Methods Inf Med 1983; 22(01): 25-28
DOI: 10.1055/s-0038-1635416
Original Article
Schattauer GmbH

Effects of Prevalence and Test Diagnosticity upon Clinical Judgments of Probability

Auswirkungen Der Prävalenz Und Diagnostischen Aussagekraft Von Tests Auf Klinische Wahrscheinlichkeitsbeurteilungen
J. I. Balla
1   From the Office of Medical Education Research and Development, Michigan State University, and the Dept. of Neurology, Prince Henry’s Hospital, Melbourne/Australia
,
A. Elstein
1   From the Office of Medical Education Research and Development, Michigan State University, and the Dept. of Neurology, Prince Henry’s Hospital, Melbourne/Australia
,
P. Gates
1   From the Office of Medical Education Research and Development, Michigan State University, and the Dept. of Neurology, Prince Henry’s Hospital, Melbourne/Australia
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Publication Date:
19 February 2018 (online)

The process of revising diagnostic probabilities was studied to examine the relative influence of prior probability and test diagnosticity at various levels of clinical experience. The aims were to show changes with increasing seniority, to explore the effects of perceived seriousness of a disease, and to demonstrate systematic biases in handling probabilistic information. To these ends, 4 case vignettes were presented to 169 medical students in the three final years of the medical course and 25 residents. The data presented included the prior probabilities of two diseases and the true positive fraction of a single clinical manifestation of the rarer disease.

Results showed a slightly increasing reliance on prior probability with increasing experience. The less experienced seemed most influenced by test results and by perceived seriousness of the disease. In some vignettes judgment seemed to depend on representativeness. In others, the most plausible explanation of the diagnostic choice would have been availability. Marked case-to-case variation was noted for individuals and there was a general lack of systematic biases. Revision of diagnostic opinion often depended on preconceived notions, and prior probabilities tended to be ignored. These are clear indications for teaching the basics of decision theory to medical students and early post-graduates.

Der Prozeß der Revision diagnostischer Wahrscheinlichkeiten wurde untersucht, um den relativen Einfluß von A-priori-Wahrscheinlichkeit und diagnostischer Aussagekraft von Tests auf verschiedenen Ebenen klinischer Erfahrung zu erkunden. Ziel der Untersuchung war, Veränderungen mit zunehmender Erfahrung aufzuzeigen, die Wirkungen wahrgenommener Schwere einer Krankheit zu untersuchen und systematische Vorurteile bei der Handhabung probabilistischer Informationen nachzuweisen. Zu diesem Zweck wurden 169 Medizinstudenten der drei letzten Jahre des Medizinstudiums und 25 Medizinalpraktikanten 4 Fallskizzen unterbreitet. Die vorliegenden Daten enthielten die A-priori-Wahrscheinlichkeiten von zwei Krankheiten und den richtig-positiven Anteil eines einzelnen klinischen Symptoms einer selteneren Krankheit.

Die Ergebnisse zeigten ein leicht ansteigendes Vertrauen auf die A-priori-Wahrscheinlichkeiten mit zunehmender Erfahrung. Die weniger Erfahrenen schienen sich am meisten durch Testergebnisse und die wahrgenommene Schwere der Krankheit beeinflussen zu lassen. In einigen Skizzen schien das Urteil von dem Vorstellungsvermögen abzuhängen. Bei anderen mochte die plausibelste Erklärung für die Wahl der Diagnose Verfügbarkeit gewesen sein. Eine ausgeprägte Abweichung von Fall zu Fall wurde bei Einzelpersonen festgestellt; systematische Vorurteile fehlten allgemein. Die Revision der diagnostischen Meinungsäußerung hing häufig von vorgefaßten Vorstellungen ab, während A-priori-Wahrscheinlichkeiten eher unberücksichtigt blieben. Dies sind klare Hinweise auf die Notwendigkeit, Medizinstudenten und junge Assistenten die Grundlagen der Entscheidungstheorie zu lehren.

 
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