Aktuelle Kardiologie 2014; 3(1): 32-35
DOI: 10.1055/s-0033-1346924
Übersichtsarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Behandlung von Aneurysmen und Dissektionen der thorakalen Aorta

Treatment of Aneurysms and Dissection of the Thoracic Aorta
Hans-Joachim Schäfers
Klinik für Thorax- und Herz-Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg Saar
› Institutsangaben
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
28. Februar 2014 (online)

Zusammenfassung

Die wichtigsten Erkrankungen der thorakalen Aorta sind das Aneurysma und die Dissektion in ihrer akuten oder chronischen Form. Überschreitet der Aortendurchmesser bei Aneurysma oder chronischer Dissektion bestimmte Schwellenwerte (oder liegt eine prognostisch relevante Aortenklappeninsuffizienz vor), so besteht eine Behandlungsnotwendigkeit. Die traditionelle chirurgische Therapie in Form des Aortenersatzes ist bei den meisten Patienten heute mit geringen Risiken verbunden. Bei der proximalen Aorta bietet sich in vielen Fällen die Möglichkeit des Klappenerhalts mit einem geringeren Risiko klappenassoziierter Komplikationen als nach Klappenersatz. Bei der distalen Aorta besteht die interventionelle Möglichkeit der Stentgraft-Behandlung, deren genaue Bedeutung in Bezug auf Indikationen und Langzeitresultate noch bestimmt werden muss.

Abstract

The most important diseases of the thoracic aorta are aortic aneurysm and dissection, either in its acute or chronic form. Once aortic diameter exceeds specific values (or prognostically relevant aortic regurgitation is present) treatment is warranted for aneurysm or chronic dissection. Traditional surgical treatment, i.e. aortic replacement, currently carries a low risk. In the context of proximal aortic replacement the native aortic valve can be spared with a risk of valve-related complications that is lower than that after valve replacement. In treating diseases of the distal aorta stent graft placement is an interventional option; its exact role regarding indications and long-term results still needs to be defined.

 
  • Literatur

  • 1 Stone JR. Aortitis, periaortitis and retroperitoneal fibrosis, as manifestations of IgG4-related systemic disease. Curr Opin Rheumatol 2011; 23: 88-94
  • 2 Vahanian A, Alfieri O, Andreotti F et al. Guidelines on the management of valvular heart disease (version 2012). Eur Heart J 2012; 33: 2451-2496
  • 3 Williams JB, Peterson ED, Zhao Y et al. Contemporary results for proximal aortic replacement in North America. J Am Coll Cardiol 2012; 60: 1156-1162
  • 4 Kunihara T, Grün T, Aicher D et al. Hypothermic circulatory arrest is not a risk factor for neurologic morbidity in aortic surgery: a propensity score analysis. J Thorac Cardiovasc Surg 2005; 130: 712-718
  • 5 Hammermeister K, Sethi GK, Henderson WG et al. Outcomes 15 years after valve replacement with a mechanical versus a bioprosthetic valve: final report of the Veterans Affairs randomized trial. J Am Coll Cardiol 2000; 36: 1152-1158
  • 6 Aicher D, Schäfers HJ. Aortic valve repair – current status, indications, and outcomes. Semin Thorac Cardiovasc Surg 2012; 24: 195-201
  • 7 Kunihara T, Schäfers HJ. Valve-preserving aortic Replacement. In: Schäfers H-J, ed. Current Treatment of aortic Regurgitation. Bremen, London, Boston: Uni-Med Verlag; 2013
  • 8 Wong DR, Parenti JL, Green SY et al. Open repair of thoracoabdominal aortic aneurysm in the modern surgical era: contemporary outcomes in 509 patients. J Am Coll Surg 2011; 212: 569-579 discussion 579 – 581
  • 9 Cheng D, Martin J, Shennib H et al. Endovascular aortic repair versus open surgical repair for descending thoracic aortic disease a systematic review and meta-analysis of comparative studies. J Am Coll Cardiol 2010; 55: 986-1001
  • 10 Moulakakis KG, Mylonas SN, Markatis F et al. A systematic review and meta-analysis of hybrid aortic arch replacement. Ann Cardiothorac Surg 2013; 2: 247-260
  • 11 Nienaber CA, Rousseau H, Eggebrecht H et al. INSTEAD Trial. Randomized comparison of strategies for type B aortic dissection: the INvestigation of STEnt Grafts in Aortic Dissection (INSTEAD) trial. Circulation 2009; 120: 2519-2528
  • 12 Wilkinson DA, Patel HJ, Williams DM et al. Early open and endovascular thoracic aortic repair for complicated type B aortic dissection. Ann Thorac Surg 2013; 96: 23-30 discussion 230
  • 13 Fattori R, Tsai TT, Myrmel T et al. Complicated acute type B dissection: is surgery still the best option? A report from the International Registry of Acute Aortic Dissection. JACC Cardiovasc Interv 2008; 1: 395-402
  • 14 Bünger CM, Kische S, Liebold A et al. Hybrid aortic arch repair for complicated type B aortic dissection. J Vasc Surg 2013; 58: 1490-1496