psychoneuro 2006; 32(10): 485-487
DOI: 10.1055/s-2006-956764
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

State of the Art -Migräne

State of the Art - MigraineHans-Christoph Diener1
  • 1Neurologische Universitätsklinik Essen
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Publication Date:
09 November 2006 (online)

Etwa ein Drittel bis 40 % aller Patienten sprechen bei einer akuten Migräneattacke auf die Einnahme von Analgetika wie Acetylsalicylsäure oder Paracetamol bzw. nicht-steroidale Antirheumatika an. Patienten, bei denen Analgetika oder nicht-steroidale Antirheumatika nicht wirksam sind, sollten ihre Attacken mit einem spezifischen Migränemittel, einem Triptan behandeln. Bei häufigen Migräneattacken stehen zur Migräneprophylaxe neben den seit vielen Jahren etablierten Migräneprophylaktika Metoprolol und Propranolol als Betablocker und Flunarizin als Kalziumantagonist in den letzten Jahren auch Antiepileptika zur Verfügung. Valproinsäure ist in der Migräneprophylaxe wirksam, in Deutschland in dieser Indikation aber nicht zugelassen. Neu hinzugekommen ist Topiramat. Bei Patienten mit häufiger Migräne sollten außerdem medikamentöse und nicht-medikamentöse Therapiemaßnahmen kombiniert werden.

Approximately one-third to 40 % of all patients suffering from an acute attack of migraine respond to analgesics such as acetylsalicylic acid or paracetamol and/or nonsteroidals. Patients who do not respond to analgesics or non-steroidals should treat their attacks by means of a specific anti-migraine drugs, such as a triptan. In case of frequent attacks of migraine, antiepileptics have become available in recent years in addition to the long established migraine prophylactics metaprolol and propranolol as beta blockers and flunarizine hydrochloride as a calcium channel blocking agent. Valproic acid is an effective migraine prophylactic but has not been approved in Germany for this particular indication. The anticonvulsant topiramate has now been approved. Patients with frequent migraine attacks should be treated with a combined drug and non-medicamentous therapy.

Literatur

  • 1 Olesen J, Bousser M-G, Diener H, Dodick D, First M, Goadsby P, Göbel H, Lainez M, Lance J, Lipton R, Nappi G, Sakai F, Schoenen J, Silberstein S, Steiner T. International Headache Society.  The International Classification of Headache Disorders. 2nd Edition. Cephalalgia. 2004;  24 1-160
  • 2 Goadsby PJ. Migraine pathophysiology. In: Winner P, Rothner AD (edts.). Headache in Children and Adolescents. Hamilton, Canada: B. C. Decker, Inc 2001: 47-59
  • 3 Diener H, Pfaffenrath V, Pageler L, Peil H, Aicher B. The fixed combination of acetylsalicylic acid, paracetamol and caffeine is more effective than single substances and dual combination for the treatment of headache: a multi-centre, randomized, double-blind, single-dose, placebo-controlled parallel group study.  Cephalalgia. 2005;  25 776-778
  • 4 Diener H, Limmroth V, Fritsche G, Brune K, Kropp P, May A, Straube A, Evers S. Therapie der Migräneattacke und Migräneprophylaxe. Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Neurologie und der Deutschen Migräne- und Kopfschmerzgesellschaft. In: Diener H, für die Kommission Leitlinien der DGN, editors. Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie. 3. Auflage Stuttgart: Thieme 2005
  • 5 Burstein R, Collins B, Jakubowski M. Defeating migraine pain with triptans: a race against development of cutaneous allodynia.  Ann Neurol. 2004;  55 19-26
  • 6 Diener H, May A, Limmroth V. Topiramat zur Prophylaxe von Kopfschmerzen.  Akt Neurologie. 2005;  32 463-471
  • 7 Diener HC, Weimar C, Katsarava Z. Patent foramen ovale: paradoxical connection to migraine and stroke.  Curr Opin Neurology. 2005;  18 299-304
  • 8 Diener HC, Weimar C. Patent foramen ovale, migraine and stroke: no reason to intervene.  Nat Clin Pract Cardiovasc Med. 2006;  3 176-7
  • 9 Diener HC, Kronfeld K, Boewing G, Lungenhausen M, Maier C, Molsberger A, Tegenthoff M, Trampisch HJ, Zenz M, Meinert R. Efficacy of acupuncture for the prophylaxis of migraine: a multicentre randomised controlled clinical trial.  Lancet Neurol. 2006;  5 310-6
  • 10 Linde K, Streng A, Jurgens S, Hoppe A, Brinkhaus B, Witt C, Wagenpfeil S, Pfaffenrath V, Hammes MG, Weidenhammer W, Willich SN, Melchart D. Acupuncture for patients with migraine: a randomized controlled trial.  JAMA. 2005;  293 2118-25

Korrespondenzadresse:

Prof. Dr. H. C. Diener

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