Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2008-1075871
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Ursachen und Diagnostik chronischer Abdominalschmerzen - Ein interdisziplinäres Problem für Gastroenterologen, Chirurgen und Psychosomatiker
Chronic abdominal pain: underlying diseases and diagnostics - An interdisciplinary problem for gastroenterologists, surgeons and psychosomatic acting doctorsPublication History
Publication Date:
15 April 2008 (online)
Chronische Abdominalschmerzen können von einer Vielzahl von Erkrankungen oder Organfunktionsstörungen verursacht sein und sind daher häufig eine große diagnostische Herausforderung. Neben Pathologien der Gallenwege, der Bauchspeicheldrüse und des Intestinums können auch Stoffwechselstörungen oder funktionelle Darmerkrankungen die Beschwerden verursachen. Dementsprechend stehen - neben der klinischen Untersuchung - eine große Zahl diagnostischer Verfahren zur Auswahl, die zusätzlich zur Basisdiagnostik fragestellungsorientiert und zielgerichtet eingesetzt werden sollen. Der folgende Artikel gibt eine Übersicht über somatische Ursachen und Diagnostik chronischer Abdominalschmerzen.
Chronic abdominal pain may occur due to a variety of different intra- or extraabdominal diseases or organ dysfunction. Not only disorders of the gallbladder, pancreas and the intestinum but also extraabdominal disorders, metabolic diseases or functional bowel disorders may result in chronic abdominal pain. There is a great variety of diagnostic procedures available. Basic laboratory testing and ultrasound imaging should be done in all of these patients while specialised investigations should only be performed according to possible tentative diagnoses. This article is meant to summarize important diseases leading to chronic abdominal pain and to provide helpful diagnostic tools.
Key words
chronic abdominal pain - diagnostics - associated diseases
Literatur
- 1 Baumgart DC, Sandborn WJ.. Inflammatory bowel disease: clinical aspects and established and evolving therapies. Lancet. 2007; 369 1641-1657
- 2 Bernstein CN, Nabalamba A.. Hospitalization, surgery, and readmission rates of IBD in Canada: a population-based study. Am J Gastroenterol. 2006; 11 110-118
- 3 Fasano A.. Celiac disease - how to handle a clinical chameleon. N Engl J Med. 2003; 348 2568-2570
- 4 Fenollar F, Puéchal X, Raoult D.. Whipple's disease. N Engl J Med. 2007; 356 55-66
- 5 Ferguson A, Arranz E, O'Mahony S.. Clinical and pathological spectrum of coeliac disease - active, silent, latent, potential. Gut. 1993; 34 150-151
- 6 Helmberger H, Hellerhoff K, Rüll T, Rösch T.. Chronic infections of the biliary system. Radiologe. 2000; 40 530-536
- 7 Keim V.. Genetics of pancreatitis. Scand J Surg. 2005; 94 103-107
- 8 Lo W, Sano K, Lebwohl B. et al. . Changing presentation of adult celiac disease. Dig Dis Sci. 2003; 48 395-398
- 9 Lonardo A, Tondelli E, Selmi I. et al. . Isolated jejunal Crohn's disease in a young adult presenting as fever of unknown origin. Am J Gastroenterol. 1998; 93 2285-2287
- 10 Lowenfels AB, Maisonneuve P, Cavallini G. et al. . Prognosis of chronic pancreatitis: an international multicenter study. International Pancreatitis Study Group. Am J Gastroenterol. 1994; 89 1467-1471
- 11 Masuda G, Tokunaga A, Shirakawa T. et al. . Helicobacter pylori infection, but not genetic polymorphism of CYP2E1, is highly prevalent in gastric cancer patients younger than 40 years. Gastric Cancer. 2007; 10 98-103
- 12 Nieman LK, Chanco ML. Turner. Addison's disease. Clin Dermatol. 2006; 24 276-280
- 13 Raue G, Keim V.. Secondary diabetes in chronic pancreatitis. Z Gastroenterol. 1999; 37 4-9
- 14 Sassa S.. Modern diagnosis and management of the porphyrias. Br J Haematol. 2006; 135 281-292
- 15 Schirmer BD, Winters KL, Edlich RF.. Cholelithiasis and cholecystitis. J Long Term Eff Med Implants. 2005; 15 329-338
- 16 Singhal D, Kakodkar R, Sud R, Chaudhary A.. Issues in management of pancreatic pseudocysts. JOP. 2006; 7 502-507
- 17 Sreenarasimhaiah J.. Chronic mesenteric ischemia. Best Pract Res Clin Gastroenterol. 2005; 19 283-295
Korrespondenz
Prof. Dr. Torsten Kucharzik
Klinik für Allgemeine Innere Medizin und Gastroenterologie Städtisches Klinikum Lüneburg
Bögelstraße 1
21339 Lüneburg
Email: medizinische.klinik@klinikum-lueneburg.de