Der Klinikarzt 2015; 44(2): 112-116
DOI: 10.1055/s-0035-1547512
Schwerpunkt
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Aktuelle Kontroversen in der Prävention und Therapie des Mammakarzinoms – Chancen und Gefahren

Current controversies in the prevention of and therapy for breast cancer – Chances and dangers
Rita Schmutzler
1   Zentrum Familiärer Brust- und Eierstockkrebs, Uniklinik Köln, Köln
,
Michael Untch
2   Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Interdisziplinäres Brustzentrum, Helios Klinikum Berlin-Buch, Berlin
,
Tanja Fehm
3   Frauenklinik, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 March 2015 (online)

Neue Möglichkeiten zur Diagnostik, Prävention oder Therapie bieten immer Chancen und Risiken zugleich. So sind durch die Aufdeckung der Ursachen des erblichen Mamma- und Ovarialkarzinoms eine Genanalyse und eine darauf basierende Risikoprädiktion möglich geworden. Dies geht mit neuen Herausforderungen einher. Einerseits bietet sich die Möglichkeit der Einführung passgenauer und risikoadaptierter Präventionsprogramme. Zum anderen bergen sie die Gefahr einer antizipatorischen Medikalisierung und Inanspruchnahme nicht evidenzbasierter Screeningmaßnahmen, die drastischen prophylaktischen Operationen Vorschub leisten könnten.

Die Bisphosphonate sind seit langem ein wichtiger Bestandteil in der Therapie von ossären Metastasen beim Mammakarzinom. Mittlerweile konnte in verschiedenen Studien auch ein verbessertes klinisches Outcome durch die adjuvante Gabe von Bisphosphonaten demonstriert werden. Aufgrund der inkonsistenten Datenlage ist jedoch der routinemäßige Einsatz von Bisphosphonaten zur Metastasenprävention immer noch Gegenstand aktueller Diskussionen.

New options for the diagnosis, prevention and therapy are always accompanied by both chances and dangers. Thus the discovery of the causes of hereditary breast and ovarian cancer has made possible a gene analysis and an associated risk prediction. This is accompanied by new challenges. On the one hand it offers the opportunity to introduce tailor-made and risk-adapted prevention programs. On the other hand, is carries the risk of an anticipatory medicalization and utilization of non-evidence-based screening measures that, in turn, could pave the way drastic prophylactic interventions.

Bisphosphonates have for a long time been an important component of the therapy for bone metastases of breast cancer. In the meantime various trials have also demonstrated an improved clinical outcome after the adjuvant administration of bisphosphonates. However, due to the inconsistency of the available data, the routine use of bisphosphonates for the prevention of metastases is still a subject of hot discussion.

 
  • Literatur

  • 1 Diel IJ, Solomayer EF, Costa SD et al. Reduction in new metastases in breast cancer with adjuvant clodronate treatment. N Engl J Med 1998; 339: 357-363
  • 2 Diel IJ, Jaschke A, Solomayer EF et al. Adjuvant oral clodronate improves the overall survival of primary breast cancer patients with micrometastases to the bone marrow: a long-term follow-up. Ann Oncol 2008; 19: 2007-2011
  • 3 Powles T, Paterson A, McCloskey E et al. Reduction in bone relapse and improved survival with oral clodronate for adjuvant treatment of operable breast cancer [ISRCTN83688026]. Breast Cancer Res 2006; 8
  • 4 Saarto T, Vehmanen L, Virkkunen P, Blomqvist C. Ten-year follow-up of a randomized controlled trial of adjuvant clodronate treatment in node-positive breast cancer patients. Acta Oncol 2004; 43: 650-656
  • 5 Paterson AH, Anderson SJ, Lembersky BC et al. Oral clodronate for adjuvant treatment of operable breast cancer (National Surgical Adjuvant Breast and Bowel Project protocol B-34): a multicentre, placebo-controlled, randomised trial. Lancet Oncol 2012; 13: 734-742
  • 6 Gnant M, Mlineritsch B, Stoeger H et al. Adjuvant endocrine therapy plus zoledronic acid in premenopausal women with early-stage breast cancer: 62-month follow-up from the ABCSG-12 randomised trial. Lancet Oncol 2011; 12: 631-641
  • 7 Gnant M, Mlineritsch B, Stoeger H. Austrian Breast and Colorectal Cancer Study Group Vienna Austria. Zoledronic acid combined with adjuvant endocrine therapy of tamoxifen versus anastrozol plus ovarian function suppression in premenopausal early breast cancer: final analysis of the Austrian Breast and Colorectal Cancer Study Group Trial 12. Ann Oncol [Epub ahead of print] 2014;
  • 8 Coleman R, de Boer R, Eidtmann H et al. Zoledronic acid (zoledronate) for postmenopausal women with early breast cancer receiving adjuvant letrozole (ZO-FAST study): final 60-month results. Ann Oncol 2013; 24: 398-405
  • 9 Coleman R, Cameron D, Dodwell D et al. AZURE investigators. Adjuvant zoledronic acid in patients with early breast cancer: final efficacy analysis of the AZURE (BIG 01/04) randomised open-label phase 3 trial. Lancet Oncol 2014; 15: 997-1006
  • 10 Coleman RE, Winter MC, Cameron D et al. AZURE (BIG01/04) Investigators. The effects of adding zoledronic acid to neoadjuvant chemotherapy on tumour response: exploratory evidence for direct anti-tumour activity in breast cancer. Br J Cancer 2010; 102: 1099-1105
  • 11 von Minckwitz G, Rezai M, Eidtmann H, Tesch H, Huober J, Gerber B, Zahn DM, Costa S, Gnant M, Blohmer JU, Denkert C, Hanusch C, Jackisch C, Kümmel S, Fasching PA, Schneeweiss A, Paepke S, Untch M, Nekljudova V, Mehta K, Loibl S. Postneoadjuvant treatment with zoledronate in patients with tumor residuals after anthracyclines-taxane-based chemotherapy for primary breast cancer – The phase III NATAN study (GBG 36/ABCSG XX). SABCS Abstract 2013;
  • 12 von Minckwitz G, Möbus V, Schneeweiss A, Huober J, Thomssen C, Untch M, Jackisch C, Diel IJ, Elling D, Conrad B, Kreienberg R, Müller V, Lück HJ, Bauerfeind I, Clemens M, Schmidt M, Noeding S, Forstbauer H, Barinoff J, Belau A, Nekljudova V, Harbeck N, Loibl S. German adjuvant intergroup node-positive study: a phase III trial to compare oral ibandronate versus observation in patients with high-risk early breast cancer. J Clin Oncol 2013; 31: 3531-3539
  • 13 Coleman R, Gnant M, Paterson A et al. Early Breast Cancer Trialists' Collaborative Group (EBCTCG)'s Bisphosphonate Working Group. Effects of bisphosphonate treatment on recurrence and cause-specific mortality in women with early breast cancer: A meta-analysis of individual patient data from randomised trials. SABCS Abstract 2013;
  • 14 AGO-Empfehlungen: Knochengesundheit und Osteoonkologie:. http://www.ago-online.de/fileadmin/downloads/leitlinien/mamma/maerz2014/de/2014D_21_Osteoonkologie_und_Knochengesundheit.pdf