Pharmacopsychiatry 1987; 20(2): 72-77
DOI: 10.1055/s-2007-1017079
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pharmacokinetic-dynamic Study on Different Oral Biperiden Formulations in Volunteers

Pharmakokinetisch-dynamische Untersuchung verschiedener oraler Biperiden-Formulierungen bei ProbandenM.  Hollmann1 , H.  Müller-Peltzer , G.  Greger , E.  Brode , E.  Perucca2 , R.  Grimaldi , A.  Crema
  • 1Experimental Medical Research and Development, Knoll AG, Ludwigshafen, FRG
  • 2Institute of Medical Pharmacology, University of Pavia, Italy
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

The pharmacodynamic and kinetic profiles of two oral biperiden formulations (tablet with instant-release and sugar-coated tablet with slow-release) were studied in a total of 12 healthy subjects after the administration of a 4 mg dose and compared in part to placebo. Biperiden as slow-release formulation showed much slower absorption than the instant-release tablet; whereas plasma levels peaked as early as 1-2 h after administration of the tablet, with the slow-release formulation a first peak was seen approximately 4.5 h after intake in the majority of the subjects. In some subjects this was followed by a trough, in others by formation of a shoulder at around 0.5 ng/ml. In all subjects a peak of about 1.0 ng/ml was reached after 10-12 h. The instant-release tablet and the slow-release formulation showed comparable bioavailability. Plasma concentrations for the slow-release formulation at 24 h were around 0.5 ng/ml, about twice as high as those for the instant-release formulation. The ratio of peak to 24 h values showed the marked reduction which is characteristic for a slow-release formulation compared with the instant-release tablet.

The subjective well-being of the volunteers was not influenced by the slow-release formulation, whereas after the instant-release tablet slight CNS effects (dizziness, drowsiness and fatigue) were reported up to 6 h after ingestion. Furthermore, objectively quantifiable pharmacodynamic ocular parameters (near-point accomodation, pupil size) and the secretion of saliva proved to be less affected by the slow-release formulation than by the instant release tablet, or not affected at all.

Zusammenfassung

Das pharmakodynamisch-kinetische Profil von zwei oralen Biperiden- Formulierungen (Tablette mit schneller und Dragee mit verzögerter Wirkstoff-Freisetzung) wurde bei insgesamt 12 gesunden Probanden nach Gabe einer Dosis von 4 mg und zum Teil im Vergleich mit Plazebo untersucht. Biperiden wird aus der Retard-Form im Vergleich zur schnell freisetzenden Tablette stark verlangsamt resorbiert: Während die Plasmakonzentrationen bereits 1-2 h nach Gabe der Tablette ihre Gipfelwerte erreichen, ist bei der Retard-Form bei den meisten Probanden rund 4,5 h p.a. ein erstes Maximum erkennbar, dem zum Teil nach Durchlaufen eines Minimums bzw. zum Teil nach einer Schulterbildung bei rund 0,5 ng/ml bei allen Probanden ein Maximum um 1 ng/ml 10-12 p.a. folgt. Tablette und Retard-Form zeigen vergleichbare Bioverfügbarkeit. 24 h p.a. sind die Plasmakonzentrationen bei der Retard-Form mit rund 0,5 ng/ml etwa doppelt so hoch wie bei der Tablette; der Quotient aus Gipfel und 24 h-Wert zeigt die für eine Retardform typische deutliche Verminderung gegenüber der Tablette. Das subjektive Befinden der Probanden ist durch die Retardform nicht verändert, während nach der Tablette bis zur 6. Stunde leichte zentralnervöse Symptome (Schwindel, Benommenheit, Müdigkeit) angegeben werden. Auch die objektiv quantifizierten, pharmakodynamischen okularen Parameter (Nahakkomodation, Pupillengröße) sowie die Speichelsekretion zeigen bei der Retardform im Vergleich zurTablette geringere oder keine Veränderungen.