Aktuelle Neurologie 1986; 13(3): 77-79
DOI: 10.1055/s-2007-1020718
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Retrobulbärneuritis und Myelitis bei Immundefektsyndrom (AIDS »acquired immune deficiency syndrome«)

Retrobulbar Neuritis and Myelitis in AIDS (AIDS »acquired immune deficiency syndrome«)Almut Cordt, U. Schlegel, F. Jerusalem
  • Neurologische Universitätsklinik Bonn (Direktor: Prof. Dr. F. Jerusalem)
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Publication Date:
30 January 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei einem 30jährigen heterosexuellen Afrikaner, der an Malaria, Schistosomiasis, Herpes zoster und chronisch persistierender Hepatitis B erkrankt war, wurde im Immunfluoreszenztest, im ELISA und im Immunoblot eine HTLV HI-Infektion nachgewiesen. Akut kam es zu einer Neuritis N. optici rechts und einer inkompletten Querschnittsmyelitis.

Nach ausführlicher differentialdiagnostischer Würdigung der neurologischen Symptomatik erscheint die HTLV HI-Infektion als Ursache für Retrobulbärneuritis und Myelitis wahrscheinlich.

Summary

In a 30-year old heterosexual African antibodies directed against HTLV III antigen were detected by immunofluorescence assay (serum and cerebrospinal fluid), enzyme-linked immunosorbent assay and immunoblot analysis of viral lysates (serum). The African acutely developed unilateral retrobulbar neuritis and incomplete transverse myelitis.

During the months preceding these symptoms, he had suffered from malaria, schistosomiasis, chronic persisting hepatitis and herpes zoster.

Reviewing the differential diagnosis we conclude that a neurotropic HTLV III could be the aetiological agent of the above mentioned neurological symptoms.