Pharmacopsychiatry 1991; 24(4): 118-120
DOI: 10.1055/s-2007-1014453
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Bromocriptine in Augmentation of Antipsychotic Response in Chronic Schizophrenia: A Negative Pilot Report

Bromocriptin bei AntipsychotikamedikationBarbara G. Wells , Ch. -Ch. Chu , A.  Abi-Darghum , T. S. Saini
  • Departments of Clinical Pharmacy and Psychiatry, Colleges of Pharmacy and Medicine,
    University of Tennessee, Memphis, USA
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Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

To further assess the usefulness of bromocriptine in treatment of schizophrenia seven inpatient chronic schizophrenics with acute exacerbation who had failed to respond to four weeks of antipsychotic therapy were treated with bromocriptine 2.5 mg daily for a treatment duration varying from one dose to four weeks while their antipsychotic dose was continued unchanged. Mean age of patients was 38.9±11.6 years and mean number of prior psychiatric hospitalizations was 12.0±7.2. Patients were rated with the Brief Psychiatric Rating Scale prior to the first bromocriptine dose, at 24 hours after dosage initiation, and at weekly intervals. One patient showed clinically significant improvement in both positive and negative schizophrenic symptoms. One patient showed slight improvement in unusual thought content, and four patients were clinically unchanged. One patient significantly worsened after the first dose. Factors possibly contributing to response and non-response are discussed. This is a report of an open study in 7 patients. It is the only report of bromocriptine treatment in patients previously shown unresponsive to antipsychotics and whose antipsychotics dose was held constant throughout the study. Addition of bromocriptine to the antipsychotic regimen remains an unproven treatment approach which may be considered only in patients refractory to or inadequately controlled with antipsychotics.

Zusammenfassung

Zur weiteren Bestimmung des therapeutischen Stellenwerts von Bromocriptin bei Schizophrenie wurden 7 stationär behandelte Patienten mit akuter Verschlechterung der Erkrankung, bei denen eine vierwöchige Antipsychotikabehandlung erfolglos geblieben war, mit 2,5 mg Bromocriptin bis zu vier Wochen bei unveränderter Antipsychotikamedikation behandelt. Das durchschnittliche Alter der Patienten betrug 38,9 ± 11,6 Jahre und der Mittelwert der voraufgegangenen psychiatrischen stationären Behandlungen 12,0 ± 7,2 Jahre. Die Patienten wurden nach der Brief Psychiatric Rating Scale vor der ersten Bromocriptingabe beurteilt, dann 24 Stunden nach Beginn der Dosierung und in Abständen von einer Woche. Bei einem Patienten war eine klinisch signifikante Besserung sowohl der positiven als auch der negativen Schizophreniesymptome zu verzeichnen. Ein Patient zeigte eine leichte Besserung seiner ungewöhnlichen Gedankeninhalte und vier Patienten blieben klinisch unverändert. Bei einem Patienten verschlimmerte sich der Zustand signifikant nach der ersten Verabreichung. Es werden die Faktoren diskutiert, die möglicherweise zum Ansprechen bzw. Nichtansprechen der Patienten beitragen könnten. Die Verabreichung von Bromocriptin zusätzlich zu Antipsychotika ist bei solchen Patienten in Betracht zu ziehen, die nicht auf Antipsychotika angesprochen haben.

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