Nuklearmedizin 2008; 47(05): 216-219
DOI: 10.3413/nukmed-0174
Original Article
Schattauer GmbH

Influence of the injection technique on the false negative rate of SLNE in multifocal breast cancer

Einfluss der Injektionstechnik auf die Falsch-negativ-Rate bei der SLNE des mehrherdigen Mammakarzinoms
G. Holl
1   Klinik für Nuklearmedizin
,
R. Stöcklein
2   Frauenklinik, Klinikum Augsburg, Deutschland
,
R. Dorn
1   Klinik für Nuklearmedizin
,
H. Vogt
1   Klinik für Nuklearmedizin
,
A. Wischnik
2   Frauenklinik, Klinikum Augsburg, Deutschland
,
J. Sciuk
1   Klinik für Nuklearmedizin
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 18 February 2008

angenommen nach Revision: 21 April 2008

Publication Date:
05 January 2018 (online)

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Summary

Aim: We investigated the influence of the injection technique on the false negative rate in identifying the sentinel lymph node in multifocal breast cancer. Patients, methods: 958 consecutive patients were divided into unifocal and multifocal breast cancer patients. The scintigrafic and intraoperative detection rate as well as the false negatives were calculated in relation to peritumoral or subareolar injection. Results: In all patients the scintigrafic and intraoperative detection rate exceeded 99%, except in patients with multifocal cancer, who were injected peritumorally. In this group the intraoperative detection rate declined to 96%. In patients with unifocal breast cancer the false negative rate was below 5%, independent of the injection technique. Multifocal breast cancer patients showed a significant dependence on the injection technique. The false negative rate was 26.3% in patients with peritumoral injection and 5.6% in those with subareolar injection. Conclusion: The results clearly demonstrate that in multifocal breast cancer a reliable detection of a SLN is impossible with the peritumoral injection technique. Subareolar injection seems to be a way to operate on multifocal breast cancer with SLNE, but the number of investigated patients is too low for statistic approval. So, prospective studies should be performed to validate these preliminary results before SLNE becomes routine in multifocal breast cancer.

Zusammenfassung

Ziel: Es wurde untersucht, ob die Injektionstechnik bei der Lokalisation des Wächterlymphknotens einen Einfluss auf die Falsch-negativ-Rate bei mehrherdigen Mammakarzinomen hat. Patienten, Methode: Bei 958 konsekutiven Patienten, unterschieden in unifokale und mehrherdige Mammakarzinome, wurde die szintigrafische und intraoperative Detektionsrate, sowie die Falsch-negativ-Rate in Abhängigkeit von peritumoraler oder subareolärer Injektionstechnik bestimmt. Ergebnisse: Die szintigrafische und intraoperative Detektionsrate lag in allen Gruppen über 99% bis auf die Gruppe der mehrherdigen Tumore, die peritumoral injiziert wurden. Hier betrug die intraoperative Detektionsrate 96%. Die Falsch-negativ-Rate lag bei den unifokalen Karzinomen unabhängig von der Injektionstechnik unter 5%. Bei den mehrherdigen Karzinomen betrug sie bei peritumoraler Injektion 26,3%, bei subareolärer Injektion 5,6%. Schlussfolgerung: Die peritumorale Injektion ist in der SLN-Diagnostik des mehrherdigen Mammakarzinoms obsolet. Die subareoläre Injektionstechnik scheint dagegen ein Weg zu sein, diese Entität einer SLN-Diagnostik zuführen zu können. Jedoch sind die vorgestellten Patientenzahlen für eine statistische Absicherung zu gering. Unsere Ergebnisse sollten durch prospektive Studien bestätigt werden, ehe das mehrherdige Mammakarzinom eine Routineindikation für die SLN-Diagnostik wird.