Aktuelle Neurologie 1984; 11(3): 89-91
DOI: 10.1055/s-2007-1020828
Aktuelle Therapie

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Medikamentöse Therapie intensiver chronischer Schmerzsyndrome

Drug Treatment of Intensive Chronic Pain SyndromesTh. R Payk
  • Zentrum für Psychiatrie Bochum (Leiter: Prof. Dr. Dr. Th. R. Payk)
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 January 2008 (online)

Zusammenfassung

Chronifizierte intensive Schmerzzustände lassen sich mit herkömmlichen nieder- bis mittelpotenten Analgetika allein meist nicht zufriedenstellend beherrschen. Hochpotente Schmerzmittel bergen andererseits die Gefahr der Abhängigkeit und kontinuierlichen Dosissteigerung. Demgegenüber sprechen chronische Schmerzsyndrome aus verschiedenen Gründen gut auf eine neuro-thymoleptische Kombinationsbehandlung an, wenn ausreichend hoch und genügend lange behandelt wird.

Die Auswahl der verwendeten Psychopharmaka sollte durch die psychischen Verhaltens- und Erlebensparameter »eher gequält-unruhig-schmerzgetrieben« (mehr dämpfend-anxiolytisch wirksame Medikamente) oder »eher matt-passiv-schmerzgequält« (mehr aufhellend-aktivierende Medikamente) entscheidend mitbestimmt werden, wobei im Einzelfall nieder- bis mittelpotente Monoanalgetika in geringerer Dosierung mitverabreicht werden können.

Summary

Intensive pain syndromes which have become chronical cannot usually be controlled successfully by means of conventional analgesics of low to medium pain-alleviating potential. Highly potent pain killers, on the other hand, involve the risk of habituation, addiction and continual dosage increase.

On the other hand, chronic pain syndromes respond well - for a variety of reasons - to neuro-thymoleptic combination treatment if this is continued at a sufficiently high level for a sufficiently long time.

Choice of neuroleptics should be decisively determined by, among other criteria, the psychic behavioural and emotional parameters “rather anguished, restless, driven by pain” (drugs should preferably be sedative with anxiolytic action) or “rather dull, passive, pain-ridden” (drugs should preferably brighten up the patient's mood and exercise an activating effect). In individual cases, monoanalgesics of low to medium potential should be given additionally at lower dosage levels.

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