Der Klinikarzt 2020; 49(10): 409-413
DOI: 10.1055/a-1261-8487
Schwerpunkt
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Intensivmedizin und COVID-19

Beatmung, Organversagen und Stellenwert von Obduktionen
Kevin Roedl
1   Klinik für Intensivmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg
,
Stefan Kluge
1   Klinik für Intensivmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg
,
Dominic Wichmann
1   Klinik für Intensivmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
13. Oktober 2020 (online)

ZUSAMMENFASSUNG

Im Dezember 2019 kam es zur Ausbreitung von SARS-CoV-2, welches zu einer weltweiten Pandemie führte. Neben den Einschränkungen im täglichen Alltag sah sich die Medizin mit bisher nicht dagewesenen Problemen konfrontiert. In einigen Ländern führte ein rasanter Anstieg an SARS-CoV-2 bzw. Erkrankungen mit COVID-19 zu einer Überforderung der Gesundheitssysteme, unter anderem aufgrund eines Mangels an Intensivbetten und Beatmungsgeräten. In der Intensivmedizin bestanden initial große Unsicherheiten bezüglich des Einsatzes von nichtinvasiven Beatmungsformen aufgrund der potenziellen Aerosolbelastung. Ca. 5 % der infizierten Patienten mussten zur weiteren Therapie auf die Intensivstation aufgenommen werden, im Regelfall aufgrund einer schweren Pneumonie. Es kann sich im Verlauf der Erkrankung das Vollbild eines akuten Lungenversagens ausbilden, welches mit einer hohen Mortalität vergesellschaftet ist. Da es sich bei COVID-19 um eine gänzlich unerforschte virale Erkrankung handelt, war die Erforschung der Todesursache und die Charakterisierung von Organschäden sehr wichtig. Mehrere Obduktionsstudien konnten zeigen, dass es bei Patienten mit COVID-19 zu einem vermehrten Auftreten von venösen und arteriellen Thrombosen kommt. Neben klassischen Lungenembolien kommt es auch zur Ausbildung von Mikrothromben in der pulmonalen Endstrombahn. Zudem ließ sich eine Neoangiogenese nachweisen, die bisher im Rahmen des diffusen Alveolarschadens bei pathologischen Untersuchungen noch nicht beschrieben wurde.

 
  • Literatur

  • 1 Huang C, Wang Y, Li X. et al Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. Lancet 2020; 395: 497-506
  • 2 Guan WJ, Ni ZY, Hu Y. et al Clinical Characteristics of Coronavirus Disease 2019 in China. N Engl J Med 2020; 382: 1708-1720
  • 3 Lu R, Zhao X, Li J. et al Genomic characterisation and epidemiology of 2019 novel coronavirus: implications for virus origins and receptor binding. The Lancet 2020; 395: 565-574
  • 4 Chan JF-W, Yuan S, Kok K-H. et al A familial cluster of pneumonia associated with the 2019 novel coronavirus indicating person-to-person transmission: a study of a family cluster. The Lancet 2020; 395: 514-523
  • 5 Mission W-CJ. Report of the WHO-China Joint Mission on Coronavirus Disease. 2019 (COVID-19). 2020
  • 6 WHO WHO – World Map – COVID-19. 2020 https://covid19.who.int/ (letzter Zugriff: 11.09.2020]
  • 7 Wu Z, McGoogan JM. Characteristics of and Important Lessons From the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Outbreak in China: Summary of a Report of 72 314 Cases From the Chinese Center for Disease Control and Prevention. JAMA 2020; 323: 1239-1242
  • 8 Kluge S, Janssens U, Welte T. et al German recommendations for critically ill patients with COVID-19. Med Klin Intensivmed Notfallmed 2020: 1-4
  • 9 Pfeifer M, Ewig S, Voshaar T. et al Position Paper for the State of the Art Application of Respiratory Support in Patients with COVID-19 – German Respiratory Society. Pneumologie 2020; 74: 337-357
  • 10 Chung M, Bernheim A, Mei X. et al CT Imaging Features of 2019 Novel Coronavirus (2019-nCoV). Radiology 2020; 295: 202-207
  • 11 Yang X, Yu Y, Xu J. et al Clinical course and outcomes of critically ill patients with SARS-CoV-2 pneumonia in Wuhan, China: a single-centered, retrospective, observational study. The Lancet Respiratory medicine 2020; 8: 475-481
  • 12 Chen N, Zhou M, Dong X. et al Epidemiological and clinical characteristics of 99 cases of 2019 novel coronavirus pneumonia in Wuhan, China: a descriptive study. The Lancet 2020; 395: 507-513
  • 13 Zhu N, Zhang D, Wang W. et al A Novel Coronavirus from Patients with Pneumonia in China, 2019. New Engl J Med 2020; 382: 727-733
  • 14 Wu J, Wu X, Zeng W. et al Chest CT Findings in Patients With Coronavirus Disease 2019 and Its Relationship With Clinical Features. Investigative radiology 2020; 55: 257-261
  • 15 Ronco C, Reis T, Husain-Syed F. Management of acute kidney injury in patients with COVID-19. The Lancet Respiratory medicine 2020; 8: 738-742
  • 16 Hirsch JS, Ng JH, Ross DW. et al Acute kidney injury in patients hospitalized with COVID-19. Kidney Int 2020; 98: 209-218
  • 17 Lindner D, Fitzek A, Bräuninger H. et al Association of Cardiac Infection With SARS-CoV-2 in Confirmed COVID-19 Autopsy Cases. JAMA cardiology 2020 Jul 27 e203551
  • 18 Tang X, Du RH, Wang R. et al Comparison of Hospitalized Patients With ARDS Caused by COVID-19 and H1N1. Chest 2020; 158: 195-205
  • 19 Cai Q, Huang D, Yu H. et al COVID-19: Abnormal liver function tests. J Hepatol 2020; 73: 566-574
  • 20 Puelles VG, Lütgehetmann M, Lindenmeyer MT. et al Multiorgan and Renal Tropism of SARS-CoV-2. N Engl J Med 2020; 383: 590-592
  • 21 Tobin MJ, Laghi F, Jubran A. Caution about early intubation and mechanical ventilation in COVID-19. Annals of intensive care 2020; 10: 78
  • 22 Winck JC, Ambrosino N. COVID-19 pandemic and non invasive respiratory management: Every Goliath needs a David. An evidence based evaluation of problems. Pulmonology 2020; 26: 213-220
  • 23 Zhou F, Yu T, Du R. et al Clinical course and risk factors for mortality of adult inpatients with COVID-19 in Wuhan, China: a retrospective cohort study. Lancet 2020; 395: 1054-1062
  • 24 Richardson S, Hirsch JS, Narasimhan M. et al Presenting Characteristics, Comorbidities, and Outcomes Among 5700 Patients Hospitalized With COVID-19 in the New York City Area. JAMA 2020; 323: 2052-2059
  • 25 Grasselli G, Zangrillo A, Zanella A. et al Baseline Characteristics and Outcomes of 1591 Patients Infected With SARS-CoV-2 Admitted to ICUs of the Lombardy Region, Italy. JAMA 2020; 323: 1574-1581
  • 26 Karagiannidis C, Mostert C, Hentschker C. et al Case characteristics, resource use, and outcomes of 10 021 patients with COVID-19 admitted to 920 German hospitals: an observational study. The Lancet Respiratory Medicine 2020; 8: 853-862
  • 27 Wichmann D, Braune S, Kluge S. A plea for autopsy in the modern ICU. Crit Care Med 2014; 42: e595
  • 28 Wichmann D, Obbelode F, Vogel H. et al Virtual autopsy as an alternative to traditional medical autopsy in the intensive care unit: a prospective cohort study. Annals of internal medicine 2012; 156: 123-130
  • 29 Wichmann D, Heinemann A, Weinberg C. et al Virtual autopsy with multiphase postmortem computed tomographic angiography versus traditional medical autopsy to investigate unexpected deaths of hospitalized patients: a cohort study. Annals of internal medicine 2014; 160: 534-541
  • 30 Wichmann D, Sperhake JP, Lütgehetmann M. et al Autopsy Findings and Venous Thromboembolism in Patients With COVID-19: A Prospective Cohort Study. Annals of internal medicine 2020 May 6 M20-2003
  • 31 Ackermann M, Verleden SE, Kuehnel M. et al Pulmonary Vascular Endothelialitis, Thrombosis, and Angiogenesis in Covid-19. N Engl J Med 2020; 383: 120-128
  • 32 Edler C, Schröder AS, Aepfelbacher M. et al Dying with SARS-CoV-2 infection-an autopsy study of the first consecutive 80 cases in Hamburg, Germany. International journal of legal medicine 2020; 134: 1275-1284
  • 33 Connors JM, Levy JH. COVID-19 and its implications for thrombosis and anticoagulation. Blood 2020; 135: 2033-2040
  • 34 Langer F, Kluge S, Klamroth R, Oldenburg J. Coagulopathy in COVID-19 and Its Implication for Safe and Efficacious Thromboprophylaxis. Hamostaseologie 2020; 40: 264-269
  • 35 Katzenstein AL, Bloor CM, Leibow AA. Diffuse alveolar damage--the role of oxygen, shock, and related factors. A review. Am J Pathol 1976; 85: 209-228
  • 36 Alsaad KO, Hajeer AH, Al Balwi M. et al Histopathology of Middle East respiratory syndrome coronovirus (MERS-CoV) infection – clinicopathological and ultrastructural study. Histopathology 2018; 72: 516-524
  • 37 Nicholls JM, Poon LLM, Lee KC. et al Lung pathology of fatal severe acute respiratory syndrome. The Lancet 2003; 361: 1773-1778
  • 38 Menter T, Haslbauer JD, Nienhold R. et al Postmortem examination of COVID-19 patients reveals diffuse alveolar damage with severe capillary congestion and variegated findings in lungs and other organs suggesting vascular dysfunction. Histopathology 2020; 77: 198-209
  • 39 Tian S, Hu W, Niu L. et al Pulmonary Pathology of Early-Phase 2019 Novel Coronavirus (COVID-19) Pneumonia in Two Patients With Lung Cancer. Journal of thoracic oncology 2020; 15: 700-704
  • 40 Barton LM, Duval EJ, Stroberg E. et al COVID-19 Autopsies, Oklahoma, USA. American journal of clinical pathology 2020; 153: 725-733
  • 41 Voltersvik P, Aqrawi LA, Dudman S. et al Pulmonary changes in Norwegian fatal cases of pandemic influenza H1N1 (2009) infection: a morphologic and molecular genetic study. Influenza Other Respir Viruses 2016; 10: 525-531
  • 42 Ranieri VM, Rubenfeld GD, Thompson BT. et al Acute respiratory distress syndrome: the Berlin Definition. JAMA 2012; 307: 2526-2533
  • 43 Magro C, Mulvey JJ, Berlin D. et al Complement associated microvascular injury and thrombosis in the pathogenesis of severe COVID-19 infection: A report of five cases. Transl Res 2020; 220: 1-13
  • 44 Liu PP, Blet A, Smyth D, Li H. The Science Underlying COVID-19. Circulation 2020; 142: 68-78