Arzneimittelforschung 2002; 52(2): 97-102
DOI: 10.1055/s-0031-1299863
Antiallergic Drugs · Antiasthmatics · Antitussives · Bronchodilators · Bronchosecretogogues · Mucolytics
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Effects of Antihistamines on Leukotriene and Cytokine Release from Dispersed Nasal Polyp Cells

Sabine Küsters
a   Pulmonary Pharmacology, Corporate Research ASTA Medica AG / Arzneimittelwerk Dresden GmbH, Radebeul, Germany
,
Rufina Schuligoi
b   Institute of Experimental and Clinical Pharmacology, University of Graz, Graz, Austria
,
Karl-Bernd Hüttenbrink
b   Institute of Experimental and Clinical Pharmacology, University of Graz, Graz, Austria
,
Jutta Rudert
a   Pulmonary Pharmacology, Corporate Research ASTA Medica AG / Arzneimittelwerk Dresden GmbH, Radebeul, Germany
,
Angela Wachs
a   Pulmonary Pharmacology, Corporate Research ASTA Medica AG / Arzneimittelwerk Dresden GmbH, Radebeul, Germany
,
Istvan Szelenyi
a   Pulmonary Pharmacology, Corporate Research ASTA Medica AG / Arzneimittelwerk Dresden GmbH, Radebeul, Germany
,
Bernhard A. Peskar
b   Institute of Experimental and Clinical Pharmacology, University of Graz, Graz, Austria
› Author Affiliations
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Publication History

Publication Date:
26 December 2011 (online)

Summary

In this study the effects of antihistamines on the release of eicosanoids and the pro-inflammatory cytokine tumor necrosis factor alpha (TNFα) were compared. Enzymatically dispersed cells from human nasal polyps served as an in vitro model of chronic respiratory mucosal inflammation. Nasal polyp cells (2 × 106/ml) were sensitized with human IgE preincubated with azelastine (CAS 58581-89-8), terfenadine (CAS 50679-08-8), levocabastine (CAS 79516-68-0) or cetirizine (CAS 83881-51-0), and stimulated with anti-human immunoglobulin E (IgE). Thromboxane B2 ( TBX2) and leukotriene C4 (LTC4) were measured by radioimmunoassay (RIA), TNFα by enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA). Data represent mean values of % inhibition estimated from the untreated positive control or mean IC50 (n = 5). Azelastine and terfenadine inhibited TNFα release with IC50 values of 6.2 µmol/l and 4.3 µmol/l, respectively. T erfenadine reduced TXB2 release by 37 ± 15 %, and LTC4 release was decreased by azelastine and terfenadine very potently by 86 % and 100 %, respectively. Azelastine shows anti-inflammatory properties in therapeutically relevant concentrations as assessed by its ability to reduce TNFα release as well as its ability to inhibit LTC4 production in allergically stimulated human nasal polyp cells.

Zusammenfassung

Wirkung von Antihistaminika auf die Freisetzung von Leukotrien und Cytokin aus dispergierten Zellen nasaler Polypen

In der vorliegenden Studie wurde die Wirkung von Antihistaminika auf die Freisetzung von Eicosanoiden und des entzündungsfördernden Cytokins „Tumor necrosis factor” α (TNFα) untersucht. Enzymatisch dispergierte Zellen von menschlichen nasalen Polypen dienten als In-vitro-Modell der chronischen mukosalen Entzündung der Atemwege. Diese Zellen 2 × 106/ml) wurden mit menschlichem Immunglobulin E (IgE) sensibilisiert. Anschließend wurden sie mit Azelastin (CAS 58581-89-8), Terfenadin (CAS 50679-08-8), Levocabastin (CAS 79516-68-0) oder Cetirizin (CAS 83881-51-0) vorinkubiert. Die allergische Stimulation erfolgte mit Anti-human-IgE. Thromboxan B2 (TXB2) und Leukotrien C4 (LTC4) wurden mit Hilfe von RIA (radioimmunoassay), TNFα mit ELISA (enzyme-linked immunosorbent assay) gemessen. Die Ergebnisse entsprechen einer prozentualen Hemmung im Vergleich zu nicht-behandelten Positivkontrollwerten (n = 5). Azelastin und Terfenadin hemmten die TNFα-Freisetzung mit IC50-Werten von 6,2 µmol/l bzw. 4,3 µmol/l. Terfenadin reduzierte die TXB2-Freisetzung um 37 + 15 %. Die LTC4-Freisetzung wurde durch Terfenadin und Azelastin sehr stark, um 86 % bzw. 100 % gehemmt. In therapeutisch relevanten Konzentrationen besitzt Azelastin entzündungshemmende Eigenschaften, die durch die Hemmung der TNFα-bzw. der LTC4-Freisetzung charakterisiert werden konnten.