Summary
Aim: The study investigates whether early dynamic PET/CT (edPET/CT) using 18F-fluoro- deoxyglucose (FDG) discriminates between affected versus non-affected sites
in patients with complicated, protracted fracture healing and suspected COM in the
lower extremities. Patients, methods: In nine consecutive patients (1 woman, 8 men; age 54 ± 13 years), before standard
late FDG-PET/CT, altogether 10 edFDG-PET/CT examinations were performed in list mode
over 5 min starting with radiopharmaceutical injection. Eight consecutive time intervals
(frames), four 15-s, then four 60-s, were reconstructed. For every patient, several
volumes-of-interest were selected. To measure early FDG influx and accumulation, maximum
and mean ed standardized uptake values (respectively, ed SUVmax, edSUVmean) were calculated in each volume-of-interest during each frame. Results were compared
between affected and non-affected (contralateral) bone. Results: Starting in the 31-45s frame, the affected bone area showed significantly higher
ed- SUVmax and edSUVmean than did the healthy contralateral region. In conventional PET/CT, affected bone
areas also significantly differed from non-affected contralateral regions. Conclusion: This pilot study suggests that edFDG- PET may offer a less time consuming add on
to standard FDG-PET/CT while being equally accurate. The results should be validated
pros- pectively in larger trials.
Zusammenfassung
Ziel: Untersucht wurde, ob mit frühen dynamischen PET/CT-Aufnahmen (edPET/CT) unter Verwendung
von 18F-Fluordesoxyglukose (FDG) bei Patienten mit kompliziertem, verzögertem Heilungsverlauf
nach Fraktur der unteren Extremität zwischen betroffener und nicht betroffener Seite
unterschieden werden kann. Patienten, Methoden: Bei neun konsekutiven Patienten (1 Frau, 8 Männer; Alter 54 ± 13) wurden vor einer
Standard-PET/CT- Untersuchung 10 edPET/CT-Studien über 5 Minuten mittels List-Mode
durchgeführt. Es erfolgte die Rekonstruktion von acht konsekutiven Zeitintervallen,
vier 15-s und anschließend vier 60-s Intervalle. Zur Quantifizierung der frühen Anflutung
und Anreicherung wurden in jedem Zeitintervall der maximale und mittlere ed-standardized
uptake value (edSUVmax, edSUVmean) mit Hilfe von VOI (volume of interest) ermitttelt. Der Vergleich der betroffenen
erfolgte mit der nicht betroffenen kontralateralen Extremität. Ergebnisse: Das betroffene Knochenareal zeigte bereits ab dem Zeitintervall 31-45s signifikant
höhere edSUVmax und edSUVmean als die gesunde kontralaterale Seite. Im Standard- PET/CT konnte ebenfalls ein signifikanter
Unterschied zwischen betroffener und gesunder Seite festgestellt werden. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse dieser Pilotstudie lassen vermuten, dass edPET mit FDG eine schnellere
aber ebenso präzise Zusatzuntersuchung zum Standard FDG-PET/CT darstellt. Das Potenzial
sollte in einer prospektiven Studie mit größeren Fallzahlen validiert werden.
Keywords
Positron emission tomography - computed tomo graphy - early dynamic positron emission
tomography -
18F-fluorodeoxy glucose - chronic osteomyelitis - diagnosis - list mode
Schlüsselwörter
Positronenemissionstomographie - Computertomographie - frühe dynamische Positronenemissionstomographie
-
18F-Fluordesoxy glukose - chronische Osteomyelitis - Diagnose - List-Mode