Arzneimittelforschung 2004; 54(5): 275-279
DOI: 10.1055/s-0031-1296970
Cardiac Drugs · Cardiac Stimulants · Coronary Drugs
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Comparison of the Time to Onset of Action on Myocardial Ischaemia Following Intravenous Administration of Isosorbide Dinitrate and 5-Isosorbide Mononitrate in Chinese Patients

Zong-gui Wu
Department of Cardiovasology, Chang Zheng Hospital, Second Military Medical University, Shanghai, The People’s Republic of China
,
Jian-nan Li
Department of Cardiovasology, Chang Zheng Hospital, Second Military Medical University, Shanghai, The People’s Republic of China
,
Ming Fan
Department of Cardiovasology, Chang Zheng Hospital, Second Military Medical University, Shanghai, The People’s Republic of China
,
Yu-kun Shang
Department of Cardiovasology, Chang Zheng Hospital, Second Military Medical University, Shanghai, The People’s Republic of China
,
Ya-wen Zhang
Department of Cardiovasology, Chang Zheng Hospital, Second Military Medical University, Shanghai, The People’s Republic of China
,
Jin Bai
Department of Cardiovasology, Chang Zheng Hospital, Second Military Medical University, Shanghai, The People’s Republic of China
,
Ru Ding
Department of Cardiovasology, Chang Zheng Hospital, Second Military Medical University, Shanghai, The People’s Republic of China
,
Jing-Ming Cheng
Department of Cardiovasology, Chang Zheng Hospital, Second Military Medical University, Shanghai, The People’s Republic of China
,
Chun Liang
Department of Cardiovasology, Chang Zheng Hospital, Second Military Medical University, Shanghai, The People’s Republic of China
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 December 2011 (online)

Summary

Objective:

The onset of action of intravenous isosorbide dinitrate (CAS 87-33-2, ISDN) and intravenous 5-isosorbide mononitrate (CAS 16051-77-7, 5-ISMN) were compared by measurement of the indicators of perfusion to ischaemic myocardium.

Methods:

Twenty-five patients with coronary heart disease were randomly allocated to receive intravenous ISDN or 5-ISMN. The extent of myocardial ischaemia before infusion and at 3, 15 and 45 min after commencement of infusion was evaluated using 99mTc-MIBI myocardium tomography imaging and electrocardiograms.

Results:

The perfusion defects were significantly reduced or resolved in 11 patients (84.1 %) receiving ISDN and 2 patients (15.38 %) receiving 5-ISMN at 3 min. At 15 min the improvement was significantly greater in the ISDN group than in the 5-ISMN group. The improvements of 99mTc-MIBI myocardial uptake ratio and electrocardiograms were statistically significant in the ISDN group at 3 min and 15 min compared to pre-infu-sion. Although a significant improvement appeared at 15 min in the 5-ISMN group, it was significantly less than that observed in the ISDN group (p < 0.05). After 45 min, there were improvements in ischaemia in both groups with the difference compared to pre-infusion being significant, and there was no statistically significant difference between the ISDN and 5-ISMN group.

Conclusion:

In patients with coronary heart disease with ischaemic episodes the onset of therapeutic activity was more rapid with intravenous ISDN compared to 5-ISMN. ISDN should be the preferred intravenous nitrate for acute ischaemic episodes where a rapid onset of therapeutic action is desired.

Zusammenfassung

Vergleich des Wirkungseintritts von intravenös verabreichtem Isosorbiddinitrat und 5-Isosorbidmononitrat bei Ischämie des Myokards bei chinesischen Patienten

Ziel:

Der Wirkungseintritt von intravenös verabreichtem Isosorbiddinitrat (CAS 87-33-2, ISDN) und 5-Isosorbidmononitrat (CAS 16051-77-7, 5-ISMN) wurde vergleichend anhand der Messung der Perfu-sionsindikatoren untersucht. Methodik: 25 Patienten mit koronarer Herzkrankheit wurden nach dem Zufallsprinzip der ISDN- bzw. 5-ISMN-Behand-lung (jeweils intravenös) zugeteilt. Das Ausmaß der Ischämie des Myokards vor Infusion sowie 3, 15 und 45 min nach Beginn der Infusion wurde mittels 99mTc-MIBI-Myokardtomographie sowie elek-trokardiographisch ermittelt.

Ergebnisse:

Die Perfusionsmängel hatten sich nach 3 min bei 11 Patienten (84,1 %) der ISDN-Gruppe bzw. 2 Patienten der 5-ISMN (15,38 %) gebessert. Nach 15 min war der Effekt in der ISDN-Gruppe signifikant größer als in der 5-ISMN-Gruppe. Die mittels 99mTc-MIBI-Myokardtomographie sowie elektrokar-diographisch ermittelte Besserung war in der ISDN-Gruppe nach 3 und 15 min im Vergleich zum vor der Perfusion gemessenen Wert statistisch signifikant. In der 5-ISMN-Gruppe wurde zwar nach 15 min eine signifikante Besserung beobachtet, jedoch war diese signifikant geringer als jene in der ISDN-Gruppe (p < 0.05). Nach 45 min zeigte sich in beiden Gruppen eine Besserung der Ischämie, wobei der Unterschied zum Wert vor der Infusion signifikant war. Hier gab es keinen signifikanten Unterschied zwischen der ISDN und der 5-ISMN-Gruppe. Schlußfolgerung: Bei Patienten mit koronarer Herzkrankheit zeigte intravenös verabreichtes ISDN einen rascheren Wirkungseintritt als 5-ISMN. ISDN ist bei der intravenösen Nitrat-Behandlung ischämischer Episoden dem 5-ISMN vorzuziehen, wenn ein rascher Wirkungseintritt gewünscht wird.