A.
Selektive ambulante transbrachiale intraarterielle DSA der supraaortalen Arterien.
Fortschritte Röntgenstr.
1990;
152
191-195
MissingFormLabel
- 4
Touho H, Karasawa J, Shishido H. et al .
Transbrachial artery approach for selective cerebral angiography.
No Shinkei Geka.
1990;
18
161-166
MissingFormLabel
- 5
Kawajiri K, Matsuoka Y, Hayazaki K. et al .
Utility of selective cerebral angiography through the transbrachial route.
No Shinkei Geka.
1994;
22
235-239
MissingFormLabel
- 6
Wu C J, Cheng C I, Hung W C. et al .
Feasibility and safety of transbrachial approach for patients with severe carotid
artery stenosis undergoing stenting.
Catheter Cardiovasc Interv.
2006;
67
967-971
MissingFormLabel
- 7
Nanto M, Tsuura M, Takayama M. et al .
Carotid artery stenting via a transbrachial artery: techniques and problems.
No Shinkei Geka.
2007;
35
155-160
MissingFormLabel
- 8
Taha M M, Sakaida H, Asakura F. et al .
Access site complications with carotid angioplasty and stenting.
Surg Neurol.
2007;
68
431-437
MissingFormLabel
- 9
Hayashi K, Kitagawa N, Morikawa M. et al .
Carotid artery stenting using the transbrachial approach: technical case report.
No Shinkei Geka.
2008;
36
233-237
MissingFormLabel
- 10
North American Symptomatic Carotid Endarterectomy Trial .
Methods, patient characteristics, and progress.
Stroke.
1991;
22
711-720
MissingFormLabel
- 11
Folmar J, Sachar R, Mann T.
Transradial approach for carotid artery stenting: a feasibility study.
Catheter Cardiovasc Interv.
2007;
69
355-361
MissingFormLabel
- 12
Vassilev D, Smilkova D, Gil R.
Ulnar artery as access site for cardiac catheterization: anatomical considerations.
J Interv Cardiol.
2008;
21
56-60, Epub 2007 Dec 11
MissingFormLabel
- 13
Williamson E B, Bronas U G, Dengel D R.
Automated edge detection versus manual edge measurement in analysis of brachial artery
reactivity: a comparison study.
Ultrasound Med Biol.
2008;
Epub ahead of print
MissingFormLabel
- 14
Holubkov R, Karas R H, Pepine C J. et al .
Large brachial artery diameter is associated with angiographic coronary artery disease
in women.
Am Heart J.
2002;
143
802-807
MissingFormLabel
- 15
Rosen T, Poretti F, Krawczynski H. et al .
Diagnostische Sicherheit und Effizienz ambulanter transbrachialer selektiver Karotisangiographien.
Fortschr Röntgenstr.
2003;
175
239-245
MissingFormLabel
- 16
Hauth E A, Jansen C, Drescher R. et al .
MR and clinical follow-up of diffusion-weighted cerebral lesions after carotid artery
stenting.
AJNR Am J Neuroradiol.
2005;
26
2336-2341
MissingFormLabel
- 17
Kastrup A, Nägele T, Gröschel K. et al .
Incidence of new brain lesions after carotid stenting with and without cerebral protection.
Stroke.
2006;
37
2312-2316
MissingFormLabel
- 18
Lacroix V, Hammer F, Astarci P. et al .
Ischemic cerebral lesions after carotid surgery and carotid stenting.
Eur J Vasc Endovasc Surg.
2007;
33
430-435
MissingFormLabel
- 19
Maleux G, Demaerel P, Verbeken E. et al .
Cerebral ischemia after filter-protected carotid artery stenting is common and cannot
be predicted by the presence of substantial amount of debris captured by the filter
device.
AJNR Am J Neuroradiol.
2006;
27
1830-1833
MissingFormLabel
- 20
McDonnell C O, Fearn S J, Baker S R. et al .
Value of diffusion-weighted MRI during carotid angioplasty and stenting.
Eur J Vasc Endovasc Surg.
2006;
32
46-50
MissingFormLabel
- 21
Pinero P, Gonzalez A, Mayol A. et al .
Silent ischemia after neuroprotected percutaneous carotid stenting: a diffusion-weighted
MRI study.
AJNR Am J Neuroradiol.
2006;
27
1338-1345
MissingFormLabel
- 22
Poppert H, Wolf O, Resch M. et al .
Differences in number, size and location of intracranial microembolic lesions after
surgical versus endovascular treatment without protection device of carotid artery
stenosis.
J Neurol.
2004;
251
1198-1203
MissingFormLabel
- 23
Rapp J H, Wakil L, Sawhney R. et al .
Subclinical embolization after carotid artery stenting: new lesions on diffusion-weighted
magnetic resonance imaging occur postprocedure.
J Vasc Surg.
2007;
45
867-872
MissingFormLabel
- 24
Stingele R, Berger J, Alfke K. et al .
Clinical and angiographic risk factors for stroke and death within 30 days after carotid
endarterectomy and stent-protected angioplasty: a subanalysis of the SPACE study.
Lancet Neurol.
2008;
7
216-222, Epub 2008 Jan 31
MissingFormLabel
- 25
Hobson R W 2nd, Howard V J, Roubin G S. et al .
Carotid artery stenting is associated with increased complications in octogenarians:
30-day stroke and death rates in the CREST lead-in phase.
J Vasc Surg.
2004;
40
1106-1111
MissingFormLabel
- 26
Lam R C, Lin S C, DeRubertis B. et al .
The impact of increasing age on anatomic factors affecting carotid angioplasty and
stenting.
J Vasc Surg.
2007;
45
1106-1111
MissingFormLabel
- 27
Kastrup A, Gröschel K, Nägele T. et al .
Effects of age and symptom status on silent ischemic lesions after carotid stenting
with and without the use of distal filter devices.
AJNR Am J Neuroradiol.
2008;
29
407-408
MissingFormLabel
- 28
Aschenbach R, Majeed A, Kerl J M. et al .
Inzidenz ischämischer Läsionen in der Diffusionsbildgebung nach transbrachialer digitaler
Subtraktionsangiografie.
Fortschr Röntgenstr.
2008;
180
332-336
MissingFormLabel
- 29
du Mesnil de Rochemont R, Berkefeld J, Buchkremer M. et al .
Langzeitergebnisse nach Behandlung intracranieller vertebrobasilärer Stenosen mit
Stents.
Fortschr Röntgenstr.
2006;
178
96-102
MissingFormLabel
- 30
Rohr A, Alfke K, Dörner L. et al .
Aneurysmabehandlung der Arteria carotis interna mit gecoverten Stents.
Fortschr Röntgenstr.
2007;
179
1048-1054, Epub 2007 Sep 5
MissingFormLabel
- 31
Hähnel S, Stippich C, Hartmann M. et al .
Kraniale und zervikale arterielle Verletzungen: Bildgebung und Therapie.
Fortschr Röntgenstr.
2007;
179
119-129, Review
MissingFormLabel
- 32
Hauth E A, Jansen C, Drescher R. et al .
Angiographische Verlaufskontrollen nach Stentimplantation zur Behandlung der Karotisbifurkationsstenose.
Fortschr Röntgenstr.
2006;
178
794-800
MissingFormLabel
- 33
Poretti F, Rosen T, Körner B. et al .
Randomisierte Untersuchung zur Anwendung eines Chitosan-Gerinnungspads zur Blutstillung
bei transbrachialen Angiographien.
Fortschr Röntgenstr.
2005;
177
1260-1266
MissingFormLabel
- 34
Geyik S, Yavuz K, Akgoz A. et al .
The safety and efficacy of the Angio-Seal closure device in diagnostic and interventional
neuroangiography setting: a single-center experience with 1443 closures.
Neuroradiology.
2007;
49
739-746, Epub 2007 Jun 27
MissingFormLabel
Dr. Marc WK Tietke
Institut für Neuroradiologie, UKSH Campus Kiel
Schittenhelmstr. 10
24105 Kiel
Telefon: ++ 49/4 31/5 97 39 85
Fax: ++ 49/4 31/5 97 49 13
eMail: m.tietke@neurorad.uni-kiel.de