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DOI: 10.1055/a-1370-4847
Sakrumfrakturen – Traumatisch
Sacral fractures – traumaticZusammenfassung
Sakrumfrakturen nach Hochrasanztrauma können eine sehr heterogene Bandbreite bezüglich ihrer Instabilität und etwaiger Begleitverletzungen haben. Als wichtiges biomechanisches Bindeglied zwischen der Wirbelsäule und dem Beckenring spielen bei der Versorgung nicht nur knöcherne Verletzungen, sondern auch einhergehende ligamentäre Zerreißungen eine entscheidende Rolle. Relevant für die Therapiestrategie ist hierbei die AO-Klassifikation. Entsprechende Behandlungsoptionen bestehen von der konservativen Therapie bestimmter lateraler Kompressionsfrakturen über perkutane und externe Stabilisierungen bis hin zu aufwendigen Rekonstruktionen bei vertikal instabilen und stark dislozierten Frakturen. Entscheidend ist auch der Grad der initialen Instabilität für das funktionelle Langzeitergebnis und die Lebensqualität der Patienten.
Abstract
Sacral fractures following high-energy trauma may have a very heterogeneous spectrum in terms of their instability and accompanying injuries. Being an important biomechanical link between the spine and the pelvic ring, not only bony injuries but also associated ligamentous tears are of crucial importance in the treatment. The AO classification is relevant for the therapy strategy. Appropriate treatment options range from conservative therapy of certain lateral compression fractures to percutaneous and external stabilization to extensive reconstruction of vertically unstable and highly dislocated fractures. The degree of initial instability is also decisive for the functional long-term outcome and the patientʼs quality of life.
Publication History
Article published online:
23 August 2021
© 2021. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Rodrigues-Pinto R, Kurd MF, Schroeder GD. et al. Sacral Fractures and Associated Injuries. Global Spine J 2017; 7: 609-616
- 2 Schildhauer TA, Bellabarba C, Nork SE. et al. Decompression and lumbopelvic fixation for sacral fracture-dislocations with spino-pelvic dissociation. J Orthop Trauma 2006; 20: 447-457
- 3 Siegmeth A, Müllner T, Kukla C. et al. Begleitverletzungen beim schweren Beckentrauma. Unfallchirurg 2000; 103: 572-581
- 4 Giannoudis PV, Pape HC. Damage control orthopaedics in unstable pelvic ring injuries. Injury 2004; 35: 671-677
- 5 Höch A, Zeidler S, Pieroh P. et al. Trends and efficacy of external emergency stabilization of pelvic ring fractures: results from the German Pelvic Trauma Registry. Eur J Trauma Emerg Surg 2019;
- 6 Pohlemann T, Krettek C, Hoffmann R. et al. Biomechanischer Vergleich verschiedener Notfallstabilisierungsmassnahmen am Beckenring. Unfallchirurg 1994; 97: 503-510
- 7 Meinberg EG, Agel J, Roberts CS. et al. Fracture and Dislocation Classification Compendium-2018. J Orthop Trauma 2018; 32: S1-S170
- 8 Höch A, Schneider I, Todd J. et al. Lateral compression type B 2–1 pelvic ring fractures in young patients do not require surgery. Eur J Trauma Emerg Surg 2018; 44: 171-177
- 9 Steinke H, Hammer N, Lingslebe U. et al. Ligament-induced sacral fractures of the pelvis are possible. Clin Anat 2014; 27: 770-777
- 10 Santolini E, Kanakaris NK, Giannoudis PV. Sacral fractures: issues, challenges, solutions. EFORT Open Rev 2020; 5: 299-311
- 11 Pohlemann T, Gänsslen A, Tscherne H. Die Sakrumfraktur. Unfallchirurg 2000; 103: 769-786
- 12 Blum L, Hake ME, Charles R. et al. Vertical shear pelvic injury: evaluation, management, and fixation strategies. Int Orthop 2018; 42: 2663-2674
- 13 Gänsslen A, Pape HC, Lehmann U. et al. Die operative Therapie von instabilen Sakrumfrakturen. Zentralbl Chir 2003; 128: 40-45
- 14 Schubert I, Höch A, Pöppelmeier O. et al. U-Frakturen des Os sacrum – Wie therapiert man richtig? : Eine Präsentation dreier Fälle. Unfallchirurg 2020; 123: 896-903
- 15 Josten C, Schildhauer TA, Muhr G. Therapie instabiler Sacrumfrakturen bei Beckenringbrüchen. Erstergebnisse einer frühbelastbaren Osteosynthese. Chirurg 1994; 65: 970-975
- 16 Schildhauer TA, Josten C, Muhr G. Triangular osteosynthesis of vertically unstable sacrum fractures: a new concept allowing early weight-bearing. J Orthop Trauma 2006; 20: S44-51
- 17 Kanakaris NK, Angoules AG, Nikolaou VS. et al. Treatment and outcomes of pelvic malunions and nonunions: a systematic review. Clin Orthop Relat Res 2009; 467: 2112-2124
- 18 Banierink H, ten Duis K, Wendt K. et al. Patient-reported physical functioning and quality of life after pelvic ring injury: A systematic review of the literature. PLoS One 2020; e0233226
- 19 Adelved A, Tötterman A, Glott T. et al. Patient-reported health minimum 8 years after operatively treated displaced sacral fractures: a prospective cohort study. J Orthop Trauma 2014; 28: 686-693