Arthritis und Rheuma 2015; 35(05): 281-288
DOI: 10.1055/s-0037-1618384
Komplementäre Heilverfahren in der Rheumatologie
Schattauer GmbH

Blutegel und Schröpfen in der Behandlung symptomatischer Arthrosen und chronischer Schmerzen

Leech therapy and cupping in the management of symptomatic osteoarthritis and chronic pain
R. Lauche
1   Department of Internal and Integrative Medicine, Kliniken Essen-Mitte, Faculty of Medicine, University of Duisburg-Essen, Essen, Germany
2   Australian Research Centre in Complementary and Integrative Medicine (ARCCIM), University of Technology Sydney, Sydney, Australia
,
Ch.-D. Hohmann
3   Charité – Universitätsmedizin Berlin, Stiftungsprofessur für klinische Naturheilkunde; Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie
4   Immanuel Krankenhaus Berlin, Abteilung und Zentrum für Naturheilkunde, Klinik für Innere Medizin
,
H. Cramer
1   Department of Internal and Integrative Medicine, Kliniken Essen-Mitte, Faculty of Medicine, University of Duisburg-Essen, Essen, Germany
2   Australian Research Centre in Complementary and Integrative Medicine (ARCCIM), University of Technology Sydney, Sydney, Australia
,
A. Michalsen
3   Charité – Universitätsmedizin Berlin, Stiftungsprofessur für klinische Naturheilkunde; Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie
4   Immanuel Krankenhaus Berlin, Abteilung und Zentrum für Naturheilkunde, Klinik für Innere Medizin
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
22. Dezember 2017 (online)

Zusammenfassung

Therapeutische Blutegelanwendung und Schröpfen sind zwei wesentliche Therapieverfahren der europäischen Naturheilkunde und der weltweiten traditionellen Medizin. Neben dem postoperativen Einsatz in der Transplantations- und Rekonstruktionschirurgie hat die Blutegeltherapie v. a. im Bereich der symptomatischen Therapie von Arthrosen und chronischen Schmerzsyndromen wieder an Bedeutung gewonnen. Eine metaanalytische Übersicht randomisierter Studien zur Blutegeltherapie bei Gonarthrose zeigt starke Kurz- und Langzeiteffekte auf die Schmerzlinderung. Daten aus kontrollierten Studien zeigen zudem sehr gute symptomatische Effekte bei Rhizarthrose und Epikondylitis, Studienergebnisse zum Einsatz bei chronischen Rückenschmerzen werden in Kürze erwartet. Aufgrund ihrer einfachen Anwendung und guten Sicherheit ist die Blutegelanwendung eine interessante Ergänzung der orthopädischen und rheumatologischen Schmerztherapie. Für das Schröpfen existieren verschiedene Techniken (trocken, blutig, apparativ mechanisch). Randomisierte Studien belegen eine gute Wirksamkeit bei chronischen Nackenschmerzen. Mehr traditionelle Formen des Schröpfens zeigen vielversprechende Wirk-effekte bei unteren chronischen Rückenschmerzen. Signifikante Kurzzeiteffekte nach einmaligem Schröpfen sind auch für die Therapie des Karpaltunnelsyndroms durch randomisierte Studien belegt. Apparativ-mechanisches Schröpfen zeigte sich wirksam in der ergänzenden Therapie der Gonarthrose. Aufgrund seiner möglichen und einfachen Selbstanwendung und der sehr guten Sicherheit eignet sich Schröpfen für eine breitere Anwendung bei chronischen Schmerzsyndromen des Bewegungsapparates.

Summary

Leech therapy and cupping are both common and important treatment methods of European Naturopathy and global traditional medical systems. Beside its well-established use in plastic- and reconstructive surgery, there is increasing demand and use of leech therapy in the treatment of osteoarthritis and chronic pain syndromes. A meta-analytic review of randomized controlled trials of leech therapy for symptomatic treatment in knee osteoarthritis found large effect sizes for short and long-term pain relief by leech therapy. Further data from randomized studies point to its symptomatic effectiveness in rhiz-arthrosis and chronic epicondylitis. Current studies evaluate the efficacy of leech therapy in the treatment of chronic low back pain. Due to its easy application and safety leechtherapy represents an interesting complementary treatment approach in rheumatology and pain medicine. Within the traditional method of cupping there exist various techniques (dry and wet cupping, electronic cupping devices). Randomized trials underline its good effectiveness in the treatment of chronic neck pain. More traditional forms of cupping show beneficial effects in chronic low back pain. Furthermore, wet cupping is effective in the treatment of carpal tunnel syndrome, and device-based cupping is beneficial for pain relief in knee osteoarthritis. Due to its easy application as a self-help treatment, its safety and cost effectiveness cupping seems to be a useful add-on treatment for chronic pain syndromes of the locomotor system.

 
  • Literatur

  • 1 Michalsen A, Roth M. Blutegeltherapie, 3. Auflage Stuttgart: Karl F. Haug; 2012
  • 2 Aurich M, Koeppen D. Eine Anwenderumfrage zur Blutegeltherapie - Auswertung von 171 Falldokumentationen. Zeitschrift für Komplementärmedizin 2009; 5: 12-18.
  • 3 Koeppen D, Aurich M, Rampp T. Medicinal leech therapy in pain syndromes: a narrative review. Wien Med Wochenschr 2014; 164 (5-6) 95-102.
  • 4 Lauche R, Cramer H, Langhorst J, Dobos G. A systematic review and meta-analysis of medical leech therapy for osteoarthritis of the knee. Clin J Pain 2014; 30 (01) 63-72.
  • 5 Andereya S, Stanzel S, Maus U. et al. Assessment of leech therapy for knee osteoarthritis: a randomized study. Acta Orthop 2008; 79 (02) 235-243.
  • 6 Michalsen A, Klotz S, Ludtke R. et al. Effectiveness of leech therapy in osteoarthritis of the knee: a randomized, controlled trial. Ann Intern Med 2003; 139 (09) 724-730.
  • 7 Michalsen A, Moebus S, Spahn G. et al. Leech therapy for symptomatic treatment of knee osteoarthritis: results and implications of a pilot study. Altern Ther Health Med 2002; 8 (05) 84-88.
  • 8 Stange R, Moser C, Hopfenmueller W. et al. Randomised controlled trial with medical leeches for osteoarthritis of the knee. Complement Ther Med 2012; 20 (1-2) 1-7.
  • 9 Furlan AD, Pennick V, Bombardier C, van Tulder M. 2009 updated method guidelines for systematic reviews in the Cochrane Back Review Group. Spine (Phila Pa 1976) 2009; 34 (18) 1929-1941.
  • 10 Cohen JD. Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates; 1988
  • 11 Michalsen A, Ludtke R, Cesur O. et al. Effectiveness of leech therapy in women with symptomatic arthrosis of the first carpometacarpal joint: a randomized controlled trial. Pain 2008; 137 (02) 452-459.
  • 12 Bäcker M, Lüdtke R, Afra D. et al. Effectiveness of leech therapy in chronic lateral epicondylitis: a randomized controlled trial. Clin J Pain 2011; 27 (05) 442-447.
  • 13 Baskova IP, Kharitonova OV, Zavalova LL. [Lysozyme activity of the salivary gland secretion of the medicinal leech H. verbana, H. medicinalis and H. orientalis]. Biomed Khim 2011; 57 (05) 511-518.
  • 14 Baskova IP, Kostrjukova ES, Vlasova MA. et al. Proteins and peptides of the salivary gland secretion of medicinal leeches Hirudo verbana, H. medicinalis, and H. orientalis. Biochemistry (Mosc) 2008; 73 (03) 315-320.
  • 15 Salzet M, Stefano GB. Invertebrate proenkephalin: delta opioid binding sites in leech ganglia and immunocytes. Brain Res 1997; 768 (1-2) 224-232.
  • 16 Sartor C, Bornet C, Guinard D, Fournier PE. Transmission of Aeromonas hydrophila by leeches. Lancet 2013; 381 9878 1686
  • 17 Sartor C, Limouzin-Perotti F, Legre R. et al. Nosocomial Infections with Aeromonas hydrophila from Leeches. Clin Infect Dis 2002; 35 (01) E1-E5.
  • 18 Baskova IP, Aguejouf OM, Azougagh-Oualane F. et al. Arterial antithrombotic effect of piyavit, the novel pharmacological preparation from the medicinal leech, and of its components, prostanoids and enzyme destabilase. Thromb Res 1995; 77 (06) 483-492.
  • 19 Rigbi M, Levy H, Eldor A. et al. The saliva of the medicinal leech Hirudo medicinalis - II. Inhibition of platelet aggregation and of leukocyte activity and examination of reputed anaesthetic effects. Comp Biochem Physiol C 1987; 88 (01) 95-98.
  • 20 Chirali I. Traditional Chinese medicine cupping therapy. Philadelphia: PA: Elsevier Churchill Livingston; 2007
  • 21 Heisel J. Physikalische Medizin. Stuttgart, New York: Georg Thieme; 2005
  • 22 Aschner B, Müller IW. Technik der Konstitutionstherapie: Mit 150 Fallbeispielen aus der Praxis, 7. Auflage. Heidelberg: Haug; 1995
  • 23 Lauche R, Cramer H, Haller H. et al. My back has shrunk: the influence of traditional cupping on body image in patients with chronic non-specific neck pain. Forsch Komplementmed 2012; 19 (02) 68-74.
  • 24 Lauche R, Cramer H, Hohmann C. et al. The effect of traditional cupping on pain and mechanical thresholds in patients with chronic nonspecific neck pain: a randomised controlled pilot study. Evid Based Complement Alternat Med 2012 2012; 429718.
  • 25 Lauche R, Cramer H, Choi KE. et al. The influence of a series of five dry cupping treatments on pain and mechanical thresholds in patients with chronic non-specific neck pain - a randomised controlled pilot study. BMC Complement Altern Med 2011; 11: 63.
  • 26 Schumann S, Lauche R, Irmisch G. et al. The effects of 5 sessions of cupping massage on chronic non-specific neck pain: A randomized controlled pilot study. BMC Complement Altern Med 2012; 12 (Suppl. 01) 80.
  • 27 Cramer H, Lauche R, Hohmann C. et al. Randomized controlled trial of pulsating cupping (pneumatic pulsation therapy) for chronic neck pain. Forsch Komplementmed 2011; 18 (06) 327-334.
  • 28 Lauche R, Materdey S, Cramer H. et al. Effectiveness of home-based cupping massage compared to progressive muscle relaxation in patients with chronic neck pain - a randomized controlled trial. PLoS One 2013; 8 (06) e65378.
  • 29 Lauche R, Cramer H, Langhorst J, Dobos G. Cupping for chronic nonspecific neck pain: a 2-year follow-up. Forsch Komplementmed 2013; 20 (05) 328-333.
  • 30 AlBedah A, Khalil M, Elolemy A. et al. The Use of Wet Cupping for Persistent Nonspecific Low Back Pain: Randomized Controlled Clinical Trial. J Altern Complement Med 2015; 21 (08) 504-508.
  • 31 Farhadi K, Schwebel DC, Saeb M. et al. The effectiveness of wet-cupping for nonspecific low back pain in Iran: a randomized controlled trial. Complement Ther Med 2009; 17 (01) 9-15.
  • 32 Kim JI, Kim TH, Lee MS. et al. Evaluation of wet-cupping therapy for persistent non-specific low back pain: a randomised, waiting-list controlled, open-label, parallel-group pilot trial. Trials 2011; 12: 146.
  • 33 Lauche R, Schwahn B, Spitzer J. et al. Efficacy of cupping therapy in patients with the fibromyalgia syndrome - a randomized sham-controlled controlled trial. Integrative Medicine Research 2015; 4 (01) 20.
  • 34 Teut M, Kaiser S, Ortiz M. et al. Pulsatile dry cupping in patients with osteoarthritis of the knee - a randomized controlled exploratory trial. BMC Complement Altern Med 2012; 12: 184.
  • 35 Khan AA, Jahangir U, Urooj S. Management of knee osteoarthritis with cupping therapy. J Adv Pharm Technol Res 2013; 4 (04) 217-223.
  • 36 Michalsen A, Bock S, Ludtke R. et al. Effects of traditional cupping therapy in patients with carpal tunnel syndrome: a randomized controlled trial. J Pain 2009; 10 (06) 601-608.
  • 37 Lauche R. Die Wirksamkeit von Schröpfen bei chronischen Nackenschmerzen: Der Einfluss auf Schmerzen, sensorische Schmerzverarbeitung sowie die Körperwahrnehmung Saarbrücken: Südwestdeutscher Verlag für Hochschulschriften; 2012