Summary
To compare the efficacy and safety of the new oral anticoagulants (NOAC), ideally
head-to-head clinical trials should be performed. Given the expense of such an undertaking,
it is highly unlikely that such a comparison would be performed. Therefore, there
is a need for an unbiased comparative assessment of the benefits and risks of the
NOACs, based on the available trial data. Indirect or mixed treatment comparisons
may be an useful tool to overcome these limitations also known as network meta-analysis
(NMA).
The aim of this paper is to give an overview on published NMAs for dabigatran, rivaroxaban
and apixaban, each assessed against warfarin in patients with atrial fibrillation,
and against enoxaparin in patients undergoing total knee and total hip replacement
surgery, in order to obtain insights into the comparability of the adopted methodological
techniques.
Zusammenfassung
Um die Wirksamkeit und Verträglichkeit neuer oraler Antikoagulanzien (NOAK) zu vergleichen,
müssten idealerweise direkte Vergleiche zwischen den Substanzen in klinischen Studien
durchgeführt werden. Auf Grund des logistischen und finanziellen Aufwandes werden
diese Projekte in absehbarer Zeit nicht durchgeführt werden. Indirekte Vergleiche,
auch Netzwerkanalysen (NMA) genannt, lassen sich mit den vorliegenden Studien zwischen
den NOAKs vornehmen, um die Frage der Vergleichbarkeit anzugehen. In der postoperativen
Phase nach Knieund Hüftgelenkersatz und bei Patienten mit Vorhofflimmern sind derzeit
diese Vergleich möglich. Indirekte Vergleiche sind jedoch auch mit Einschränkungen
behaftet.
Diese Arbeit gibt eine Übersicht der aktuell vorliegenden NMAs und versucht deren
unterschiedliche Ergebnisse mit der Pharmakologie der NOAKs und den methodischen Problemen
von NMAs zu beleuchten.
Keywords Oral anticoagulants - apixaban - dabigatran - rivaroxaban - atrial fibrillation -
total knee replacement - total hip replacement - prophylaxis of thromboembolism
Schlüsselwörter Antikoagulanzien - Apixaban - Dabigatran - Rivaroxaban - Vorhofflimmern - postoperative
Thromboembolieprophylaxe