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DOI: 10.1055/s-2008-1081069
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Mentale Beeinträchtigung durch Schmerz - Verhaltensindikatoren und hirnphysiologische Korrelate
Mental impairment caused by pain: behavioral indicators and cerebral correlatesPublication History
eingereicht: 15.1.2008
akzeptiert: 17.4.2008
Publication Date:
11 June 2008 (online)
Zusammenfassung
Schmerzen werden über sensorische und affektive Bahnen zum Gehirn geleitet. Eine mentale Beeinträchtigung durch Schmerz rekrutiert auch die Hirnareale, die für andere Aufgaben, insbesondere für die Aufmerksamkeitskontrolle zuständig sind. Dadurch können andere kognitive Aufgaben und Handlungsziele weniger beachtet werden. Die Feinmotorik und exekutive Funktionen wie das Kurzzeitgedächtnis sind schmerzrelevant beeinträchtigt. Ferner stört Schmerz die neuronalen Mechanismen der Objektverarbeitung im visuellen Kortex. Diese Hinweise, dass Schmerzen die perzeptive, kognitive und psychomotorische Leistungsfähigkeit verschlechtern, sind wichtig für die Diskussion, ob Patienten unter Opioidtherapie fahrtüchtig sind. Zur Aufklärungspflicht des Arztes gehört es, nicht nur auf das Gefährdungspotential durch Opioide, sondern auch das durch Schmerzen hinzuweisen. Die Wechselwirkung zwischen Schmerz und Opioiden bedingt, dass man die negativen Auswirkungen von Opioiden auf das kognitive Leistungsvermögen bei Gesunden nicht einfach auf Schmerzpatienten übertragen kann.
Summary
Pain signals are transmitted to the brain via sensory and affective pathways. Mental impairment by pain also recruits cerebral areas that are involved in other tasks, especially the control of attention. As a result other cognitive tasks and actions may be given less attention. Fine-motor and executive functions, such as short-term memory, may be impaired by pain. Additionally pain affects the neuronal mechanisms of object processing in the visual cortex. These indications that pain can impair perceptive, cognitive and psychomotor functions are important when discussing driving ability of patients receiving opioid treatment. A doctor's duty is not only to inform the patient about the risk potenial of opioids but also that caused by pain itself. The interaction between pain and opioids accounts for the fact that the negative effects of opioids on the cognitive abilities of healthy persons cannot simply be transferred to those of patients in pain.
Schlüsselwörter
Opioide - sensorische Schmerzbahn - affektive Schmerzbahn - Schmerzareale - Aufmerksamkeitskontrollsystem - kognitive Funktionen - Fahrerlaubnis
Key words
opioids - sensory pathways - affective pathways - pain - attention control - cognitive functions - driving ability
Literatur
- 1 Bingel U, Lorenz J, Schoell E, Weiller C, Büchel C. Mechanisms of placebo analgesia: rACC recruitment of a subcortical antinociceptive network. Pain. 2006; 120 8-15
- 2 Bingel U, Rose M, Gläscher J, Büchel C. fMRI reveals how pain modulates visual object processing in the ventral visual stream. Neuron. 2007; 55 157-167
- 3 Casey K L, Svensson P, Morrow T J, Raz J, Jone C, Minoshima S. Selective opiate modulation of nociceptive processing in the human brain. J Neurophysiol. 2000; 84 525-533
- 4 Conley K M, Toledano A Y, Apfelbaum J L, Zacny J P. Modulating effects of a cold water stimulus on opioid effects in volunteers. Psychopharmacology. 1997; 131 313-320
- 5 Crombez G, Eccleston C, Baeyens F, Eelen P. When somatic information threatens, catastrophic thinking enhances attentional interference. Pain. 1998; 75 187-198
- 6 Duffy E. The psychological significance of the concept of arousal or activation. Psychol Rev. 1957; 64 (5) 265-275
- 7 Eccleston C, Crombez G. Pain demands attention: a cognitive-affective model of the interruptive function of pain. Psychol Bull. 1999; 125 356-366
- 8 Eccleston C, Crombez G, Aldich S, Stannard C. Attention and somatic awareness in chronic pain. Pain. 1997; 72 209-215
- 9 Jamison R N, Sbrocco T, Parris W C. The influence of problems with concentration an memory on emotional distress and daily activities in chronic pain patients. Int J Psychiat Med. 1988; 18 183-191
- 10 Jex H R, Mc Donell J D, Phatak A V. A ‘critical’ track task for manual control research. IEEE Transaction on Human Factors in Electronics. 1966; 7 138-144
- 11 Kassabian T. Der Einfluss tonischen experimentellen Schmerzes auf die operationelle Leistungsfähigkeit. Dissertation Fachbereich Medizin,. Universität Hamburg 1999
- 12 Lorenz J, Bromm B. Event-related potential correlates of interference between cognitive performance and tonic experimental pain. Psychophysiology. 1997; 34 436-445
- 13 Lorenz J, Baumgärtner U, Zander A R, Bromm B. Differenzierung von schmerz- und morphinbedingter Beeinträchtigung kognitiver Leistungen und subjektiver Befindlichkeit bei Knochenmarktransplantationspatienten [Differentiation of pain-related and morphine related impairment of cognitive performance and mood in bone marrow transplantation patients]. Schmerz. 1996; 10 80-88
- 14 Lorenz J, Beck H, Bromm B. Cognitive performance, mood and experimental pain before and during morphine-induced analgesia in patients with chronic non-malignant pain. Pain. 1997; 73 369-375
-
15 Lorenz J, Hauck M.
Supraspinal mechanisms of nociception and pain . In: JC Ballantyne, JP Rathmell, SM Fishman (eds) Bonica’s Management of Pain 4th Ed., Lippincott, Williams & Wilkins (in press) - 16 Patil P G, Apfelbaum J L, Zacny J P. Effects of a cold-water stressor on psychomotor and cognitive functioning in humans. Physiology & Behavior. 1995; 58 1281-1286
- 17 Rose M, Schmid C, Winzen A, Sommer T, Büchel C. The functional and temporal characteristics of top-down modulation in visual selection. Cereb Cortex. 2005; 15 1290-1298
- 18 Schnurr R F, Mac D onald MR. Memory complaints in chronic pain. Clinical Pain. 1995; 11 103-111
- 19 Vainio A, Olliia J, Matikainen E, Rosenberg P, Kalsö E. Driving ability in cancer patients receiving long-term morphine analgesia. Lancet. 1995; 346 667-670
- 20 Zacny J P. Should people taking opioids for medical reasons be allowed to work and drive?. Addiction. 1996; 91 1581-1584
Prof. Dr. Jürgen Lorenz
HAW Hamburg, Fakultät Life Sciences
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