Nuklearmedizin 1983; 22(03): 128-135
DOI: 10.1055/s-0038-1623786
Originalarbeiten - Original Articles
Schattauer GmbH

Obstructive Uropathy: Frusemide Test and Analysis of Renographic Curve Patterns

Obstruktive Uropathie: Furosemide-Test und Analyse der renographischen Kurven
P. Probst
2   From the Departments of Urology, University Hospital, Inselspital, Bern, Switzerland
,
D. Ackermann
2   From the Departments of Urology, University Hospital, Inselspital, Bern, Switzerland
,
U. Noelpp
2   From the Departments of Urology, University Hospital, Inselspital, Bern, Switzerland
,
H. Roesler
2   From the Departments of Urology, University Hospital, Inselspital, Bern, Switzerland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 24 January 1983

Publication Date:
10 January 2018 (online)

49 patients with clinically proven uropathy and 14 others suffering from nephropathy underwent quantitative 131I-OIHA renography, combined with a frusemide provocation test. In significant obstruction, diuresis reaction was typically less than 5% (predictive value of a positive test 76%). The renographic curves, derived from the renal cortex and from the pyelon were diverging, with the pelvic curve showing a continuous rise (predictive value of a positive test for the curve pattern analysis 92%). Non-obstructive dilatation of the urinary system was characterized by a high diuresis index (> 15%) (predictive value 82%). The curve pattern was plateau-like before and showed a converging course of cortical and pelvic activity spontaneously, at least after diuresis provocation (predictive value 75%). Nephropathy alone could exceptionally mimick both significant obstruction and non-obstructive dilatation. Qualitative renographic curve analysis combined with diuresis provocation renders a higher diagnostic yield regarding the dynamic state of questionable uropathy than either test alone.

Bei 49 Patienten mit klinisch bestätigter Uropathie und 14 anderen mit einer Nephropathie wurden quantitative o-l31J- Hippursäure-Renographien durchgeführt. Alle erhielten zusätzlich einen Furosemide-(Lasix®-)Belastungstest. Die Reaktion auf die Diurese-Provokation war bei signifikanter Harnwegsobstruktion typischerweise kleiner als 5% (prädiktiver Wert eines positiven Ergebnisses = 76%). Die Renographiekurven, abgeleitet vom Cortex und vom Pyelon, verliefen divergierend mit stetigem Anstieg über dem Pyelon (prädiktiver Wert = 92%). Nicht-obstruktive Dilatationen der Harnwege ergaben Diurese-Index-Werte über 15% (prädiktiver Wert = 82%). Die Kurven erreichten ein Plateau, tendierten aber später – immer nach Gabe des Diuretikums – zur Konvergenz (prädiktiver Wert = 75%). Nephropathien können signifikante Obstruktion und nicht-obstruktive Dilatation vortäuschen. Doch verbessert gerade in diesen Fällen die Kombination beider Auswerteverfahren – Diurese-Provokationstest und Analyse der Kurven – die Beurteilung der Urodynamik.

 
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