Geburtshilfe Frauenheilkd 1996; 56(9): 453-457
DOI: 10.1055/s-2007-1022286
Gynäkologie

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Vergleich der laparoskopisch assistierten vaginalen Hysterektomie (LAVH) mit der abdominalen Hysterektomie

Technik und ErgebnisseComparison between Laparoscopic Assisted Vaginal Hysterectomy (LAVH) and Abdominal HysterectomyG. Kunz, T. Plath, G. Leyendecker
  • Frauenklinik des Klinikums Darmstadt (Direktor: Prof. Dr. G. Leyendecker)
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 June 2008 (online)

Zusammenfassung

Ziel der vorliegenden Studie war es. die laparoskopisch assistierte vaginale Hysterektomie (LAVH) mit der abdominalen Hysterektomie (abd. HE) in einer prospektiven und randomisierten Studie zu vergleichen. Dazu wurden jeweils 3S Frauen per LAVH bzw. abd. HE operiert. Bei der LAVH wurde ein möglichst praktikables Verfahren gewählt, das mit einem Minimum an apparativem Aufwand auskommen sollte. Hinsichtlich Indikationsstellung, durchschnittlicher Operationsdauer und der Größe der entfernten Uteri bestand zwischen beiden Gruppen kein Unterschied. Nach LAVH kam es nur bei einer Patientin mit Gerinnungsstörung zu einer schweren Komplikation. Postoperativer Analgetikabedarf. C-reaktives Protein und stationärer Aufenthalt waren nach LAVH signifikant niedriger als nach abd. HE. Die LAVH kann in vielen Fällen die abdominale Hysterektomie ersetzen. Die daraus entstehenden Vorteile sind eine geringere postoperative Belastung für die Frauen, kürzere Liegezeiten sowie niedrigere Kosten.

Abstract

Technique and Results: The aim of this prospektive randomised study was to compare laparoscopy-assisted vaginal hysterectomy (LAVH, group A) with abdominal hysterectomy (abd. HE. group B). Therefore, 35 hysterectomies due to non-malignant diseases such as uterine fibroma were performed in each group. A rather simple technique of LAVH was developed. In respect of the indication for hysterectomy, mean duration of operation and the size of the excised uteri there were no statistical differences between the two groups. One severe complication of haemorrhage was observed after LAVH in a patient suffering from a coagulopathy. The requirements for analgesics were significantly lower after LAVH compared to abd. HE during the postoperative period. A significantly lower serum concentration of the c-reactive protein on the first and third days after operation was found in group A. The patients of group A were discharged on the average 5 days after operation and 11 days in group B, respectively. Hence LAVH should replace abd. HE in most cases with the advantages of shorter hospitalisation, minimised requirements for analgesics and cost reduction.

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