Klin Monbl Augenheilkd
DOI: 10.1055/a-2760-5850
Klinische Studie

Efficacy of 2mg vs. high-dose 8mg aflibercept in neovascular age related macular degeneration

Wirksamkeit von 2 mg gegenüber hochdosierten 8 mg Aflibercept bei neovaskulärer altersbedingter Makuladegeneration

Authors

  • Caspar Liesenhoff

    1   Department of Ophthalmology,, University Hospital of Munich, Munich, Germany (Ringgold ID: RIN27192)
  • Daniel Krause

    1   Department of Ophthalmology,, University Hospital of Munich, Munich, Germany (Ringgold ID: RIN27192)
  • Franziska Eckardt

    2   Department of Ophthamology, University Hospital of Munich, Munich, Germany (Ringgold ID: RIN27192)
  • Anna Lorger

    1   Department of Ophthalmology,, University Hospital of Munich, Munich, Germany (Ringgold ID: RIN27192)
  • Carolin Meyrl

    1   Department of Ophthalmology,, University Hospital of Munich, Munich, Germany (Ringgold ID: RIN27192)
  • Viktoria Deiters

    1   Department of Ophthalmology,, University Hospital of Munich, Munich, Germany (Ringgold ID: RIN27192)
  • Michael Hafner

    3   Departement of Ophthalmology,, University Hospital of Munich, Munich, Germany (Ringgold ID: RIN27192)
  • Johannes Schiefelbein

    4   Department of Ophthalmology, University Hospital of Munich, Munich, Germany (Ringgold ID: RIN27192)
  • Julian Klaas

    5   Department of Ophtalmology, University Hospital of Munich, Munich, Germany (Ringgold ID: RIN27192)
  • Benedikt Schworm

    4   Department of Ophthalmology, University Hospital of Munich, Munich, Germany (Ringgold ID: RIN27192)
  • Siegfried Georg Priglinger

    5   Department of Ophtalmology, University Hospital of Munich, Munich, Germany (Ringgold ID: RIN27192)
  • Jakob Siedlecki

    5   Department of Ophtalmology, University Hospital of Munich, Munich, Germany (Ringgold ID: RIN27192)

Abstract Purpose. To investigate the efficacy of switching treatment from 2mg aflibercept to high-dose 8mg aflibercept in neovascular age-related macular degeneration (nAMD). Methods. The database was screened for eyes with nAMD switched from 2mg to 8mg aflibercept. Demographic data, multimodal imaging, treatment parameters and outcomes were recorded. Efficacy of 2mg vs. 8mg aflibercept was compared four injections prior to, and four injections after switching by analysing central subfield thickenss (CST), subretinal fluid (SRF) and intraretinal fluid (IRF) as well as visual acuity (VA). Results. Sixteen consecutive eyes of 16 patients (mean age 78.5 ± 5.5 years) were identified. There were 13 women (81.3%) and 3 men (18.7%). Prior to switching, mean anti-vascular endothelial growth factor (VEGF) treatment duration for nAMD was 8.1 ± 2.1 years and pretreatment amounted to a mean of 27.8 ± 23.6 injections. Mean injection intervals were similar prior to and after switching (5.05 vs. 5.13 weeks; p = 0.76). CST remained stable before and after switching (p=0.25). After switching, the percentage of eyes with a dry macula increased from 0% to 37.5 % (p=0.02) and the percentage of eyes with SRF decreased from 93.8% to 56.3% (p=0.037). There was a trend, but no significant effect towards a reduction of IRF (18.8% to 6.3%, p=0.60). Visual acuity remained stable irrespective of treatment (p=0.78). Conclusions. Concerning CST on OCT, no clear advantage of high-dose 8mg aflibercept over conventional 2mg aflibercept was seen in this study. However, with high-dose 8mg aflibercept the number of eyes with a dry macula increased, and the amount of eyes with SRF decreased significantly. In pretreated eyes, the analysis of macular fluid compartments (as compared to CST) might be more sensitive for comparing treatment effects between 2mg and 8mg aflibercept. Zielsetzung: Untersuchung der Wirksamkeit eines Therapiewechsels von 2 mg Aflibercept auf hochdosierte 8 mg Aflibercept bei neovaskulärer altersbedingter Makuladegeneration (nAMD). Methoden: Die Datenbank wurde auf Augen mit nAMD durchsucht, bei denen von 2 mg auf 8 mg Aflibercept umgestellt wurde. Es wurden demografische Daten, multimodale Bildgebung, Behandlungsparameter und Therapieergebnisse erfasst. Die Wirksamkeit von 2 mg vs. 8 mg Aflibercept wurde jeweils über vier Injektionen vor und nach dem Wechsel verglichen, wobei die zentrale Netzhautdicke (CST), subretinale Flüssigkeit (SRF), intraretinale Flüssigkeit (IRF) sowie die Sehschärfe (VA) analysiert wurden. Ergebnisse: Es wurden 16 konsekutive Augen von 16 Patienten (Durchschnittsalter 78,5 ± 5,5 Jahre) identifiziert, darunter 13 Frauen (81,3 %) und 3 Männer (18,7 %). Vor dem Wechsel betrug die mittlere Behandlungsdauer mit anti-vaskulären endothelialen Wachstumsfaktor-(VEGF)-Injektionen 8,1 ± 2,1 Jahre bei durchschnittlich 27,8 ± 23,6 vorherigen Injektionen. Die mittleren Injektionsintervalle waren vor und nach dem Wechsel vergleichbar (5,05 vs. 5,13 Wochen; p = 0,76). Die CST blieb vor und nach dem Wechsel stabil (p = 0,25). Nach dem Wechsel stieg der Anteil an Augen mit trockener Makula von 0 % auf 37,5 % (p = 0,02) und der Anteil an Augen mit SRF sank signifikant von 93,8 % auf 56,3 % (p = 0,037). Es zeigte sich ein Trend zu einer Reduktion von IRF (18,8 % auf 6,3 %), der jedoch nicht signifikant war (p = 0,60). Die Sehschärfe blieb unabhängig von der Behandlung stabil (p = 0,78). Schlussfolgerung: Bezüglich der CST in der OCT zeigte sich in dieser Studie kein eindeutiger Vorteil von hochdosiertem 8 mg Aflibercept gegenüber der konventionellen 2 mg-Dosierung. Mit 8 mg Aflibercept konnte jedoch der Anteil an Augen mit trockener Makula signifikant gesteigert und der Anteil an Augen mit SRF signifikant reduziert werden. Bei vorbehandelten Augen könnte die Analyse der Flüssigkeitskompartimente in der Makula (im Vergleich zur CST) sensitiver für den Vergleich von Behandlungseffekten zwischen 2 mg und 8 mg Aflibercept sein.



Publication History

Received: 01 August 2025

Accepted after revision: 01 December 2025

Accepted Manuscript online:
15 December 2025

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