Aktuelle Urol 2010; 41(4): 245-251
DOI: 10.1055/s-0030-1247394
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart ˙ New York

Lebensqualität nach radikaler Zystektomie – Übersicht und Analyse einer aktuellen Serie

Quality of Life after Radical Cystectomy – An Overview and Analysis of a Contemporary SeriesT. Severin1 , P. Bub1 , D. Jocham2 , I. Kausch2
  • 1Klinik für Urologie, Helios Klinik Schwerin, Schwerin
  • 2Klinik für Urologie, Universität zu Lübeck, UK S-H Campus Lübeck, Lübeck
Further Information

Publication History

Publication Date:
01 June 2010 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Bisherige Studien zur Lebensqualität nach radikaler Zystektomie konnten keinen hinreichend aussagekräftigen Vorteil für eine Harnableitungsform verdeutlichen. Material und Methoden: 61 Patienten nach radikaler Zystektomie wurden zu ihrer Lebensqualität retrospektiv befragt (EORTC-QLQ-C30 und -BLM30). Die Daten wurden in Abhängigkeit vom Alter, dem Geschlecht, der Harnableitungsform und dem zeitlichen Abstand zur Therapie statistisch analysiert. Ergebnisse: 36 Patienten hatten inkontinente und 20 Patienten kontinente Harnableitungen. Jüngere Patienten (p = 0,001) und Patienten mit kontinenter Harnableitung (p = 0,03) waren statistisch signifikant häufiger mit finanziellen Problemen konfrontiert. Patienten mit einer kontinenten Harnableitung gaben zudem signifikant häufiger Probleme mit der sozialen Integration (p = 0,032) an. Zusätzlich bestanden signifikante Unterschiede bei der sozialen Integration (p = 0,03) und Emotionsfähigkeit (p = 0,008) bei der altersabhängigen Analyse. Patienten mit einer kontinenten Harnableitung gaben signifikant häufiger meteoristische Beschwerden an (p = 0,007). Schlussfolgerung: Auch in dieser Studie konnte ein klarer Unterschied in Abhängigkeit von der Harnableitung nicht dokumentiert werden. Eine gute postoperative Lebensqualität ist offenbar auch bei einem fortgeschrittenen Alter möglich. 

Abstract

Objective: Published evidence does not support a clear advantage in quality of life for continent versus incontinent urinary diversion or vice versa. Patients and Methods: We retrospectively assessed 61 patients after radical cystectomy with the EORTC-QLQ-C30 and -BLM30 instruments. Analysis was performed in dependence of age, sex, technique of urinary diversion and time-course of therapy. Results: 36 patients had an incontinent and 20 patients a continent urinary diversion. Younger patients (p = 0.001) and those with a continent urinary diversion (p = 0.03) were found to have a statistically significant higher incidence of financial problems. Also patients with continent urinary diversion had significantly (p = 0.032) more problems in social integration. Furthermore, there were significant differences in social integration (p = 0.03) and emotional ability (p = 0.008) in the age-dependent analysis. Patients with a continent diversion had significantly more meteoristic problems (p = 0.007). Conclusion: This study also could not demonstrate any clear differences in dependence on the technique of urinary diversion. A good postoperative quality of life seems possible independent of age.

Literatur

  • 1 Hautmann R E, Abol-Enein H, Hafez K et al. Urinary diversion.  Urology. 2007;  69 17-49
  • 2 Stenzl A, Cowan N C, de Santis M et al. Guidelines in bladder cancer. EAU guidelines 2008 (http://www.uroweb.org/fileadmin/tx_eauguidelines/2008/Full/Muscle-Invasive_BC.pdf)
  • 3 Clark P E, Stein J P, Groshen S G et al. Radical cystectomy in the elderly: comparison of clinical outcomes between younger and older patients.  Cancer. 2005;  104 36-43
  • 4 Farnham S B, Cookson M S, Albert G et al. Benefit of radical cystectomy in the elderly patient with significant co-morbidities.  Urol Oncol. 2004;  22 178-181
  • 5 Froehner M, Brausi M A, Herr H W et al. Complications following radical cystectomy for bladder cancer in the elderly.  Eur Urol. 2009;  56 443-454
  • 6 Gerharz E, Mansson A, Hunt S et al. Quality of life after cystectomey and urinary diversion: an evidence based analysis.  J Urol. 2005;  174 1729-1736
  • 7 Gerharz E. Is there any evidence that one continent diversion is any better than any other or than ileal conduit?.  Curr Op Urol. 2007;  17 402-407
  • 8 Gerharz E W, Weingartner K, Dopatka T et al. Quality of life after cystectomy and urinary diversion: results of a retrospective interdisciplinary study.  J Urol. 1997;  158 (3 Pt 1) 778-785
  • 9 Filipas D, Egle U T, Büdenbender C et al. Quality of life and health in patients with urinary diversion: a comparison of incontinent versus continent urinary diversion.  Eur Urol. 1997;  32 23-29
  • 10 Hardt J, Filipas D, Hohenfellner R et al. Quality of life in patients with bladder carcinoma after cystectomy: first results of a prospective study.  Qual Life Res. 2000;  9 1-12
  • 11 Kulaksizoglu H, Toktas G, Kulaksizoglu I et al. When should quality of life be measured after radical cystectomy?.  Eur Urol. 2002;  42 350-355
  • 12 Doehn C, Jocham D. Neues zur Lebensqualität in der urologischen Onkologie.  Onkologie. 2003;  26 (Suppl 4) 30-34
  • 13 Dutta S C, Chang S S, Coffey C S et al. Health related quality of life assessment after radical cystectomy: comparison of ileal conduit with continent orthotopic neobladder.  J Urol. 2002;  168 164-167
  • 14 Salinas Sanchez A S, Segura Martin M G, Lorenzo Romero J et al. Quality of life of patients after radical surgery of bladder cancer.  Arch Esp Urol. 2001;  54 787-795
  • 15 Hara I, Miyake H, Hara S et al. Health-related quality of life after radical cystectomy for bladder cancer: a comparison of ileal conduit and orthotopic bladder replacement.  BJU Int. 2002;  89 10-13
  • 16 Fujisawa M, Isotani S, Gotoh A et al. Health-related quality of life with orthotopic neobladder versus ileal conduit according to SF-36 survey.  Urology. 2000;  55 862-865
  • 17 Protogerou V, Moschou M, Antoniou N et al. Modified S-pouch neobladder vs ileal conduit and a matched control population: a quality-of-life survey.  BJU Int. 2004;  94 350-354
  • 18 Hobisch A, Tosun K, Kinzl J et al. Quality of life after cystectomy and orthotopic neobladder versus ileal conduit urinary diversion.  World J Urol. 2000;  18 338-344
  • 19 Yong S M, Dublin N, Pickard R et al. Urinary diversion and bladder reconstruction/replacement using intestinal segments for intractable incontinence or following cystectomy (Cochrane review). Chichester (UK): John Wiley; 2004 [issue 2]
  • 20 Somani B K, Gimlin D, Fayers P et al. Quality of Life and Body Image for Bladder Cancer Patients Undergoing Radical Cystectomy and Urinary Diversion-A Prospective Cohort Study With a Systematic Review of Literature.  Urology. 2009;  ,  in press
  • 21 Hautmann R E. Urinary diversion: ileal conduit to neobladder.  J Urol. 2003;  169 834-842
  • 22 Mansson A, Caruso A, Capovilla E et al. Quality of life after radical cystectomy and orthotopic bladder substitution: A comparison between italian and swedish men.  BJU Int. 2000;  85 26-31
  • 23 Mansson A, Henningsohn L, Steineck G et al. Neutral third party versus treating institution for evaluating quality of life after radical cystectomy.  Eur Urol. 2004;  46 195-199
  • 24 Bjerre B D, Johansen C, Steven K. Health-related quality of life after cystectomy: bladder substitution compared compared with ileal conduit diversion. A questionnaire survey.  Br J Urol. 1995;  75 200-205, 1995
  • 25 Bjerre B D, Johansen C, Steven K. Sexological problems after cystectomy: bladder substitution compared with ileal conduit diversion. A questionnaire study of male patients.  Scand J Urol Nephrol. 1998;  32 187-193
  • 26 Conde Redondo C, Estebanez Zarranz J, Rodriguez Tovez A et al. Estudio de la calidad de vida en pacientes sometidos a sustitucion vesical ortotopica versus ileostomia cutanea.  Acta Urol Esp. 2001;  25 435-444
  • 27 Sogni F, Brausi M, Frea B et al. Morbidity and Quality of Life in Elderly Patients Receiving Ileal Conduit or Orthotopic Neobladder After Radical Cystectomy for Invasive Bladder Cancer.  Urology. 2008;  71 919-923

PD Dr. I. Kausch

Klinik für Urologie · Universität zu Lübeck · UK S-H Campus Lübeck

Ratzeburger Allee 160

23538 Lübeck

Deutschland

Phone: +49 / (0)4 51 / 5 00 61 13

Fax: +49 / (0)4 51 / 5 00 46 66

Email: Ingo.Kausch@uk-sh.de

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