Nervenheilkunde 2004; 23(04): 226-230
DOI: 10.1055/s-0038-1626369
Original- und Übersichtsarbeiten - Original and Review Articles
Schattauer GmbH

Zur Langzeitwirksamkeit von Entacapon bei älteren Parkinson-Patienten

Fortsetzung einer offenen StudieLong-term efficacy of entacapone in elderly parkinsonian patientsContinuation of an open study
G. Ulm
1   Paracelsus Elena Klinik, Kassel (Chefärztin: Dr. med. Gudrun Ulm)
,
S. Kammler
2   Orion Pharma GmbH, Hamburg
,
U. Achenbach
3   IMMEDIS Dr. Roland Horn GmbH, Königswinter
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Publication History

Publication Date:
18 January 2018 (online)

Zusammenfassung

In Fortsetzung einer offenen Studie mit 40 älteren Parkinson-Patienten (> 70 Jahre), die u.a. wegen psychiatrischer Störungen oder Fluktuationen unter Dopaminagonisten auf Entacapon umgestellt worden waren, wurden 20 Patienten 1,5 Jahre nach Beginn der Entacapon-Therapie erneut untersucht. Das Erkrankungsstadium nach Hoehn & Yahr sank bei diesen Patienten von 4,0 zu Beginn auf 3,0 nach 3 Wochen und auf 2,5 nach 1,5 Jahren (Median). Der Schweregrad der Parkinson-Symptomatik, gemessen mittels WebsterSkala, sank von 19,5 zu Beginn auf 14,0 nach 3 Wochen und auf 11,5 nach 1,5 Jahren (Median). Fluktuationen waren zu Beginn bei 35% der Patienten vorhanden, nach 3 Wochen nur noch bei 25% und nach 1,5 Jahren bei 20% der Patienten. Die durchschnittliche Dauer der Fluktuationen war nach 3 Wochen um 43,5% geringer als zu Beginn und nach 1,5 Jahren um 32,0%. Die weitaus meisten Symptome, die zur Umstellung von Dopaminagonisten auf Entacapon geführt hatten, besserten sich bzw. traten nicht wieder auf. Fazit: Bei älteren Patienten mit psychiatrischen Problemen, mangelnder Wirksamkeit oder Verträglichkeit von Dopaminagonisten kann die Umstellung auf Entacapon die Symptome langfristig bessern. Die durch die Umstellung erzielte Verbesserung des Schweregrades der ParkinsonSymptomatik persistiert bei Langzeitbehandlung mit einer tendenziell weiteren Verbesserung des Zustands.

Summary

Continuing an open study with 40 elderly parkinsonian patients (age > 70 years) being switched from dopamine agonists because of e.g. psychiatric problems or fluctuations to entacapone, 20 patients were studied after long-term treatment of 1.5 years. The median stage of disease according to Hoehn & Yahr decreased from 4.0 at the beginning to 3.0 after 3 weeks and 2.5 after 1.5 years (median). The severity of the parkinsonian symptoms as characterized by the Webster scale decreased from 19.5 at the beginning to 14.0 after 3 weeks and 11.5 after 1.5 years (median). Motor fluctuations were reduced from 35% of patients at the beginning to 25% after 3 weeks and 20% after 1.5 years. The mean daily duration of fluctuations decreased by 43.5% after 3 weeks and 32.0% after 1.5 years compared to the beginning. Symptoms which led to the switch from dopamine agonists to entacapone improved or did not reoccur during the long-term observation up to 1.5 years. Conclusion: In elderly patients with psychiatric symptoms, insufficient efficacy or tolerability of dopamine agonists, a switch of therapy to entacapone improves the symptoms long-term. Furthermore, the reduction in the severity of parkinsonian symptoms is maintained, too, with a tendency to further improvement during long-term treatment.

 
  • Literatur

  • 1 Bülau P, Holinka B, Gehlen W. Medikamentöse Differentialtherapie des idiopathischen Parkinson-Syndroms. Neurol Rehabil 2001; 07: 1-16.
  • 2 Factor SA, Molho ES, Podskalny GD, Brown D. Parkinson´s disease: Drug-induced psychiatric states. Adv Neurol 1995; 65: 115-38.
  • 3 Factor SA, Molho ES, Feustel PJ, Brown DL, Evans SM. Long-term comparative experience with tolcapone and entacapone in advanced Parkinson’s disease. Clin Neuropharmacol 2001; 24 (05) 295-9.
  • 4 Hausotter W. Begutachtung des ParkinsonSyndroms. psycho 1998; 11: 697-701.
  • 5 Iyo M, Nishio M, Itoh T, Fukuda H, Suzuki K, Yamasaki T, Fukui S, Tateno Y. Dopamine D2 and serotonine S2 receptors in susceptibility to methamphetamine psychosis detected by positron emission tomography. Psychiatry Res 1993; 50: 217-31.
  • 6 Lachenmayer L, Reichmann H. ParkinsonSyndrome im höheren Lebensalter. Geriatrie Journal 2002; 1-2: 18-27.
  • 7 Larsen JP, Worm-Petersen J, Siden A, Gordin A, Reinikainen K, Leinonen M. NOMESAFE Study Group. The tolerability and efficacy of entacapone over 3 years in patients with Parkinson’s disease. Eur J Neurol 2003; 10 (02) 137-46.
  • 8 Myllyla VV, Kultalahti ER, Haapaniemi H, Leinone M. FILOMEN Study Group. Twelvemonth safety of entacapone in patients with Parkinson’s disease. Eur J Neurol 2001; 08 (01) 53-60.
  • 9 Nissinen E, Linden IB, Schultz E, Pohto P. Biochemical and pharmacological properties of a peripherally acting catechol-O-methyltransferase inhibitor entacapone. Naunyn Schmiedebergs Arch Pharmacol 1992; 346 (03) 262-6.
  • 10 Palmer CS, Nuijten MJ, Schmier JK, Subedi P, Snyder EH. Cost effectiveness of treatment of Parkinson’s disease with entacapone in the United States. Pharmacoeconomics 2002; 20 (09) 617-28.
  • 11 Parkinson Study Group. Entacapone improves motor fluctuations in levodopa-treated Parkinsonian’s disease patients (SEESAW). Ann Neurol 1997; 42: 747-55.
  • 12 Poewe WH, Deuschl G, Gordin A, Kultalahti ER, Leinonen M. Celomen Study group. Celomen StudyEfficacy and safety. Efficacy and safety of entacapone in Parkinson’s disease patients with suboptimal levodopa response: A 6-month randomized placebocontrolled double-blind study in Germany and Austria (CELOMEN study). Acta Neurol Scand 2002; 105: 245-55.
  • 13 Rinne UK, Larsen JP, Siden A, Worm-Petersen J. Entacapone enhances the response to levodopa in parkinsonian patients with motor fluctuations. Nomecomt Study Group. Neurology 1998; 51: 1309-14.
  • 14 Ruotinnen HM, Rinne UK. Entacapone prolongs levodopa response in a one month double blind study in parkinsonian patients with levodopa-related fluctuations. J Neurol Neruosurg Psychiatry 1996; 60: 36-40.
  • 15 Schneider E. Morbus Parkinson. Neues zu Diagnostik und Therapie. notabene medici 1998; 03: 114-7.
  • 16 Ulm G, Straub W, Fox G-C, Achenbach U. Besserung psychiatrischer Störungen bei älteren Parkinson-Patienten durch Umstellung von Dopaminagonisten auf den COMT-Hemmer Entacapon. Nervenheilkunde 2003; 22: 30-4.