Thorac Cardiovasc Surg 1974; 22(3): 300-310
DOI: 10.1055/s-0028-1102781
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Der Einfluß des koronaren Perfusionsdruckes auf die Druck-Volumenbeziehung und die Kontraktilität des linken Ventrikels

The Influence of Coronary Perfusion Pressure on the Pressure-volume Relationship and Contractility of the Left VentricleS. Hagl, K. L. Neuhaus, J. R. Hinglais, N. Mayr, H. Meisner, F. Sebening
  • Klinik für Herz- und Gefäßchirurgie, Deutsches Herzzentrum München und Centre d'études des techniques chirurgicales, Hôpital Broussais, Paris
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Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Am Modell eines isolierten, isovolumisch arbeitenden Hundeherzens wurde der Einfluß des Koronarperfusionsdruckes (CPP) auf die Druck-Volumenbeziehung und die Kontraktilität des linken Ventrikels untersucht. In 30 Experimenten erfolgte für vier konstante CPP (60, 90, 120, 150 mm Hg) die Konstruktion diastolischer und systolischer Funktionskurven durch stufenweise Änderung des Volumens im linken Ventrikel (LW).

Der Einfluß des CPP auf den kontraktilen Zustand des Herzens konnte mit Hilfe von 6 verschiedenen Kontraktilitätsindices (Vce, Vmax, dP/dtmax/IP, dP/dtmax/Pmax, t-(dP/dtmax) d(dP/dt)/dP) bei konstanten Perfusionsdrucken von 60, 90 und 120 mm Hg analysiert werden. Mit zunehmendem CPP kommt es bei unverändertem kontraktilem Zustand zu einer Verschiebung der Funktionskurven im Druck-Volumendiagramm nach links und oben, d.h. bei gleichem L W werden höhere Drucke erzeugt.

Summary

The influence of coronary perfusion pressure (CPP) on the pressure-volume relationship and the contractile state of the left ventricle has been studied using the model of an isolated, isovolumically beating heart. CPP and left ventricular volume (LVV) were adjustable. In 30 dog experiments diastolic and systolic left ventricular function curves were constructed for 4 constant levels of CPP (60, 90, 120, 150 mm Hg) by stepwise change of LW. In order to determine the influence of CPP on the contractile state of the myocardium 6 indices (Vce, Vmax, dP/dtmax/IP, dP/dtmax/Pmax, t-(dP/dtmax) d(dP/dt)/dP) were computed. With increasing CPP LV-performance increased, the function curves were. shifted to the left and into higher pressure-ranges, while contractility was not affected. It is conducted, that this effect of rising CPP is brought about by a concomitant increase of coronary blood flow, intracoronary blood volume and mural volume, which induces a stretch in initial fiber length and subsequently more forceful contraction without influencing the contractile state of the heart.