Nuklearmedizin 2012; 51(04): 116-118
DOI: 10.3413/Nukmed-0472-12-01
Original article
Schattauer GmbH

Success rate of repeated fine needle aspiration biopsy of clinically suspicious thyroid nodules

Erfolgsrate der doppelten Fein-Nadel-Aspirations- Biopsie von suspekten Schilddrüsenknoten
J. Nagarajah
1   Clinic for Nuclear Medicine, University Hospital of Essen, University of Duisburg-Essen, Germany
,
J. Farahati
3   Nuclear Medicine Practice, Bottrop, Germany
,
R. Görges
1   Clinic for Nuclear Medicine, University Hospital of Essen, University of Duisburg-Essen, Germany
,
F. Grabellus
2   Institute of Patho logy and Neuropathology, University Hospital of Essen, University of Duisburg-Essen, Germany
,
A. Bockisch
1   Clinic for Nuclear Medicine, University Hospital of Essen, University of Duisburg-Essen, Germany
,
S.-Y. Sheu-Grabellus
2   Institute of Patho logy and Neuropathology, University Hospital of Essen, University of Duisburg-Essen, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received: 26 January 2011

accepted in revised form: 20 April 2012

Publication Date:
30 December 2017 (online)

Summary

In this study we evaluated the success rate of double fine needle aspiration biopsy (FNAB) of clinically suspicious thyroid nodules in one session. Aim: The success rate of FNAB in clinical setting is quite low. There were several attempts made to improve the success rate of this method. It is anticipated that a double FNAB in one session would increase the success rate of FNAB. Patients, methods: 176 consecutive patients (130 women, 46 men; mean age 56 years ± 11) with at least one clinically suspicious nodule were included in this study. Each individual nodule was biopsied twice (20G- and 21G-needle). In 33 patients, two suspicious nodules were biopsied, accounting for a total of 209 biopsied thyroid nodules. To evaluate the success rate the number of cell formations and the total number of cells in each cell formation were counted. Results: The biopsy with the 20G needle provided in mean 40 cell cluster with a mean of 830 cells niedwhereas the 21G needle provided in mean 41 cell cluster with a mean of 1010 cells. With the 20G needle the success rate was 73%, with the 21G needle 78% and the combination of the both biopsies provided a success rate of 87% (p = 0.01). Based on the number of cell formations and the total number of cells, the difference between the two needle sizes was not significant (p = 0.5 for cell formations and p = 0.9 for the total number of cells, respectively). Conclusion: A double FNAB of suspicious thyroid nodules in one session provides a higher success rate, and a 21G needle is sufficient enough.

Zusammenfassung

In dieser Studie wurde die Erfolgsrate der doppelten Fein-Nadel-Aspirations-Biopsie (FNAB) von klinisch suspekten Schilddrüsenknoten in einer Sitzung untersucht. Ziel: Die Erfolgsrate der FNAB im klinischen Umfeld ist relativ nied rig. Es wurden mehrere Versuche unternommen, um die Erfolgsquote dieser Methode zu verbessern. Es wird antizipiert, dass eine doppelte FNAB in einer Sitzung die Erfolgsrate der FNAB erhöhen könnte. Patienten, Methoden: 176 konsekutive Patienten (130 Frauen, 46 Männer, mittleres Alter 56 Jahre 11) mit mindestens einem klinisch verdächtigen Schilddrüsenknoten wurden in die Studie eingeschlossen. Jeder einzelne Knoten wurde zweimal (20G-und 21G-Nadel) punktiert. Bei 33 Patienten wurden jeweils zwei verdächtige Knoten punktiert, sodass insgesamt 209 Schilddrüsenknoten untersucht wurden. Zur Beurteilung der Erfolgsrate der Punktionen wurden die Anzahl der Zellverbände und die Gesamtzahl der Zellen gezählt. Ergebnisse: Die Punktion mit der 20G Nadel lieferte im Mittel 40 Zellverbände mit im Mittel 830 Zellen während die 21G Nadel im Mittel 41 Zellverbände mit im Mittel 1010 Zellen lieferte. Mit der 20G Nadel lag die Erfolgsrate bei 73%, mit der 21G Nadel bei 78% und die Kombination der beiden Punktionen führte zu einer Erfolgsrate von 87% (p = 0,01). Aufgrund der Anzahl der Zellverbände und der Gesamtzahl von Zellen, war der Unterschied zwischen den beiden Nadelgrößen nicht signifikant (p = 0,5 für Zellverbände und p = 0,9 für die Gesamtzahl von Zellen). Schlussfolgerung: Ein Doppel-FNAB von suspekten Schilddrüsenknoten in einer Sitzung bietet eine höhere Erfolgsrate als eine einzelne Punktion und eine 21G-Nadel liefert ausreichend Material.

 
  • References

  • 1 Baloch Z, LiVolsi VA, Jain P. et al. Role of repeat fine-needle aspiration biopsy (FNAB) in the management of thyroid nodules. Diagn Cytopathol 2003; 29: 203-206.
  • 2 Flanagan MB, Ohori NP, Carty SE. et al. Repeat thyroid nodule fine-needle aspiration in patients with initial benign cytologic results. Am J Clin Pathol 2006; 125: 698-702.
  • 3 Gharib H, Papini E, Paschke R. et al. Associazione Medici Endocrinologi, and EuropeanThyroid Association Medical Guidelines for Clinical Practice for the Diagnosis and Management of Thyroid Nodules. Endocr Pract 2010; 16 (Suppl. 01) 1-43.
  • 4 Glehr M, Leithner A, Gruber G. et al. A New Fine-Needle Aspiration System. Surg Innov 2010; 17: 136.
  • 5 Görges R, Kandror T, Kuschnerus S. et al. Scintigraphically “hot” thyroid nodules mainly go hand in hand with a normal TSH. Nuklearmedizin 2011; 50: 179-188.
  • 6 Hanni CL, Bratt HJ, Dean RE. et al. Fine needle aspiration biopsy. A reliable diagnostic tool in the management of thyroid nodules. Am Surg 1984; 50: 485-487.
  • 7 Kim DW, Lee EJ, Kim SH. et al. Ultrasound-guided fine-needle aspiration biopsy of thyroid nodules: comparison in efficacy according to nodule size. Thyroid 2009; 19: 27-31.
  • 8 Nagarajah J, Sheu-Grabellus SY, Leitzen C. et al. Optimization of the fine needle aspiration biopsy (FNAB) of thyroid nodules- automatic aspirator versus manual technique. Nuklearmedizin 2011; 50: 189-194.
  • 9 Saleh H, Bassily N, Hammoud MJ. Utility of a liquid-based, monolayer preparation in the evaluation of thyroid lesions by fine needle aspiration biopsy: comparison with the conventional smear method. Acta Cytol 2009; 53: 130-136.
  • 10 The Papanicolaou Society of Cytopathology Task Force on Standards of Practice. Guidelines of the Papanicolaou Society of Cytolopathology for the Examination of Fine-Needle Aspiration Specimens from Thyroid Nodules. Mod Pathol 1996; 9: 710-715.