Aktuelle Rheumatologie 2009; 34(5): 274-280
DOI: 10.1055/s-0029-1241182
Übersichtsarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Besonderheiten entzündlich-rheumatischer Erkrankungen im höheren Lebensalter

Specific Features of Rheumatic Diseases at an Advanced AgeE. Gromnica-Ihle1 , D. Huscher2 , S. Ziegler2 , C. Sengler2
  • 1Internistin/Rheumatologin, Berlin
  • 2Deutsches Rheuma-Forschungszentrum Berlin, Epidemiologie, Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 November 2009 (online)

Zusammenfassung

Polymyalgia rheumatica und Arteriitis temporalis sind typische rheumatische Erkrankungen des höheren Lebensalters. Im Alter tritt zusätzlich eine periphere Arteriitis der großen Gefäße auf. Für diese Erkrankungen werden die notwendige Diagnostik und die zurzeit empfohlene Therapie dargestellt. Im Alter kann sich eine rheumatoide Arthritis erst entwickeln (Late Onset Rheumatoid Arthritis/LORA) oder Menschen mit rheumatoider Arthritis, die in jüngeren Jahren erworben wurde (Young Onset Rheumatoid Arthritis/YORA), sind mit ihrer Erkrankung alt geworden. Zwischen LORA und YORA bestehen im klinischen Bild (schlechterer Funktionsstatus bei LORA), bezüglich der Laborparameter (seltener Rheumafaktoren und ACPA bei LORA) und hinsichtlich des Outcome deutliche Unterschiede. Die Rheumafaktor-negative LORA weist meist einen günstigeren Verlauf auf als die Rheumafaktor-positive. Die radiologische Progression ist bei LORA-Patienten mit positivem Rheumafaktor hingegen stärker ausgeprägt als bei YORA-Patienten. Weiterhin besteht bei einer LORA bei gleicher Krankheitsdauer deutlich häufiger Multimorbidität als bei einer YORA. LORA-Patienten erhalten seltener eine aggressive Therapie, insbesondere ist der Einsatz der Biologika deutlich geringer. Der sich spät manifestierende systemische Lupus erythematodes (LO-SLE) ist bezüglich der Aktivität milder, weist aber deutlich mehr kardiovaskuläre, okuläre und muskuloskelettale Schäden auf als der SLE der früher Erkrankten. Somit ist ein LO-SLE keinesfalls eine benigne Erkrankung. Den Besonderheiten rheumatischer Erkrankungen im Alter ist bei einer älter werdenden Bevölkerung größere Aufmerksamkeit zu schenken.

Abstract

Polymyalgia rheumatica and arteritis temporalis are characteristic rheumatic diseases of advanced age. Concomitantly, peripheral arteritis of large vessels occurs at higher ages. Required diagnostics and current recommendations for the therapy of these diseases are discussed in the present review. Rheumatoid arthritis can develop at advanced age (late onset rheumatoid arthritis/LORA) or patients, whose rheumatoid arthritis commenced at younger age, have grown old with their chronic disease (young onset rheumatoid arthritis/YORA). Considerable differences between LORA and YORA can be found for clinical patterns (worse functional capacity in LORA), for laboratory parameters (lower rheumatoid factor and ACPA in LORA), and for outcome. Rheumatoid factor negative LORA predominantly shows a favourable disease course than one with a positive rheumatoid factor. Radiological progression is more prominent in LORA patients with rheumatoid factor than in the corresponding YORA patients. Furthermore, at the same disease duration LORA patients suffer from more comorbid conditions than YORA patients. LORA patients are treated less aggressively, in particular, biologics are less frequently prescribed. Late onset systemic lupus erythematosus (LO-SLE) shows in general a milder disease activity than SLE of early onset, but is accompanied by more cardiovascular, ocular and musculo-skeletal damage. Therefore LO-SLE is not a benign disease. The specific features of rheumatic diseases at advanced age deserve closer attention in an increasingly older-growing population.

Literatur

  • 1 Backhaus M, Kamradt D, Sandrock D. et al . Arthritis of the finger joints.  Arthritis Rheum. 1999;  42 1232-1245
  • 2 Bajocchi G, La Corte R, Locaputo A. et al . Elderly onset rheumatoid arthritis: clinical aspects Clin Exp Rheumatol.  2000;  18 ((4 Suppl 20)) 49-50
  • 3 Bird HA, Esselinckx W, Dixon AS. et al . An evaluation of criteria for polymyalgia rheumatica.  Ann Rheum Dis. 1979;  38 434-439
  • 4 Bird HA, Leeb BF, Montecucco CM. et al . A comparison of the sensitivity of diagnostic criteria for polymyalgia rheumatica.  Ann Rheum Dis. 2005;  64 626-629
  • 5 Bley TA, Weiben O, Uhl M. et al . Assessment of the cranial involvement pattern of giant cell arteritis with 3 T magnetic resonance imaging.  Arthritis Rheum. 2005;  52 2470-2477
  • 6 Blockmans D, Bley T, Schmidt W. Imaging for large-vessel vasculitis.  Curr Opin Rheumatol. 2009;  21 19-28
  • 7 Boddaert J, Huong DL, Amoura Z. et al . Late-onset systemic lupus erythematosus: a personal series of 47 patients and pooled analysis of 714 cases in the literature.  Medicine. 2004;  83 348-359
  • 8 Calvo-Alén J, Corrales A, Sánchez-Andrada S. et al . Outcome of late-onset rheumatoid arthritis.  Clin Rheumatol. 2005;  24 485-489 Epub 2005 Mar 5 
  • 9 Caporali R, Cimmino M, Ferracioloi G. et al . Prednisone plus methotrexate for polymyalgia rheumatica. A randomized, double-blind, placebo-controlled trial.  Ann Intern Med. 2004;  141 493-500
  • 10 Cervera R, Khamashta MA, Font J. et al . Systemic lupus erythematosus: clinical and immunologic patterns of disease expression in a cohort of 1 000 patients. The European Working Party on Systemic Lupus Erythematosus.  Medicine (Baltimore). 1993;  72 113-124
  • 11 Chakravarty EF, Bush TM, Manzi S. et al . Prevalence of adult systemic lupus erythematosus in California and Pennsylvania in 2000: estimates obtained using hospitalization data.  Arthritis Rheum. 2007;  56 2092-2093
  • 12 Chen DY, Hsieh TY, Chen YM. et al . Proinflammatory cytokine profiles of patients with elderly-onset rheumatoid arthritis: a comparison with younger-onset disease.  Gerontology. 2009;  55 250-258 Epub 2008 Oct 13 
  • 13 Cimmino MA, Salvarani C, Macchioni P. et al . Systemic Vasculitis Study Group of the Italian Society for Rheumatology. Long-term follow-up of polymyalgia rheumatica patients treated with methotrexate and steroids.  Clin Exp Rheumatol. 2008;  26 395-400
  • 14 Dasgupta B, Salvarani C, Schirmer M. et al . Developing classification criteria for polymyalgia rheumatica: comparison of views from an expert panel and wider survey.  J Rheumatol. 2008;  35 270-277
  • 15 Deal CL, Meenan RF, Goldenberg DL. et al . The clinical features of elderly-onset rheumatoid arthritis. A comparison with younger-onset disease of similar duration.  Arthritis Rheum. 1985;  28 987-994
  • 16 Ferraccioli GF, Cavalieri F, Mercadanti M. et al . Clinical features, scintiscan characteristics and X-ray progression of late onset rheumatoid arthritis.  Clin Exp Rheumatol. 1984;  2 157-161
  • 17 Formiga F, Moga I, Pac M. et al . Mild presentation of systemic lupus erythematosus in elderly patients assessed by SLEDAI.  SLE Disease Activity Index. Lupus. 1999;  8 462-465
  • 18 Gran JT, Myklebust G. The incidence and clinical characteristics of peripheral arthritis in polymyalgia rheumatica and temporal arteritis: a prospective study of 231 cases.  Rheumatology (Oxford). 2000;  39 283-287
  • 19 Häntzschel H, Bird HA, Seidel W. et al . Polymyalgia rheumatica and rheumatoid arthritis of the elderly: a clinical, laboratory, and scintigraphic comparison.  Ann Rheum Dis. 1991;  50 619-622
  • 20 Hoffman GS, Cid MC, Hellmann DB. A multicenter, randomized, double-blind, placebo-controlled trial of adjuvant methotrexate treatment for giant cell arteritis.  Arthritis Rheum. 2002;  46 1309-1318
  • 21 Hoffman GS, Cid MC, Rendt-Zagar KE. Infliximab for maintenance of glucocorticosteroid-induced remission of giant cell arteritis: a randomized trial.  Ann Intern Med. 2007;  146 621-630
  • 22 Hunder GG, Arend WP, Bloch DA. et al . The American College of Rheumatology 1990 criteria for the classification of vasculitis: Introduction.  Arthritis Rheum. 1990;  33 1065-1067
  • 23 Karassa FB, Matsagas MI, Schmidt WA. et al . Meta-analysis: test performance of ultrasonography for giant-cell arteritis.  Ann Intern Med. 2005;  142 359-369
  • 24 Lopez-Hoyos M, Ruiz de Alegria C, Blanco R. et al . Clinical utility of anti-CCP antibodies in the differential diagnosis of elderly-onset rheumatoid arthritis and polymyalgia rheumatica.  Rheumatology (Oxford). 2004;  43 655-657 Epub 2004 Feb 17 
  • 25 Maddison P, Farewell V, Isenberg D. et al . The rate and pattern of organ damage in late onset systemic lupus erythematosus.  J Rheumatol. 2002;  29 913-917
  • 26 Märker-Hermann E, Schmidt WA. Polymyalgia rheumatica.  Dtsch Med Wochenschr. 2009;  134 135-142
  • 27 Myklebust G, Gran JT. A prospective study of 287 patients with polymyalgia rheumatica and temporal arteritis: clinical and laboratory manifestations at onset of disease and at the time of diagnosis.  Br J Rheumatol. 1996;  35 1161-1168
  • 28 Naschitz JE, Rosner I, Rozenbaum M. et al . Rheumatic syndromes: clues to occult neoplasia.  Semin Arthritis Rheum. 1999;  29 43-55
  • 29 Nesher G, Berkun Y, Mates M. et al . Low-dose aspirin and prevention of cranial ischemic complications in giant cell arteritis.  Arthritis Rheum. 2004;  50 1332-1337
  • 30 Pease CT, Bhakta BB, Devlin J. et al . Does the age of onset of rheumatoid arthritis influence phenotype?: a prospective study of outcome and prognostic factors.  Rheumatology (Oxford). 1999;  38 228-234
  • 31 Pease CT, Haugeberg G, Montague B. et al . Polymyalgia rheumatica can be distinguished from late onset rheumatoid arthritis at baseline: results of a 5-yr prospective study.  Rheumatology (Oxford). 2009;  48 123-127 Epub 2008 Nov 2 
  • 32 Petri M. Epidemiology of systemic lupus erythematosus.  Best Pract Res Clin Rheumatol.. 2002;  16 847-858
  • 33 Reinhold-Keller E, Herlyn K, Wagner-Bastmeyer R. et al . No difference in the incidences of vasculitides between north and south Germany: first results of the German vasculitis register.  Rheumatology (Oxford).. 2002;  41 540-549
  • 34 Rovenský J, Tuchynová A. Systemic lupus erythematosus in the elderly.  Autoimmun Rev. 2008;  7 235-239 Epub 2007 Dec 3. 
  • 35 Salvarani C, Cantini F, Boiardi L. et al . Polymyalgia rheumatica and giant-cell arteritis.  N Engl J Med. 2002;  347 261-271
  • 36 Salvarani C, Cantini F, Macchioni P. et al . Distal musculoskeletal manifestations in polymyalgia rheumatica: a prospective follow up study.  Arthritis Rheum. 1998;  41 1221-1226
  • 37 Salvarani C, Macchioni PL, Manzini C. et al . Infliximab plus prednisone or placebo plus prednisone for the initial treatment of polymyalgia rheumatica.  Ann Intern Med. 2007;  146 631-639
  • 38 Schmidt WA, Gromnica-Ihle E, Caspary L. et al .Polymyalgia rheumatica und Riesenzellarteriitis (Arteriitis temporalis). In: Dierkesmann R, Fleig WE, Heidrich H, Heimpel H, Koch KM, Meyer J, Müller OA, Specker C, Hrsg. Rationelle Diagnostik und Therapie in der Inneren Medizin: Leitlinien. Elsevier. Urban & Fischer 2006
  • 39 Schmidt WA, Kraft HE, Vorpahl K. et al . Color duplex ultrasonography in the diagnosis of temporal arteritis.  N Engl J Med. 1997;  337 1336-1342
  • 40 Schmidt WA, Moll A, Seifert A. et al . Prognosis of large-vessel giant cell arteritis.  Rheumatology (Oxford). 2008;  47 1406-1408 Epub 2008 Jul 14 
  • 41 Schmidt WA, Seifert A, Gromnica-Ihle E. et al . Ultrasound of proximal upper extremity arteries to increase the diagnostic yield in large-vessel giant cell arteritis.  Rheumatology (Oxford). 2008;  47 96-101
  • 42 Somers EC, Thomas SL, Smeeth L. et al . Incidence of systemic lupus erythematosus in the United Kingdom, 1990-1999.  Arthritis Rheum. 2007;  57 612-618
  • 43 Spiera RF, Mitnick HJ, Kupersmith M. et al . A prospective, double-blind, randomized, placebo controlled trial of methotrexate in the treatment of giant cell arteritis (GCA).  Clin Exp Rheumatol. 2001;  19 495-501
  • 44 Ståhl-Hallengren C, Jönsen A, Nived O. et al . Incidence studies of systemic lupus erythematosus in Southern Sweden: increasing age, decreasing frequency of renal manifestations and good prognosis.  J Rheumatol. 2000;  27 685-691
  • 45 van der Heijde DM, van Riel PL, van Leeuwen MA. et al . Older versus younger onset rheumatoid arthritis: results at onset and after 2 years of a prospective followup study of early rheumatoid arthritis.  J Rheumatol. 1991;  18 1285-1289
  • 46 Walter MA, Melzer RA, Schindler C. et al . The value of [18F]FDG-PET in the diagnosis of large-vessel vasculitis and the assessment of activity and extent of disease.  Eur J Nucl Med Mol Imaging. 2005;  32 674-681 Epub 2005 Mar 4 
  • 47 Weyand CM, Goronzy JJ. Giant-cell arteritis and polymyalgia rheumatica.  Ann Intern Med. 2003;  139 505-515

Korrespondenzadresse

Prof. Erika Gromnica-Ihle

Internistin/Rheumatologin

Rheuma für die Praxis

Majakowskiring 11

13156 Berlin

Phone: 030/499/196 10

Fax: 030/499/878 06

Email: erika@gromnica-ihle.de