Zusammenfassung
Vorstellung von 2 jungen Patienten mit unilateraler kongenitaler Glaskörperzyste (GZ).
Bei beiden Patienten besteht ein stark verflüssigter Glaskörper. Die kugelförmige
GZ des 1. Patienten ist sehr mobil, da biomikroskopisch keine Verbindungen mit dem
umliegenden Gewebe bestehen. Die kartoffelförmige, nur wenig mobile GZ der 2. Patientin
liegt retrolental in Verbindung mit einem kurzen fadenförmigen Strang an der Linsenrückfläche.
Am kontralateralen Auge dieser Patientin können teilweise gefäßhaltige präpapilläre
Stränge beobachtet werden. Für die Entstehung der GZ bei den 2 Patienten sind zwei
verschiedene Pathomechanismen zu postulieren: 1. Als Folge einer Abschnürung bzw.
Absprengung von Ziliarkörper-Pigmentepithel (1. Patient), 2. Als Folge einer Rückbildungsstörung
des primären Glaskörpers bzw. der A. hyaloidea (2. Patient).
Summary
Unilateral congenital vitreous cysts (VC) were observed in two young patients. The
vitreous was highly liquefied in both. Biomicroscopially, the ball-shaped VC in the
first patient was seen to be detached from the surrounding tissues and hence highly
mobile. The potato-shaped VC in the second patient was attached to the posterior lens
surface by a short, thread-like strand and was therefore only slightly mobile. Partially
vascularized prepapillary strands were observed in the patient's fellow eye. Two different
pathogenic mechanisms may be postulated, namely (1) that the VC was squeezed or jarred
loose from the ciliary body pigment epithelium (first patient), or (2) that the VC
resulted from impaired retrogression of the primary vitreous or the hyaloid artery
(second patient).