Der Klinikarzt 2015; 44(6): 290-294
DOI: 10.1055/s-0035-1558446
Schwerpunkt
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Lendenwirbelsäulensyndrom und Sakroiliakalsyndrom – Charakteristika, Differenzialdiagnose und therapeutische Ansätze

Lumbal spine syndrome and sacroiliac joint syndrome – Characteristics, differencial diagnosis and therapeutic approaches
Bernd Kladny
1   Orthopädie und Unfallchirurgie, Fachklinik Herzogenaurach, Herzogenaurach
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 June 2015 (online)

Differenzialdiagnostisch sind bei Schmerzen im Bereich des Hüftgelenkes ursächlich auch Erkrankungen der Lendenwirbelsäule und des Sakroiliakalgelenkes in Betracht zu ziehen. Charakteristika von lokalen, radikulären und pseudoradikulären Lendenwirbelsäulensyndromen und des Sakroiliakalsyndroms werden dargestellt. Der differenzialdiagnostischen Abgrenzung zum nicht-spezifischen Kreuzschmerz und zu normalen Alterungsprozessen kommt eine große Bedeutung zu. Die Therapie wird in der Regel außerhalb von Notfallindikationen zunächst konservativ erfolgen. Therapeutische Ansätze bieten die medikamentöse Schmerzbehandlung, Physiotherapie, Manuelle Medizin, Injektions- und Infiltrationsbehandlung und die Orthopädietechnik. Bedauerlicherweise bestehen in Deutschland – im Gegensatz zur operativen Therapie – für die ambulante und stationäre nicht-operative Behandlung erhebliche Limitationen.

Pain around the hip joint may be caused by lower back or sacroiliacal joint disorders. Characteristics of local, radicular and pseudoradicular lumbar and sacroiliacal joint syndroms are presented. The differentiation between specific diagnosis and non-specific low back pain and normal aging processes is of great importance. With the exception of emergency indications the therapy is usually non-operative. Therapeutic approaches offer the medical pain therapy, physiotherapy, manual medicine, injection and infiltration treatment and orthopedic technology. Unfortunately, as opposed to operative therapy for outpatient and inpatient non-operative treatment there exist considerable limitations in Germany.

 
  • Literatur

  • 1 Bundesärztekammer (BÄK) et al. Nationale VersorgungsLeitlinie Kreuzschmerz 2010. http://www.kreuzschmerz.versorgungsleitlinien.de
  • 2 Goode AP, Carey TS, Jordan JM. Low back pain and lumbar spine osteoarthritis: how are they related?. Curr Rheumatol Rep 2013; 15: 305-305
  • 3 Pennekamp W. Degenerative Veränderungen der Wirbelsäule. Internist 2013; 54: 818-826
  • 4 Coxib and traditional NSAID Trialists' (CNT) Collaboration. Vascular and upper gastrointestinal effects of non-steroidal anti-inflammatory drugs: meta-analyses of individual participant data from randomised trials. Lancet 2013; 382: 769-779
  • 5 Machado GC, Maher CG, Ferreira PH et al. Efficacy and safety of paracetamolfor spinal pain and osteoarthritis: systematic review and meta-analysis of randomised placebo controlled trials. BMJ 2015; 350
  • 6 Häuser W, Bock F, Engeser P et al. Langzeitanwendung von Opioiden bei nichttumorbedingten Schmerzen. Dtsch Ärtzebl Int 2014; 111: 732-740
  • 7 Baron R. Diagnostik und Therapie neuropathischer Schmerzen. Dtsch Ärztebl 2006; 103
  • 8 Theodoridis T. Stellenwert der Injektionstherapie bei degenerativen Erkrankungen der Lendenwirbelsäule. Orthopäde 2012; 41: 94-99
  • 9 Ammendolia C, Stuber KJ, Rok E et al. Nonoperative treatment for lumbar spinal stenosis with neurogenic claudication. Cochrane Database of Systematic Reviews Art. No.: CD010712. DOI: 10.1002/14651858.CD010712. 2013; 8
  • 10 Gibson JNA, Waddell G. Surgery for degenerative lumbar spondylosis. Cochrane Database of Systematic Reviews Art. No.: CD001352. DOI: 0.1002/14651858.CD001352.pub3. 2005; 4
  • 11 Kalff R, Ewald C, Waschke A et al. Degenerative lumbale Spinalkanalstenose im höheren Lebensalter. Dtsch Ärztebl Int 2013; 110: 613-624
  • 12 Kovacs FM, Urrutia G, Alarcon JD. Surgery versus conservative treatment for symptomatic lumbal spinal stenosis. Spine 2011; 36