Psychiatr Prax 2010; 37(1): 7-19
DOI: 10.1055/s-0029-1220352
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Wellness-orientierte Maßnahmen zur Prophylaxe metabolischer Störungen bei schizophren erkrankten Patienten

Wellness-Activities to Prevent Metabolic Syndrome Among Patients with SchizophreniaMonika  Brönner1 , Christine  Betz1 , Sarah  Christ1 , Teresa  Froböse1 , Gabi  Pitschel-Walz1 , Josef  Bäuml1
  • 1Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie des Klinikums rechts der Isar der Technischen Universität München (Direktor: Prof. Dr. H. Förstl)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 August 2009 (online)

Zusammenfassung

Anliegen Überblick über nichtmedikamentöse Interventionsprogramme mit Wellness-Orientierung zur Reduktion metabolischer Nebenwirkungen unter einer Neuroleptikatherapie. Methode Literaturrecherche. Ergebnisse Kurzzeitige Gewichtsabnahme ist möglich, Langzeitdaten fehlen. Studien zu Lebensstil-Interventionen und Wellness-Maßnahmen (Steigerung des Wohlbefindens durch aktive Patientenmitarbeit) sind kaum vorhanden; bisherige Resultate sind jedoch positiv. Schlussfolgerungen Über ein Gewichtsmanagement hinausgehende Konzepte sind erforderlich. Studien mit einheitlichen Instrumenten und vergleichbaren Outcome-Maßen zum Aufbau eines validen Pools von Langzeitdaten sind nötig.

Abstract

Objective Weight gain and metabolic disturbances are growing side effects of a modern antipsychotic therapy. Different programs were developed to reduce them. This article gives an overview of existing and evaluated programs. Methods A literature research was made through PubMed. Relevant reviews and intervention studies were identified. Results Studies with the main outcome variable of weight reductions are numerous, even randomised controlled trials. Short-term weight loss under antipsychotic treatment is possible, but there is still a lack of long-term studies. Life style interventions, which include e. g. physical exercise, are not that common. Also, interventions such as wellness-activities, which contribute by means of adequate motivation strategies to an enhancement of the general well-being, are still missing. Present results turned out to be positive. Conclusions Further programs which exceed weight management are required. There is necessity for more studies with consistent outcome variables and methods, especially long-term programs.

Literatur

  • 1 Newcomer J W. Second-generation (atypical) antipsychotics and metabolic effects: a comprehensive literature review.  CNS Drugs. 2005;  19 (Suppl. 1) 1-93
  • 2 Alvarez-Jimenez M, Hetrick S E, Gonzalez-Blanch C. et al . Non-pharmacological management of antipsychotic-induced weight gain: systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials.  Br J Psychiatry. 2008;  193 101-107
  • 3 Himmerich H, Schuld A, Pollmächer T. Gewichtszunahme unter Psychopharmakotherapie.  Dtsch Ärztebl. 2005;  102 (31–32) A2172/B-1832/C-1735
  • 4 wikipedia. 
  • 5 Lee S J, Choi E J, Kwon J S. A naturalistic multicenter trial of a 12-week weight management program for overweight and obese patients with schizophrenia or schizoaffective disorder.  J Clin Psychiatry. 2008;  69 555-562
  • 6 Pendlebury J, Bushe C J, Wildgust H J. et al . Long-term maintenance of weight loss in patients with severe mental illness through a behavioural treatment programme in the UK.  Acta Psychiatr Scand. 2007;  115 286-294
  • 7 Fa. Eli Lilly (Hrsg) .BELA: ein psychoedukatives Trainingsprogramm. 2005
  • 8 Werneke U, Taylor D, Sanders T AB. et al . Behavioural management of antipsychotic-induced weight gain: a review.  Acta Psychiatr Scand. 2003;  108 252-259
  • 9 Faulkner G, Soundy A A, Lloyd K. Schizophrenia and weight management: a systematic review of interventions to control weight.  Acta Psychiatr Scand. 2003;  108 (5) 324-332
  • 10 Faulkner G, Cohn T A. Pharmacologic and nonpharmacologic strategies for weight gain and metabolic disturbances in patients treated with antipsychotic medications.  Can J Psychiatry. 2006;  51 (8) 502-511
  • 11 Faulkner G, Cohn T, Remington G. Interventions to reduce weight gain in schizophrenia.  Schizophr Bull. 2007;  33 (3) 654-656
  • 12 Hundemer H P, Schaub J, Günther S. et al .BELA – Ein neues Psychoedukationsprogramm zum Ernährungsmanagement bei psychiatrischen Patienten. Posterpräsentation. Deutsche Gesellschaft für Innere Medizin (DGIM) Jahreskongress 2006
  • 13 Längle G, Siemssen G, Hornberger S. Role of sports in treatment and rehabilitation of schizophrenic patients.  Rehabilitation (Stuttg.). 2000;  39 (5) 276-282
  • 14 Richardson C R, Faulkner G, Mcdevitt J. et al . Integrating Physical Activity into mental health services for persons with serious mental illness.  Psychiat Serv. 2005;  56 (3) 324-331
  • 15 Ellis N, Crone D, Davey R. et al . Exercise interventions as an adjunct therapy for psychosis: a critical review.  Br J Clin Psychol. 2007;  46 (Pt 1) 95-111
  • 16 Archie S, Wilson J H, Osborne S. et al . Pilot study: access to fitness facility and exercise levels in Olanzapine-treated patients.  Can J Psychiatry. 2003;  48 (9) 628-632
  • 17 Beebe L H, Tian L, Morris N. et al . Effects of exercise on mental and physical health parameters of persons with schizophrenia.  Issues Ment Health Nurs. 2005;  26 (6) 661-676
  • 18 Fogarty M, Happell B. Exploring the benefits of an exercise program for people with schizophrenia: a qualitative study.  Issues Ment Health Nurs. 2005;  26 (3) 341-351
  • 19 Skrinar G S, Huxley N A, Hutchinson D S. et al . The role of a fitness intervention on people with serious psychiatric disabilities.  Psychiatr Rehabil J. 2005;  29 (2) 122-127
  • 20 Bradshaw T, Lovell K, Harris N. Healthy living interventions and schizophrenia: a systematic review.  J Adv Nurs. 2005;  49 (6) 634-654
  • 21 Bushe C, Haddad P, Peveler R. et al . The role of lifestyle interventions and weight management in schizophrenia.  J Psychopharmacol. 2005;  19 (6) (Suppl.) 28-35
  • 22 Wirshing D A, Smith R A, Erickson Z D. et al . A wellness class for inpatients with psychotic disorders.  J Psychiatr Pract. 2006;  12 24-29
  • 23 Sibitz I, Amering M, Gössler R. et al . One-year outcome of low-intensity booster sessions versus care as usual in psychosis patients after a short-term psychoeducational intervention.  Eur Psychiatry. 2007;  22 (4) 203-210
  • 24 Sibitz I, Gössler R, Katschnig H. et al . „Wissen – genießen – besser leben” – Ein Seminar für Psychoseerfahrene zur Verbesserung der Lebensqualität und Verringerung der Verletzlichkeit. Erste Erfahrungen und Ergebnisse.  Psychiat Prax. 2006;  33 (4) 170-176
  • 25 Hoffmann V P, Ahl J, Meyers A. et al . Wellness intervention for patients with serious and persistent mental illness.  J Clin Psychiatry. 2005;  66 1576-1579
  • 26 Chafetz L, White M, Collins-Bride G. et al . Clinical Trial of wellness training. Health promotion for severely mentally ill adults.  J Nerv Ment Dis. 2008;  196 (6) 475-483
  • 27 Voruganti L NP, Whatham J D, Bard E RN. et al . Going beyond: an adventure- and recreation-based group intervention promotes well-being and weight loss in schizophrenia.  Can J Psychiatry. 2006;  51 575-580
  • 28 Pompili M, Amador X F, Girardi P. et al . Suicide risk in schizophrenia: learning from the past to change the future.  Ann Gen Psychiatry. 2007;  16, 6 10
  • 29 Brönner M, Betz C, Schröter S. et al .Wellness-Therapie bei schizophrenen Psychosen – ein psychoedukatives Gruppenkonzept. In: Becker T, Bäuml J, Pitschel-Walz G, Weig W, Hrsg Rehabilitation bei schizophrenen Erkrankungen. Köln; Deutscher Ärzte-Verlag 2007: 250-259
  • 30 Bäuml J, Pitschel-Walz G, Berger H. et al .Arbeitsbuch PsychoEdukation bei Schizophrenie (APES). Stuttgart; Schattauer 200
  • 31 Bäuml J, Pitschel-Walz G, Volz A. et al . Psychoeducation in schizophrenia: 7-year follow-up concerning rehospitalization and days in hospital in the Munich Psychosis Information Project Study.  J Clin Psychiatry. 2007;  68 (6) 854-861
  • 32 Deuschle M. Metabolische Störungen bei Therapie mit Antipsychotika. In: Berger M, Normann C, Hrsg Highlights in Psychiatrie und Psychotherapie 2005, 2006. München; Elsevier, Urban & Fischer 2006
  • 33 Deuschle M. Diabetes in treatment with antipsychotic drugs: who is at risk.  MMW Fortschr Med. 2005;  147 (51–52) 34

Dr. Monika Brönner

Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie des Klinikums rechts der Isar der Technischen Universität München

Ismaninger Straße 22

81675 München

Email: m.broenner@mnet-online.de