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DOI: 10.1055/s-2008-1057461
Das Verhalten der elektroophthalmologischen Antwort bei Entzündungen verschiedener orbitaler Sehbahnanteile
Electro-Ophthalmological Responses in Inflammations of Various Sections of Orbital Visual PathwaysPublication History
Publication Date:
11 February 2008 (online)
Zusammenfassung
Bei 34 Patienten, die an Uveitis, Chorioretinitis mit makulanahen und peripheren Herden, an Papillitis und Neuritis retrobulbaris erkrankt waren, wurde das elektroophthalmologische Verhalten an Hand des EOGs, des photopischen und skotopischen ERGs, der OPs und des VECPs in Kombination mit der Fluoreszenzangiographie und der Computerperimetrie studiert. Die Uveitis, die periphere und makulanahe Chorioretinitis zeigen hierbei Unterschiede in der elektrischen Antwort. So zeigt die Uveitis bei normalen VECPs vorwiegend Änderungen im EOG und ERG, die periphere Chorioretinitis eine Verminderung des skotopischen ERGs, der OPs und des EOGs, während bei der makulanahen Chorioretinitis das photopische ERG und das VECP vermindert sind. Bei der Papillitis und der Neuritis retrobulbaris ist vorwiegend das VECP mit einer verlängerten Latenz und verminderten Amplitude pathologisch, wobei die Änderungen bei der Neuritis retrobulbaris schwerwiegender sind.
Summary
In a study of electro-ophthalmological responses of the EOG, the photopic and scotopic ERG, the OP and the VECP, in combination with fluorescein angiography and computerized perimetry, in 34 patients suffering from uveitis, chorioretinitis (lesions near the macula and at the periphery), papillitis or retrobulbar neuritis, the following results were obtained: Uveitis and chorioretinitis with lesions either near the macula or at the retinal periphery produce different responses; generally, pathologic responses of the EOG and ERG and normal VECP are obtained in cases of uveitis. Peripheral chorioretinal lesions lead to a diminution of the scotopic ERG, OP and EOG, in contrast to lesions near the macula, in which pathologically diminished amplitudes of the photopic ERG and VECP are found. In papillitis and retrobulbar neuritis, however, the most important peculiarity is the increase in latency and the decrease in amplitudes of the VECP, especially in retrobulbar neuritis.