Aktuelle Neurologie 2005; 32(8): 463-471
DOI: 10.1055/s-2005-866909
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Topiramat zur Prophylaxe von Kopfschmerzen

Topiramate in the Prevention of HeadacheH.-C.  Diener1 , A.  May2 , V.  Limmroth1
  • 1Universitätsklinik für Neurologie, Essen
  • 2Universitätsklinik für Neurologie, Universitätsklinik Eppendorf, Hamburg
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
16. August 2005 (online)

Zusammenfassung

In drei großen plazebokontrollierten randomisierten Studien konnte die Wirksamkeit von Topiramat zur Prophylaxe der Migräne belegt werden. Dabei zeigte sich, dass Tagesdosen zwischen 25 und 200 mg wirksam sind. Die Responderrate liegt um 50 %. Jenseits einer Tagesdosis von 100 mg nehmen allerdings die Nebenwirkungen deutlich zu, sodass empfohlen wird, in einem Dosisbereich zwischen 50 und 100 mg zu behandeln. Bei einzelnen Patienten ist aber schon eine Dosis von 25 mg wirksam. Als häufigste aber meist transiente und leicht ausgeprägte Nebenwirkung wurden Parästhesien beobachtet. Andere Nebenwirkungen, die zum Teil zum Studienabbruch führten, umfassen Schlafstörungen, Appetitlosigkeit, Gedächtnisstörungen, Müdigkeit, Angstgefühle und Wortfindungsstörungen. Treten deutliche Wortfindungsstörungen auf, muss die Substanz abgesetzt werden. Topiramat zeigt auch in einigen offenen und einer plazebokontrollierten Studie eine Wirksamkeit beim Cluster-Kopfschmerz. Die Erfahrung der Autoren zeigt, dass aber bei einem Teil der Clusterpatienten höhere Dosierungen als bei der Migräne verwendet werden müssen. Derzeit werden randomisierte Studien mit Topiramat bei Patienten mit chronischer Migräne mit und ohne medikamenteninduzierten Dauerkopfschmerz durchgeführt.

Abstract

Patients with frequent migraine attacks need prophylactic treatment. Topiramate was superior to placebo in 3 randomised trials for preventive migraine therapy. Effective doses range between 25 and 200 mg. Response rates yield up to 50 %. Doses > 100 mg lead to an increase in side effects, hence dose between 50 and 100 mg are recommended as standard doses. In single patients doses of 25 mg were shown to be effective. Adverse events include paraesthesia, insomnia, loss of appetite, dizziness, anxiety and difficulties in word retrieval. In cases of severe word retgrieval topiramate should be discontinued. Topiramate may also be effective in the prophylactic treatment of cluster headache. Effective doses appear to be higher than the ones used in migraine. The treatment of chronic migraine with and without medication overuse headache with topiramate is currently investigated in 2 prospective placebo-controlled trials.

Literatur

  • 1 Diener H-C, Limmroth V, Fritsche G. et al .Therapie der Migräneattacke und Migräneprophylaxe. Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Neurologie und der Deutschen Migräne- und Kopfschmerzgesellschaft. In: Diener HC (Hrsg) Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie. 3. Auflage ed. Stuttgart; Thieme 2005
  • 2 Diener H-C. die Kommission Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Neurologie (Hrsg) .Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie. 2. ed. Stuttgart; Thieme 2003
  • 3 Freitag F, Collins S, Carlson H. et al, Migraine Study Group . A randomized trial of divalproex sodium extended-release tablets in migraine prophylaxis.  Neurology. 2002;  58 1652-1659
  • 4 Kaniecki R G. A comparison of divalproex with propranolol and placebo for the prophylaxis of migraine without aura.  Arch Neurol. 1997;  54 1141-1145
  • 5 Klapper J. on behalf of the Divalproex Sodium in Migraine Prophylaxis Study Group . Divalproex sodium in migraine prophylaxis: a dose-controlled study.  Cephalalgia. 1997;  17 103-108
  • 6 Mathew N T, Saper J R, Silberstein S D. et al . Migraine prophylaxis with divalproex.  Arch Neurol. 1995;  52 281-286
  • 7 Silberstein S D. Divalproex sodium in headache: Literature review and clinical guidelines.  Headache. 1996;  36 547-555
  • 8 Silberstein S D, Collins S D, Carlson H. the Depakote ER Migraine Study Group . Safety and efficacy of once-daily, extended-release divalproex sodium monotherapy for the prophylaxis of migraine headaches.  Cephalalgia. 2000;  20 269
  • 9 Leniger T, Diener H-C. Die Antikonvulsiva Valproinsäure, Gabapentin, Topiramat und Lamotrigin in der Migränetherapie.  Akt Neurol. 2000;  27 475-479
  • 10 Storey J R, Calder C S, Hart D E, Potter D L. Topiramate in migraine prevention: a double-blind, placebo-controlled study.  Headache. 2001;  41 968-975
  • 11 Young W B, Hopkins M M, Shechter A L, Silberstein S D. Topiramate: a case series study in migraine prophylaxis.  Cephalalgia. 2002;  22 659-663
  • 12 Silberstein S D, Neto W, Schmitt J, Jacobs D. MIGR-001 Study Group . Topiramate in migraine prevention: results of a large controlled trial.  Arch Neurol. 2004;  61 490-495
  • 13 Brandes J, Saper J, Diamond M. et al, MIGR-002 Study Group . Topiramate for migraine prevention: a randomized controlled trial.  JAMA. 2004;  291 965-973
  • 14 Diener H-C, Tfelt-Hansen P, Dahlöf C. et al, on behalf of the MIGR-003 Study Group . Topiramate in migraine prophylaxis: results from a placebo-controlled trial with propranolol as an active control.  J Neurol. 2004;  251 943-950
  • 15 Bussone G, D'Amico D, Jacobs D. et al .The efficacy of topiramate in migraine prevention: analyses of pooled data from three 26 week, placebo-controlled, double-blind topiramate trials. Paris; EFNS Congress 2004
  • 16 Loder E, Forde G, Papdoopoulos G. Assessing the therapeutic value of using topiramate for migraine prevention: number-needed-to-treat analyses. London; Migraine Trust International Symposium 2004
  • 17 Freitag F G, Hulihan J, Wu S C. Early onset of response observed for topiramate when used as a migraine preventive agent. Vancouver; Annual Meeting of the American Headache Society 2004
  • 18 Dodick D, Hulihan J, Wu S C. Do migraine preventive medications enhance the efficacy of triptans? Analyses from topiramate migraine trials. London; Migraine Trust International Symposium 2004
  • 19 Adelman J U, Greensboro N C, Lainez M J. et al .Analysis of safety data obtained from over 1500 patients receiving topiramate for migraine prevention. Vancouver; Annual Meeting of the American Headache Society 2004
  • 20 Young W B, Hulihan J, Wu S C. Characterization and time course of paraesthesia associated with topiramate: data from double-blind, placebo-controlled studies of topiramate in migraine prevention. Vancouver; Annual Meeting of the American Headache Society 2004
  • 21 Silberstein S, Bradley C K, Gebeline-Myers C. et al .Potassium supplementation to treat paraesthesia associated with topiramate in patients with primary headache disorder. Vancouver; Annual Meeting of the American Headache Society 2004
  • 22 Lampl C, Bonelli S, Ransmayr G. Efficacy of topiramate in migraine aura prophylaxis: preliminary results of 12 patients.  Headache. 2004;  44 174-177
  • 23 Lampl C, Buzath A, Klinger D, Neumann K. Lamotrigine in the prophylactic treatment of migraine aura - a pilot study.  Cephalalgia. 1999;  19 58-63
  • 24 Kaube H, Herzog J, Kaufer T. et al . Aura in some patients with familial hemiplegic migraine can be stopped by intranasal ketamine.  Neurology. 2000;  55 139-141
  • 25 Gawel M, Kreeft J, Simard D, Nelson R. Flunarizine in the treatment of migraine with and without aura.  Canadian J Neurol Sci. 1993;  20, Suppl 2 S54
  • 26 Olesen J, Bousser M-G, Diener H-C. et al, for the International Headache Society . The International Classification of Headache Disorders. 2nd Edition.  Cephalalgia. 2004;  24, Suppl 1 1-160
  • 27 Silvestrini M, Bartolini M, Coccia M. et al . Topiramate in the treatment of chronic migraine.  Cephalalgia. 2003;  23 820-824
  • 28 Mathew N T, Kailasam J, Meadors L. Prophylaxis of migraine, transformed migraine, and cluster headache with topiramate.  Headache. 2002;  42 796-803
  • 29 Forderreuther S, Mayer M, Straube A. Treatment of cluster headache with topiramate: effects and side-effects in five patients.  Cephalalgia. 2002;  22 186-189
  • 30 Hering-Hanit R. Efficacy of topiramate for the prevention of cluster headache. Paris; EFNS 2004
  • 31 Wheeler S D, Carrazana E J. Topiramate-treated cluster headache.  Neurology. 1999;  53 234-236
  • 32 Lainez M, Pascual J, Pascual A. et al . Topiramate in the prophylactic treatment of cluster headache.  Headache. 2003;  43 784-789
  • 33 Leone M, Dodick D, Rigamonti A. et al . Topiramate in cluster headache prophylaxis: an open trial.  Cephalalgia. 2003;  23 1001-1002
  • 34 Zvartau-Hind M, Gilani A, Lisak R P, Khan O A. Topiramate relieves refractory trigeminal neuralgia in MS patients.  Neurology. 2000;  55 1587-1588

Prof. Dr. Hans-Christoph DienerFAHA, FAAN 

Universitätsklinik für Neurologie · Universitätsklinikum Essen

Hufelandstraße 55

45122 Essen

eMail: h.diener@uni-essen.de

    >