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DOI: 10.3413/nukmed-0182
Radiation safety considerations for the bone seeking radiopharmaceuticals
89SrCl2, 186Re-HEDP and 153Sm-EDTMPBetrachtungen zur Strahlensicherheit der osteotropen Nuklide 89SrCl2, 186Re-HEDP und 153Sm-EDTMPPublication History
Received:
07 May 2008
accepted in revised form:
18 September 2008
Publication Date:
19 January 2018 (online)
Summary
The radiation exposure to bystanders from 89SrCl2, 186Re-HEDP and 153Sm-EDTMP, is generally thought to be caused by “bremsstrahlung” and gamma-radiation, with negligible contribution from beta-radiation. The latter assumption may be erroneous. The aim of this prospective study was the investigation of radiation safety after treatment with these radiopharmaceuticals. The radiation field around treated patients was characterized and the magnitude estimated. Patients, methods: 33 patients (30 prostate carcinoma, 3 breast carcinoma) were treated with 150 MBq 89SrCl2 (9 patients), 1295 MBq 186Re-HEDP (12 patients) or 37 MBq/kg 153Sm-EDTMP (12 patients). External exposure rates at 30 cm from the patient were measured at times 0 to 72 h post-injection. To evaluate the respective contribution of Bremsstrahlung, beta- and gamma-radiation, a calibrated survey meter was used, equipped with a shutter. For each patient, the measured exposure rate-versus-time data were fit to a curve and the curve integrated (area under the curve) to estimate the total exposure. Results: For 29/33 patients the total ambient equivalent doses (mean ± 1 standard deviation [SD]) based on the integral of the fitted curve were 2.1 ± 1.2 mSv for 89SrCl2, 3.3 ± 0.6 mSv for 186Re-HEDP and 2.8 ± 0.6 mSv for 153Sm-EDTMP. Beta-radiation contributes significantly to these doses ( >99% for 89SrCl2, 87% for 186Re-HEDP and 27% for 153Sm-EDTMP). The effective doses (at 30 cm) are < 0.1 mSv for 89SrCl2, 0.3 mSv for 186Re-HEDP and 1.6 mSv for 153Sm-EDTMP. Conclusion: Patients treated with 89SrCl2, 186Re-HEDP or 153Sm-EDTMP emit a spectrum of radiation, including non-negligible beta-radiation. With specific instructions effective doses to bystanders are acceptable.
Zusammenfassung
Ziel: Die Strahlenbelastung für Unbeteiligte durch 89SrCl2, 186Re-HEDP und 153Sm-EDTMP, wird gewöhnlich auf die Brems- und Gammastrahlung zurückgeführt mit vernachlässigbarem Beitrag der Betastrahlung. Die letzte Annahme könnte unzutreffend sein. Der Zweck dieser prospektiven Studie war die Untersuchung der Strahlensicherheit nach der Behandlung mit diesen Strahlenpharmazeutika. Das Strahlungsfeld um die behandelten Patienten wurde charakterisiert und die Stärke abgeschätzt. Patienten, Methode: 33 Patienten (30 Prostatkarzinome; 3 Brustkarzinome) wurden mit 150 MBq 89SrCl2 (9 Patienten), 1295 MBq 186Re-HEDP (12 Patienten) oder 37 MBq/kg 153Sm-EDTMP (12 Patienten) behandelt. Die Strahlenbelastung 30 cm außerhalb des Patienten wurde zu Zeitpunkten von 0 bis 72 Stunden nach der Injektion gemessen. Um den jeweiligen Beitrag von Brems-, Gamma und Betastrahlung auszuwerten, wurde ein kalibriertes Messgerät mit Verschluss verwendet. Bei jedem der Patienten wurde eine Abschätzung der gesamten Strahlenbelastung gewonnen durch Integration der zu den Daten der Dosisleistung gegenüber der Zeit gefitteten Kurve. Ergebnisse: Für 29 von 33 Patienten waren die totale äquivalentdosen (Durchschnittswert ± 1 Standardabweichung) aufgrund des Integrals über die gefittete Kurve 2,1 ± 1,2 mSv für 89SrCl2, 3,3 ± 0,6 mSv für 186Re-HEDP und 2,8 ± 0,6 mSv für 153Sm-EDTMP. Betastrahlung trägt maßgeblich zu diesen Belastungen bei ( >99% für 89SrCl2, 87% für 186Re-HEDP und 27% für 153Sm-EDTMP). Die effektive Dosen (Abstand 30 cm) sind < 0,1 mSv für 89SrCl2, 0.3 mSv für 186Re-HEDP and 1.6 mSv für 153Sm-EDTMP. Schlussfolgerung: Mit 89SrCl2, 186Re-HEDP oder 153Sm-EDTMP behandelte Patienten emittieren ein Spektrum an Strahlung, einschließlich nicht vernachlässigbarer Betastrahlung. Mit genauen Anweisungen ist die effektive Dosis für Unbeteiligte klein und akzeptabel.
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