Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2024; 59(11/12): 664-680
DOI: 10.1055/a-2176-3888
Fortbildung
Topthema

Schuss- und Explosionsverletzungen aus unfallchirurgischer Sicht

Gunshot and Blast Injuries from a Trauma Surgery Perspective
Catharina C. Gäth
,
Dan Bieler
,
Sebastian Hentsch
,
Erwin Kollig
,
Florian Pavlu

Das Ausmaß von Schuss- und Explosionsverletzungen wird häufig unterschätzt, insbesondere wenn sie – wie in Deutschland – selten vorkommen und die Erfahrung mit ihnen begrenzt ist. Ziel dieses Beitrags ist es, die Charakteristika von Schuss- und Explosionsverletzungen darzulegen – inklusive der Notfalldiagnostik – und eine initiale chirurgische Behandlung vorzustellen.

Abstract

The severity and extent of gunshot and blast injuries are often misjudged due to a lack of specialist knowledge. The aim of this article is to outline the characteristics of gunshot and blast injuries, including emergency diagnostics and initial surgical treatment.

Due to multiple high-energy penetrating injuries, barotrauma, or blunt trauma, affected patients are usually polytraumatized, with multiple organ damage and an average Injury Severity Score (ISS) of > 36. In addition to the complexity of the wounds, they are characteristically severely contaminated. After pre-hospital treatment, life-threatening injuries and conditions should be identified and initially treated in the trauma room phase. The procedure should be based on a standardized, internal hospital emergency medical and emergency surgical algorithm. Damage control surgery can then be used to treat acutely life-threatening complications of gunshot and blast injuries in order to prevent the fatal triad and the occurrence of further early complications. Examples of interventions include debridement and decontamination, fracture stabilization (external fixators and splints), surgical decompression (skull, thorax, compartment syndromes) and surgical hemostasis.

Kernaussagen
  • Das Verletzungsausmaß von Schuss- und Explosionswunden wird häufig unterschätzt.

  • Ziel der Schockraumphase ist es, lebensgefährliche Verletzungen und Zustände zu erkennen und zu behandeln.

  • Das Vorgehen im Schockraum erfolgt anhand von standardisierten, klinikinternen notfallmedizinischen und notfallchirurgischen Algorithmen.

  • Ziel der DCS ist die Behandlung akuter lebensbedrohlicher Komplikationen der Schuss- und Explosionsverletzungen, um die letale Trias zu unterbinden sowie das Auftreten weiterer früher Komplikationen zu verhindern.

  • Das weitere Vorgehen besteht in intervallartiger Reevaluation und schnellstmöglicher chirurgischer Weiterversorgung.



Publication History

Article published online:
21 November 2024

© 2024. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany