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DOI: 10.1055/s-0028-1107386
Die Behandlung der Ösophagusvarizenblutung mit der Linton-Nachlas-Sonde
Treatment of bleeding oesophageal varices with the Linton-Nachlas tubePublication History
Publication Date:
15 April 2009 (online)
Zusammenfassung
Die Einballon-Doppelsonde nach Linton-Nachlas wurde bei fünf Patienten mit Ösophagusvarizenblutungen insgesamt 25mal angewandt. Jedesmal konnte eine sichere Blutstillung erreicht werden. Die Linton-Nachlas-Sonde hat gegenüber der gebräuchlichen Doppelballonsonde nach Sengstaken-Blakemore zwei wesentliche Vorteile: 1. Kompression des Magenfundus, der Cardia und des untersten Ösophagusdrittels und damit in jedem Fall zuverlässige Blutstillung, auch bei Fundusvarizen, 2. Möglichkeit zur Differenzierung von Ösophagusvarizenblutungen und Blutungen aus Gastroduodenalulzera. Wesentliche Nachteile konnten nicht festgestellt werden.
Summary
The single-ballooned triplelumen tube described by Linton and Nachlas was used in five patients with bleeding oesophageal varices a total of 25 times. Every time a definite cessation of haemorrhage could be obtained. The Linton-Nachlas tube has two important advantages over the usual double-ballooned tube of Sengstaken-Blakemore: 1. Compression of the fundus and cardia of the stomach as well as the lower third of the oesophagus produces a reliable cessation of bleeding even in cases with fundus varices. 2. The possibility of differentiation between bleeding from oesophageal varices and from gastric or duodenal ulceration. There were no significant disadvantages shown.
Resumen
El tratamiento de las hemorragias debidas a varices esofágicas con la sonda de Linton-Nachlas
La sonda doble de un balón según Linton-Nachlas, se empleó en cinco pacientes con hemorragias por varices esofágicas 25 veces en total. Cada vez pudo lograrse el cese seguro de la hemorragia. La sonda de Linton-Nachlas tiene dos ventajas principales frente a las sondas usuales de doble balón según Sengstaken-Blakemore: 1a la compresión del fondo gástrico, del cardias y del tercio inferior del esófago y con ello, en cada caso, una hemostasis segura, incluso en las varices del fondo, 2a la posibilidad de diferenciar las hemorragias por varices esofágicas y las debidas a la úlcera gastroduodenal. No pudieron ser constatados inconvenientes esenciales.