Hamostaseologie 2008; 28(S 01): S50-S51
DOI: 10.1055/s-0037-1617116
Original article
Schattauer GmbH

Rückenschmerzen und Hämophilie

Backpain and haemophilia
A. Seuser
1   Institut für Bewegungsanalyse, Kaiser-Karl-Klinik
,
B. Niemann
3   Institut für Experimentelle Hämatologie und Transfusionsmedizin, Universitätsklinik, Bonn
,
P. H. Pennekamp
2   Orthopädische Universitätsklinik
,
D. Ch. Wirtz
2   Orthopädische Universitätsklinik
,
J. Oldenburg
3   Institut für Experimentelle Hämatologie und Transfusionsmedizin, Universitätsklinik, Bonn
,
P. Berdel
2   Orthopädische Universitätsklinik
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 December 2017 (online)

Zusammenfassung

In einer Literatursuche zum Thema Rückenschmerzen und Hämophilie von 1990 bis 2007 konnten nur fünf Veröffentlichungen gefunden werden! Alle Patienten zeigten lumbale Rückenschmerzen oder Ischiassymptomatik aufgrund von Blutungen. Alle Symptome gingen auf Faktorgabe zurück. Im Gegensatz dazu zeigt die Literatur in der Normalbevölkerung Hunderte von Veröffentlichungen mit Tausenden von Patienten. Es besteht eine Lebenszeitprävalenz von 80%. Eine Befragung an bisher 49 Patienten mit Hämophilie zeigte, dass die Ergebnisse bei den hämophilen Patienten ähnlich sind. 70% aller befragten Hämophilen hatten schon einmal Rückenschmerzen. Die Schmerzen sind signifikant und liegen zwischen 40 und 70 auf der visuellen Analogskala. 40% aller Befragten gaben an, dass die Rückenschmerzen limitierender sind als die Symptome, die mit der Hämophilie assoziiert sind. Patienten mit Hämophilie klagen kaum und haben gelernt, mit Schmerzen zu leben. Die Behandlung von Rückenschmerzen bei Patienten mit Hämophilie wird zunehmend wichtiger und eine Aufgabe der Hämophiliezentren. Insbesondere wenn die hämophilietypischen Probleme durch deutlich verbesserte Behandlungsstandards rückläufig werden.

Summary

A literature research for back pain in hemophilia (1990–2007) revealed only five papers! They all had lumbar or sciatic pain due to hematoma. All symptoms responded to factor VIII replacement. A similar research for a normal population showed hundreds of papers with a lifetime prevalence of 80% for back pain. A survey of 49 patient with hemophilia showed similar results. 70% had experienced back pain before. The reported pain of 40 to 70 on a visual analog scale was significant. 40% reported that the back pain would be more limiting than the pain associated with hemophilia. The hemophilic patient has learned to cope! The treatment of back pain will be of growing importance for hemophilia centers while the typical complaints of hemophilic symptoms will decrease due to better treatment protocols.

 
  • Literatur

  • 1 Block AR. et al. Psychology of spine surgery. Washington DC: American Psychological Association; 2003
  • 2 Chretiennot-Bara C, Guet A, Balzamo E. et al. Hematome epidural chez l‘enfant hemophile: difficultes diagnostiques. Arch Pediatr 2001; 8: 828-833.
  • 3 Detschel RJ. Clinical essentials of pain management. Washington DC: American Psychological Association; 2004
  • 4 Gross DP. et al. In a population-base survey of back pain believes. Canada Spine 2006; 31: 2142-2145.
  • 5 Hamre MR, Haller JS. Intraspinal hematoma in hemophilia. Am J Pediatr-Hematol-Oncol 1992; 14: 166-169.
  • 6 Kiser TS, Mauldin Jr CC, Grant R. Acute low back pain secondary to retroperitoneal hemorrhage in an eldery man. Arch Phys Med Rehabil 1997; 78: 664-665.
  • 7 Laus M, Alfonso C, Giunti A. Lumbosciatic pain and coagulopthies. Chir Organi Mov 1991; 76: 229-236.
  • 8 Leboeuf-Y de C. et al. Coping and back problems: Analysis of multiple data sources cross sexual cohort of Swedish military recruts. BMC musculo scelettal disorders 2006; 7: 39.
  • 9 Linton SJ. A review of psychological risk factors in back and neck pain. Spine 2000; 25: 1148-1156.
  • 10 Prattberg G. Do pain problems in young school children persist into early adulthood? Thirteen year follow up. Eur J Pain 2004; 8: 187-199.
  • 11 Roth-Isigkeit A. et al. Risk factors for back pain in children and adolescence relations. Schmerz 2005; 19: 535-543.
  • 12 Schmidt CO, Kohlmann T. What do we know about back pain? Epidemiological results on prevalence, incidence, course and risk factors. Z Orthop 2005; 143: 292-298.
  • 13 Sheikh AA, Abildgaard CF. Medical management of extensive spinal epidural hematoma in a child with factor IX deficiency. Pediatr Emerg Care 1994; 10: 26-29.