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DOI: 10.1055/a-2105-9849
Monitoring kardiovaskulärer Notfälle in der Notaufnahme
Monitoring of cardiovascular emergencies in the emergency departmentWas ist neu?
Sofortmaßnahmen und Ersteinschätzung Das übergreifende Ziel für kardiovaskuläre Notfallpatienten ist die rasche Einschätzung des Zustandes und ggf. die zügige Verlegung in eine geeignete Zielstation. Dabei ist es eine differenzierte Indikation für das kardiovaskuläre Monitoring entscheidend, um trotz begrenzter Überwachungsressourcen eine hohe Patientensicherheit gewährleisten zu können. Nach der Ersteinschätzung wird unter Nutzung des evaluierten Leitsymptoms ein Basismonitoring etabliert, das nach weiterer differenzialdiagnostischer Abklärung eskaliert oder deeskaliert wird.
Basismonitoring Ein klinikeinheitlicher Standard wird empfohlen. Je nach ergänzend vorliegenden Pathologien und Störungen der Vitalfunktionen kann das Basismonitoring durch geeignete Maßnahmen ergänzt werden.
Symptomorientiertes Monitoring Der Umfang des erweiterten Monitorings ist abhängig vom Leitsymptom. In der Notaufnahme werden Patienten primär mit einem führenden Leitsymptom vorstellig, und erst sekundär (nach erfolgter Differenzialdiagnostik) lässt sich eine Arbeitsdiagnose zuordnen.
Abstract
In the emergency department, patients with potential or confirmed cardiovascular diseases constitute a significant portion of the overall patient population. Monitoring for cardiovascular surveillance of these patients, until and during the diagnostics and acute therapy often presents an interdisciplinary and interprofessional challenge. This is partly due to the limited number of monitoring spaces in emergency departments. Therefore, it is crucial to establish a differentiated indication for cardiovascular monitoring. Despite limited monitoring resources, ensuring high patient safety is paramount. The correct approach holds significant prognostic importance. For patients requiring extended monitoring, especially using invasive systems, close personnel monitoring is essential, in addition to appropriate staffing and medical equipment. The overarching goal for such patients is to ensure prompt transfer to a suitable destination unit. The provision of an intensive care bed for further care within one hour is aimed for according to the directive of the Federal Joint Committee on staged emergency care in hospitals. Often, at the beginning of the emergency department visit, a definitive diagnosis is not yet established – this is addressed accordingly with symptom-oriented considerations. The present review article focuses on the practical Implementation and modalities of monitoring, as well as its application in a selection of cardiovascular diagnoses in the emergency department.
Schlüsselwörter
Notaufnahme - Monitoring - Qualitätssicherung - Interdisziplinarität - InterprofessionalitätKeywords
Emergency department - monitoring - quality assurance - interdisciplinarity - interprofessionalityPublication History
Article published online:
15 August 2024
© 2024. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Vrints CJ. Prehospital Cardiac Care: Diagnosis and Management of Acute Chest Pain and Dyspnea. Eur Heart J Acute Cardiovasc Care 2020; 9 (01) 3-4
- 2 Gemeinsamer Bundesausschuss (GBA). Regelungen des Gemeinsamen Bundesausschusses zu einem gestuften System von Notfallstrukturen in Krankenhäusern gemäß §136c Absatz 4 des Fünften Buches Sozialgesetzbuch (SGB V). 2020 Accessed March 25, 2024 at: https://www.g-ba.de/downloads/62–492–2340/Not-Kra-R_2020–11–20_iK-2020–11–01.pdf
- 3 Buerke M, Hermes C, Petros S. Clinical skills. Med Klin Intensivmed Notfmed 2020; 115: 529
- 4 Hermes C, Ochmann T, Keienburg C. et al. Intensivpflegerische Versorgung von Patient:innen mit [infarktbedingtem], kardiogenen Schock; Kurzversion der S1-Leitlinie. Med Klin Intensivmed Notfmed 2022; 117 (02) S25-S36
- 5 Gröning I, Hoffmann F, Biermann H. et al. Das (PR_E-) AUD2IT-Schema als Rückgrat für eine strukturierte Notfallversorgung und Dokumentation nichttraumatologischer kritisch kranker Schockraumpatienten. Notfall Rettungsmed 2022; 25: 491-498
- 6 Kumle B, Merz S, Mittmann A. et al. Nichttraumatologisches Schockraummanagement. Notfall Rettungsmed 2019; 22 (05) 402-414
- 7 Bernhard M, Kumle B, Dodt C. et al. Care of critically ill nontrauma patients in the resuscitation room. Notf Rett Med 2022; 25 (Suppl. 01) 1-14
- 8 Pellaton C, Vybornova A, Fallet S. et al. Accuracy testing of a new optical device for noninvasive estimation of systolic and diastolic blood pressure compared to intra-arterial measurements. Blood Press Monit 2020; 25 (02) 105-109
- 9 Sander D, Dusse F. S3-Guideline Intensive Care Therapy of Cardiac Surgery Patients-a Practical Approach. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2020; 55 (10) 635-642
- 10 Jahn U, Van Aken H. Zusatzweiterbildung Intensivmedizin. Intensivmedizin up2date 2013; 09 (03) 184
- 11 Fadini GP, de Kreutzenberg SV, Coracina A. et al. Circulating CD34+ cells, metabolic syndrome, and cardiovascular risk. Eur Heart J 2006; 27 (18) 2247-2255
- 12 Collet JP, Thiele H, Barbato E. et al. 2020 ESC Guidelines for the management of acute coronary syndromes in patients presenting without persistent ST-segment elevation. Eur Heart J 2021; 42 (14) 1289-1367
- 13 Ibanez B, James S, Agewall S. et al. 2017 ESC Guidelines for the management of acute myocardial infarction in patients presenting with ST-segment elevation: The Task Force for the management of acute myocardial infarction in patients presenting with ST-segment elevation of the European Society of Cardiology (ESC). Eur Heart J 2018; 39 (02) 119-177
- 14 McDonagh TA, Metra M, Adamo M. et al. 2021 ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure. Eur Heart J 2021; 42 (36) 3599-3726
- 15 Levering WH, Preijers FW, van Wieringen WN. et al. Flow cytometric CD34+ stem cell enumeration: lessons from nine years’ external quality assessment within the Benelux countries. Cytometry B Clin Cytom 2007; 72 (03) 178-188
- 16 Steiner T, Unterberg A. S2k-Leitlinie: Behandlung von spontanen intrazerebralen Blutungen. DGNeurologie 2021; 4: 457-480
- 17 Fadini GP, Agostini C, Sartore S. et al. Endothelial progenitor cells in the natural history of atherosclerosis. Atherosclerosis 2007; 194 (01) 46-54
- 18 Brignole M, Moya A, de Lange FJ. et al. 2018 ESC Guidelines for the diagnosis and management of syncope. Eur Heart J 2018; 39 (21) 1883-1948
- 19 Deutsche Gesellschaft für Kardiologie – Herz- und Kreislaufforschung e.V. (2020) ESC Pocket Guidelines. Management der akuten Lungenembolie, Version 2019. Börm Bruckmeier Verlag GmbH, Grünwald Kurzfassung der „2019 ESC Guidelines on the diagnosis and management of acute pulmonary embolism“ (Eur Heart J 2019;41(4):543–603. DOI: 10.1093/eurheartj/ehz405).
- 20 Jung C, Boeken U, Schulze C. et al. Monitoring of emergency cardiovascular patients in the emergency department: Consensus paper of the DGK, DGINA and DGIIN. Med Klin Intensivmed Notfmed 2023; 118 (Suppl. 01) 47-58