
Summary
Aim: The purpose of this study was to compare thyroid volumetry by three-dimensional mechanically swept ultrasonography (3DmsUS) and low-dose computed tomography (ldCT). Patients, methods: 30 subjects referred for radioiodine therapy of benign thyroid diseases were subjected to 3DmsUS and ldCT. A prerequisite of 3DmsUS analyses was that the scans had to capture the entire thyroid, excluding therefore cases with a very large volume or retrosternal portions. The 3DmsUS data were transformed into a DICOM format, and volumetry calculations were performed via a multimodal workstation equipped with standard software for cross-sectional imaging. Volume was calculated applying both the ellipsoid model and a manually tracing method. Statistical analyses included 95% confidence intervals (CI) of the means and limits of agreement according to Bland and Altman, the latter including 95% of all expected values. Results: Volumetric measurements by 3DmsUS and ldCT resulted in very high, significant correlation coefficients, r = 0.997 using the ellipsoid model and r = 0.993 with the manually tracing method. The mean relative differences of the two imaging modalities proved very small (−1.2±4.0% [95% CI −2.62; 0.28] using the ellipsoid model; −1.1±5.2% [95% CI −2.93; 0.80] using the manually tracing method) and the limits of agreement sufficiently narrow (−9.1% to 6.8%; −11.3% to 9.2%, respectively). Conclusion: For moderately enlarged thyroids, volumetry with 3DmsUS proved comparable to that of ldCT, irrespective of whether the ellipsoid model or the manually tracing method was applied. Thus, 3DmsUS qualifies as a potential alternative to ldCT, provided that the organ is completely accessible. The use of a standard workstation for cross-sectional imaging with routine software did not prove problematic.
Zusammenfassung
Ziel dieser Studie ist der Vergleich der Schilddrüsenvolumetrie mittels dreidimensionalem mechanisch geschwenktem Ultraschall (3DmsUS) und Niedrigdosis-Computertomographie (ldCT). Patienten, Methoden: Bei 30 Patienten, die aufgrund einer gutartigen Schilddrüsenerkrankung eine Radioiodthera- pie erhielten, wurde zusätzlich 3DmsUS und ldCT durchgeführt. Voraussetzung für den 3DmsUS war, dass die komplette Schilddrüse erfasst werden konnte. Die 3DmsUS-Daten wurden in ein DICOM-Format umgewandelt und anschließend die Volumenberechnungen mit einer Standardsoftware für Schnittbildge- bung ausgeführt. Das Volumen wurde mit der Ellipsoidformel und einer manuellen Kontu rierungsmethode ermittelt. Die Statistik wurde mit 95%-Konfidenzintervallen der Mittelwerte und den „limits of agreement” nach Bland und Altmann durchgeführt. Ergebnisse: Der Vergleich der beiden Volumetriemethoden (3DmsUS und ldCT) ergab eine positive, signifikante Korrelation für die Ellipsoidformel (r = 0.997) und die manuelle Konturie- rungsmethode (r = 0.993). Die durchschnittlichen relativen Differenzen zwischen den Volumetriemethoden waren niedrig (Ellip soidformel: −1.2±4.0% [95% CI −2.62; 0.28]; manuelle Konturierungsmethode: −1.1± 5.2% [95% CI −2.93; 0.80]). Die „limits of agreement” waren ausreichend eng (Ellip- soidformel: −9.1% bis 6.8%; manuelle Kon turierungsmethode: −11.3% bis 9.2%). Schlussfolgerung: 3DmsUS und ldCT liefern bei moderat vergrößerten Schilddrüsen vergleichbare Volumina, unabhängig davon, ob die Ellipsoidformel oder die manuelle Konturierungsmethode angewandt wird. Daher stellt der 3DmsUS eine potenzielle Alternative zur ldCT dar, vorausgesetzt, dass das Organ vollständig abgebildet werden kann. Der Einsatz einer Standardsoftware für Schnittbildgebung zur Volumenberechnung war unproblematisch.
Keywords
Thyroid gland volume - thyroid gland ultra sonography - thyroid gland computed tomo graphy - thyroid gland three-dimensional imaging - volumetry methods
Schlüsselwörter
Schilddrüsenvolumen - Schilddrüsen-Ultraschall - Schild drüsen-CT - dreidimensionale Bildgebung - Volumetrie